Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa kamera nu Nikon/Canon SNABB HJÄLP SNÄLLA

Produkter
(logga in för att koppla)

Kivo

Ny medlem
Jag ska köpa en digitalkamera med syfte att kunna ta bättre bilder på mina barn, dels ur perspektivet kunna fota bilder i rörelse och dels ha snabb reaktionstid från knapptryckning till fotografering (med de kompaktkameror jag har haft hittills får man aldrig den min hos barnet man är ute efter eller att de i värsta fall har hunnit springa ur bild). Jag har tittat på först Nikon D60, men insett att jag prismässigt kan gå upp till en D80 (finns nu på Media Markt för 5 290 inkl 18-55 VR). Vad jag förstått är viktigt är autofokuspunkter, vilket skall finnas 9 st på D60, stabilisering, vilket ju VR innebär. Är annat som är viktigt att ta hänsyn till. I sammanhanget undrar jag även över min gamla Canon EOS300V med 28-105 objektiv är skäl nog att välja en Canonkamera och i så fall vilken som är jämförbar prestandamässigt och prismässigt (jag har hört något om att de analoga objektiven inte kan översättas till samma spann avs digitala?!) Jag har bråttom för jag skall hinna lära mig tillräckligt av min kamera för att kunna använda den på torsdag på dagis lucia ute i mörkret (tips tas gärna emot om hur fota /inställningar!!). Avs blixt, räcker Nikon SB-400 för mig som nybörjare och mina behov enl ovan, är det främst om man vill kunna ha blixten på annat ställe som dyrare blixtar blir viktiga eller har avståndet från själva kameran också betydelse?
 
Ett bra sätt att förstöra stämningen i ett Lucia-firande på dagis är att hålla på och blixtra med kameran. Ofta släcker man ner belysningen och blixten blir väldigt påträngande.

Strunta i blixten och köp ett objektiv med VR.
 
När du var så snäll och svarade måste jag be om lite nybörjarhjälp med hur jag gör, jag måste använda stativ, köra manuell inställning med lång slutartid (vad rekommenderar du?) om jag inte skall använda blixt?!

Ett bra sätt att förstöra stämningen i ett Lucia-firande på dagis är att hålla på och blixtra med kameran. Ofta släcker man ner belysningen och blixten blir väldigt påträngande.

Strunta i blixten och köp ett objektiv med VR.
 
Du kan inte köra med så lång slutartid, max kanske 1/20-1/10s med stativ. Baren står ju inte helt blixtstilla så varken stativ eller VR avhjälper ju det.
Kameran försöker alltid exponera upp till en medelexponering så därför ska du ställa ner exponeringskompensationen rejält för att det ska se ut som det gör på riktigt och inte så överdrivet ljust som kameran vill ha det.
-1 till -2 om det är mörkt där inne.
 
iso 1600 + 50mm 1.8

Glöm zoomen som följer med för luciatåget om du tror att det kommer att blir någorlunda mörkt. Du behöver ett ljusstarkt objektiv och hög iso. Nya digitala systemkameror har låg brus vid iso 1600 eller tom 3200. Använd sedan en fast 50mm 1,8 objektiv för under 1000kr och dina luciabilder bli bättre, mer stämningsfulla än med blixt.

VR eller IS kommer endast att vara av mindre hjälp eftersom själva luciatåget rör sig, VR och IS motverkar endast dina egna skakningar.

Lycka till
Michael
 
Senast ändrad:
När du var så snäll och svarade måste jag be om lite nybörjarhjälp med hur jag gör, jag måste använda stativ, köra manuell inställning med lång slutartid (vad rekommenderar du?) om jag inte skall använda blixt?!


Eftersom du verkar osäker, så tycker jag att du ska prova olika inställningar hemma, innan du ska ta bilder som är viktiga. Släck ner och försök härma ljussättningen på dagis genom att tända upp stearinljus + någon liten hörnlampa. Använd spotmätningen på huvudmotivet. Notera inställningen o resultatet...../PE
 
... men insett att jag prismässigt kan gå upp till en D80 (finns nu på Media Markt för 5 290 inkl 18-55 VR). /QUOTE]

Känns lite fel att föreslå ett kitt för dubbla pengen men kan inte låta bli. Du får då en helt annan kamera med samma sensor som i D300 och objektivet är ett fynd, har det själv till min D300.

www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D901685VR

Dessutom får du en HD-filmfunktion.

Du har ju tre dagar på dig ;-)
 
Mitt råd till dig om du vill ha bra bilder är att du skippar årets lucia och köper en kamera med tillhörande utrustning i lugn och ro så du inte köper "fel". Sannolikheten att du ska få bra bilder på så kort tid utan att ha fotat digitalt innan är tyvärr rätt liten.
 
Glöm zoomen som följer med för luciatåget om du tror att det kommer att blir någorlunda mörkt. Du behöver ett ljusstarkt objektiv och hög iso. Nya digitala systemkameror har låg brus vid iso 1600 eller tom 3200. Använd sedan en fast 50mm 1,8 objektiv för under 1000kr och dina luciabilder bli bättre, mer stämningsfulla än med blixt.

VR eller IS kommer endast att vara av mindre hjälp eftersom själva luciatåget rör sig, VR och IS motverkar endast dina egna skakningar.

Lycka till
Michael


Tycker detta är ett gott råd! Använd tidsautomatiken AV (bländarprioritering) och ställ in minsta bländare på ditt fasta 50/1.8 objektiv. Tror att du kommer få helt ok bilder utan större träning. Antar att du tänkt fota även efter luciatåget? Har då svårt att tro du skulle bli missnöjd med Nikon D80. Dessutom kommer ditt 50/1.8 objektiv väl till pass när du porträttera barnen inomhus.

Lycka till!


//Fredrik
 
Mitt råd till dig om du vill ha bra bilder är att du skippar årets lucia och köper en kamera med tillhörande utrustning i lugn och ro så du inte köper "fel". Sannolikheten att du ska få bra bilder på så kort tid utan att ha fotat digitalt innan är tyvärr rätt liten.

Så knepigt behöver det faktikt inte vara (se mitt inlägg ovan). Är det endast luciatåget du vill bevara med fina bilder så är det klart att lite kort om tid är det. Om detta är enda ändamålet kan du såklart anlita en duktigt fotograf för betydligt mindre pengar... ; )


//Fredrik
 
Jag vet ju inte vad ditt 28-105 som du har till den andra canon-kameran är riktigt men är det ett EF så funkar det ju till en digital canon systemkamera. Och då skulle du kunna köpa t.ex. en 1000D och ett 50/1,8 eller kanske tillochmed 50/1,4 då kameran är relativt mycket billigare än D80, känner du att du behöver något mer avancerat kan du ju köpa en 450D eller kolla på begagnade 350/400/20/30D och sen är det bara dig själv du kan skylla på om bilderna inte blir bra! ;)
 
Jag tror man överdriver svårigheten av att fotografera ett luciatåg. Använd P-läget och auto-ISO så borde det gå bra.

Långa slutartider kan fungera bra. De gånger jag har fotograferat luciatåg har barnen stått stilla på ett led och sjungit. Eftersom barn är korta har själv satt mig ner på golvet och haft kamera stadigt på mina knän som stöd. Ibland blir några ansikten suddiga om man fotograferar samtidigt som någon vrider på huvudet. Hellre det än att använda blixt.

Jag tror man kommer långt med en Nikon D80 + 18-55 VR.

För 999 kr kan man köpa ett Nikon 50/1,8 på samma varuhus. Objektivet är användbart för att ta fina porträttbilder med en bakgrund i större oskärpa än vad man kan få med 18-55 VR. Nikon 50/1,8 har hög ljusstyrka vilket innebär att det släpper in mer ljus än en vanlig zoom. Mer ljus innebär kortare slutartider och mindre risk för oskärpa om någon rör på sig.
 
canon40D eller nikon D90

Hej!
Jag står också i valet och kvalet mellan två bra kameror, nikon 90D eller canon D40. Båda är ju bra men några saker har jag inte lyckats förstå efter att läst på nätet


1. Sensorn på Nikon D90 är större och av en ny bättre modell (jmf med canon 40D), spelar det någon roll och i så fall vid vilken typ av fotografering?

2. På Nikon D90 finns det möjlighet att gå upp till ISO 3200, på Canon 40D upp till ISO 1600. Betyder det att det ät mindre brus vid höga ISO-tal på D90:an?

3. Jag fotar mycket insekter och växter, vilket betyder att jag ofta tvingas ligga på marken för att få den rätta vinkeln. Med liveview underlättas det ju så klart, men hur är det med autofokusen vid liveview-fotografering, hur skiljer sig D90 från 40D, det är ju viktigt att kunna fokusera snabbt om man vill plåta insekter som sitter still korta stunder några cm från marken.

Mvh
Tord
 
Tord, jag tror det är bättre att du skapar en ny tråd och ställer din fråga där. Den här tråden handlar om att köpa en kamera och fota luciatåg. Starta en ny tråd gör du efter att du har läst igenom alla gamla trådar som finns redan.
 
Hej!
Jag står också i valet och kvalet mellan två bra kameror, nikon 90D eller canon D40. Båda är ju bra men några saker har jag inte lyckats förstå efter att läst på nätet

1. Sensorn på Nikon D90 är större och av en ny bättre modell (jmf med canon 40D), spelar det någon roll och i så fall vid vilken typ av fotografering?

Skillnaden i fysisk storlek mellan sensorerna är mycket liten (22,2 x 14,8 mot 23,6 x 15,8 mm) och betyder i praktiken ingenting. Skillnaden i antal bildpunkter är liten (10 mot 12 megapixel) och har mycket liten praktiskt betydelse. Det skiljer 400 bildpunkter på bredden och 250 på höjden.

D90 är en nyare kamera, men har i praktiken inte så mycket nyare sensor. Sensorn i D90 har stora likheter med den som sitter i den lite dyrare D300 som presenterades ungefär samtidigt som Canon 40D. Sedan har man finputsat lite på sensorn innan man satte den i D90, men i praktiken är de ganska jämngamla.

2. På Nikon D90 finns det möjlighet att gå upp till ISO 3200, på Canon 40D upp till ISO 1600. Betyder det att det ät mindre brus vid höga ISO-tal på D90:an?

Lite ja, men skillnaden är inte så stor. Bägge kamerorna är mycket användbara på iso 1600, men här har D90 en liten men synlig fördel.

3. Jag fotar mycket insekter och växter, vilket betyder att jag ofta tvingas ligga på marken för att få den rätta vinkeln. Med liveview underlättas det ju så klart, men hur är det med autofokusen vid liveview-fotografering, hur skiljer sig D90 från 40D, det är ju viktigt att kunna fokusera snabbt om man vill plåta insekter som sitter still korta stunder några cm från marken.

Om du fotar insekter i den skalan är autofokus mycket svåranvänt vare sig du har live view eller inte. I de där lägena tycker i alla fall jag att den stora fördelen med live view är att det blir så mycket enklare att fokusera manuellt på ett bra sätt i och med att du kan förstora live view-bilden, lite som att ha en sökarlupp i den traditionella sökaren.

Annars är väl just autofokus ett område där 40D fått en del kritik. Ibland kanske en smula orättvist i och med att den ofta har jämförts med Nikons D200 och D300 som är dyrare kameror med mer påkostad AF (och det gäller ju även jämfört mot D90). Hur 40D och D90 står sig mot varandra vet jag faktiskt inte, jag har själv bara jämfört 40D just mot D200 och D300.

Jag skulle säga så här: bägge kamerorna är riktigt bra, bägge ger grymt mycket kamera för pengarna och jag tror ärligt talat inte det spelar speciellt stor roll vilken av dem du väljer.
 
Längs upp till höger i finns texten "Sök". Klicka där och skriv in "Nikon D90" och "Canon 40D". Om du inte finner svaret där kan du skapa en ny tråd.

Det är smart att skapa en ny tråd för varje unik fråga. Gör man inte det blir det svårt för andra att söka sig fram till ett svar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.