Kivo
Ny medlem
Jag ska köpa en digitalkamera med syfte att kunna ta bättre bilder på mina barn, dels ur perspektivet kunna fota bilder i rörelse och dels ha snabb reaktionstid från knapptryckning till fotografering (med de kompaktkameror jag har haft hittills får man aldrig den min hos barnet man är ute efter eller att de i värsta fall har hunnit springa ur bild). Jag har tittat på först Nikon D60, men insett att jag prismässigt kan gå upp till en D80 (finns nu på Media Markt för 5 290 inkl 18-55 VR). Vad jag förstått är viktigt är autofokuspunkter, vilket skall finnas 9 st på D60, stabilisering, vilket ju VR innebär. Är annat som är viktigt att ta hänsyn till. I sammanhanget undrar jag även över min gamla Canon EOS300V med 28-105 objektiv är skäl nog att välja en Canonkamera och i så fall vilken som är jämförbar prestandamässigt och prismässigt (jag har hört något om att de analoga objektiven inte kan översättas till samma spann avs digitala?!) Jag har bråttom för jag skall hinna lära mig tillräckligt av min kamera för att kunna använda den på torsdag på dagis lucia ute i mörkret (tips tas gärna emot om hur fota /inställningar!!). Avs blixt, räcker Nikon SB-400 för mig som nybörjare och mina behov enl ovan, är det främst om man vill kunna ha blixten på annat ställe som dyrare blixtar blir viktiga eller har avståndet från själva kameran också betydelse?