Annons

Köpa kamera på Ebay ?

Produkter
(logga in för att koppla)

sajbermartin

Aktiv medlem
Hej!

Står i valet att köpa en kamera. Kanske en Canon EOS 30D, har inte helt bestämt mig ännu.

Det finns juh en uppsjö av säljare på ebay.com.

Är det någon som handlat där från USA eller Hong Kong?
Hur stor är risken för att åka på tull ??

Alla erfarenheter mottages tacksamt! :)

sajbermartin skrev:
Hej!

Står i valet att köpa en kamera. Kanske en Canon EOS 30D, har inte helt bestämt mig ännu.

Det finns juh en uppsjö av säljare på ebay.com.

Är det någon som handlat där från USA eller Hong Kong?
Hur stor är risken för att åka på tull ??

Alla erfarenheter mottages tacksamt! :)

Köpte en D80(fabriksdemo) från Cameta Camera med 2 tamron objektiv,Cameta fick 6950:- tull och moms 1700:-.Sålde objektiven för 1950:- = 6700:-.
Hyfsat bra pris trots att det var en demo, men då visste jag att den hade använts och funkade som den skulle.Allt gick väldigt smidigt till.

Re: Re: Köpa kamera på Ebay ?

kiwawa skrev:
Köpte en D80(fabriksdemo) från Cameta Camera med 2 tamron objektiv,Cameta fick 6950:- tull och moms 1700:-.Sålde objektiven för 1950:- = 6700:-.
Hyfsat bra pris trots att det var en demo, men då visste jag att den hade använts och funkade som den skulle.Allt gick väldigt smidigt till.

Okej, va in och kollade dom nu (hade inte hört talas om dom tidigare) Men fanns inget intressant inne just nu.
Men det kan juh kanske dyka upp!

Jag har inte köpt nån kamera på Ebay, men däremot mycket annat. Bland annat både objektiv och ett par klockor från Hong Kong, och det fungerade alldeles utmärkt.
Skulle tro att risken att åka på tull, och framförallt moms, är rätt stor om du köper en kamera.
Men faktum är att både klockor och objektiv slank igenom tullen. Däremot har det hänt att jag fått betala för småsaker som dvd-filmer och sånt.

Om du ska handla på Ebay så var noga med att kolla säljarens feedback.Jag skulle inte köpa nåt dyrt av någon som har under 99% i feedback, och som helst har gjort några tusen affärer.

Hej Martin!

e-Bay är ungefär som Svenska Spel. Lika lite att lita på.
Kolla noga vem du anlitar. HK tycker jag är risky, US lite bättre.
Varför inte kolla ebay.co.uk eller ebay.de
Ni svenskar har ju valt EU...eller har jag fel????
/Erik J

Jag har köpt på ebay från Hong Kong flera gånger och det har alltid gått hur bra som helst. Jag köper mina gluggar från Hong Kong Supplies:

http://stores.ebay.com/Hong-Kong-Supplies

De är grymt bra; bra priser och galet snabb leverans. Jag brukar få mina grejer dörr till dörr på 4 dagar. Man kan själv välja om man vill ha tull eller inte, beroende på hur stark moral man har. De sätter värdet till noll om man ber om det. Man får alltid ett paketnummer också så man kan följa sitt paket via speditörens hemsida, känns tryggt.

För övrigt så håller jag med tidigare talare om att alltid vara försiktig och kolla feedback noga.

Patrik Palombo skrev:
Emil när du köper av dom får du det levererat till dörren eller till postens serviceställe?

Jag har handlat från HK också, och jag fick det levererat till dörren, ber du dom sända paketet som present till ett lågt värde så klarar du tull och moms, men då är paketet inte försäkrat, dvs kommer det bort under resan så får du stå ditt kast, det kan det ju vara värt om det inte är stora summor det handlar om, men jag skulle inte göra det på tex en dyr kamera.

Jag köpte en fjärrutlösare (Nikon MC-36) från HK som dom snällt sände som present, jag sparade halva priset på den jämfört med att köpa den här hemma.

/kent

Hejsan Erik! Roligt att höra att du har ett förflutet till sjöss,liksom jag. Har sjöingenjörsexamen och utbildning,som östersjöskeppare,som det hette en gång i tiden. Har ett antal år bakom mig till sjöss,men slutade och ägnade mig åt landbaserad maskindrift, nu liksom du pensionerad. Tycker att det verkar litet riskfyllt med inköp från ostasien,
Tror inte fullt ut på EU. Men den Svensk-Norska unionen hade nog i ett historiskt perspektiv varit bar att ha kvar. Tror att jag vid nästa inköp skall prova E-bay Uk. eller e-bay De. Trevlig sommar

Hej. Nu när denna tråden vilat i 8 år så kanske det är dags att sparka igång den igen.
Är det någon som har några färska erfarenheter av att handla från utlandet?

Jag är väldigt sugen på att köpa en Olympus E-M1 med objektiv från hongkong för 12500kr. Jag är dock rädd för tullen, måste jag betala tullavgift så tycker jag inte att det är värt pengarna.

Jag är väldigt sugen på att köpa en Olympus E-M1 med objektiv från hongkong för 12500kr. Jag är dock rädd för tullen, måste jag betala tullavgift så tycker jag inte att det är värt pengarna.

Om du måste begå skattebrott eller varusmuggling för att kameran ska bli prisvärd så kanske du ska se dig om efter en annan modell...

Tull eller inte tull är lite av ett lotteri. Ofta slipper man, men ibland åker man på en nit.

Köper man kamera från en seriös handlare utanför EU kommer man att betala tull och skatt.

Väljer man en handlare som man räknar med ska försöka lura tullen är risken förstås stor att handlaren också försöker lura sin kund.

Köper man kamera från en seriös handlare utanför EU kommer man att betala tull och skatt.

Väljer man en handlare som man räknar med ska försöka lura tullen är risken förstås stor att handlaren också försöker lura sin kund.

Enligt min erfarenhet så är det ganska ovanligt att säljaren kräver att man betalar tull och skatt. Det brukar vara transportören som kräver det. I synnerhet UPS.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto