Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa kamera i USA

Produkter
(logga in för att koppla)

sagoland

Aktiv medlem
Hej!

I slutet av maj ska jag iväg på praktik i Seattle i USA. Tills dess funderar jag på att byta upp mig till någonting i stil med 20D.

Det jag funderar på är om det är så att det kan gå att hitta kameror betydligt billigare där borta, alternativt om det kan vara värt att köpa begagnat här och köpa optik/tillbehör där borta?

Nån som har koll och vill ge lite tips och råd?
 
En av pappas jobbarkompisar köpte en EOS 350D i USA för ca 1 månad sen, han fick den ca 2000 billigare än vad den kostar i sverige. Ett tips är att kolla upp vad kameran heter i USA för dom har inte samma namn som här, nu kommer jag inte ihåg vad 350D heter i USA men det var ett helt annat namn! Så det kan vara bar att kolla upp så man vet vilken kamera man ska kolla på..
 
Lejjonet skrev:
En av pappas jobbarkompisar köpte en EOS 350D i USA för ca 1 månad sen, han fick den ca 2000 billigare än vad den kostar i sverige. Ett tips är att kolla upp vad kameran heter i USA för dom har inte samma namn som här, nu kommer jag inte ihåg vad 350D heter i USA men det var ett helt annat namn! Så det kan vara bar att kolla upp så man vet vilken kamera man ska kolla på..

det är bara canons instegsversioner till DSLR som har annat namn (300d - digital rebel, 350d - digital rebel xt)
 
Jag skulle handla nytt på B&H eller Adorama.
På köp via postorder slipper man sales tax och frakten är förhållandevis billig.

De kan vara lite gnälliga om man skickar varorna till annan adress än kortadressen. De brukar vilja att man faxar över en kopia på kortets kontoutdrag.

Vill man handla över disk så finns nationella kedjor typ Ritz som brukar ha hyggliga priser.
 
Fattar inte varför garantin inte gäller här i Sverige om man köper i USA. Min syrra köpte en laptop i USA och så pajja den. Snacka med svenska kundservice och kunde skicka in den på garanti. Funkade hur bra som helst. Det är val samma företag i Europa som i USA? Samma produkter. Varför ska det vara skillnad?
 
Beroende på företag så kan är det inte säkert att det är "samma" företag utan kanske ett helägd underbolag med egna vinstkrav o.s.v. på sig. Olika marknader och underbolag har också troligen skilda budgetar, delvis skilda mål och dessutom andra rutiner.

Det är inte heller alla företag som faktiskt har sina egna kontor utan använder sig av generalagenter som då svarar för garantin. Om då all vinst går till organisationen i USA, men organisationen i Sverige får ta alla eventuella efterföljande kostnader så kan det gå illa om det fortsätter tillräckligt långt.

För att det är olika marknader med olika supportorganisationer och olika regler och lagar runt det hela till viss del. Och såklart för att de vill kunna hålla någorlunda marginaler. Många kameramärken tillämpar kontinentgaranti. Vill du ha garanti i sverige, köp t.ex. i Tyskland. Eller köp till en så kallad Mack-garanti om du köper i USA.

Dessutom är det inte ovanligt med att det faktiskt skiljer i vilka funktioner som finns på olika marknander. Förutom då sådana saker som strömadapatrar och i vissa fall medföljande programvara.
 
Hm, okej, vad kostar en sådan mack-garanti? Såg att Adorama hade 20D för ungefär 8600, ett ganska trevligt pris. Hur är det med garantin på obektiv, samma där?

Förmodligen skaffar jag kamera här och köper ett objektiv eller två därborta.

Tack alla ni som svarat hittills!
 
Nu skiljer det ju inte så mycket just på digitalkamerahusen mellan USA och Sverige, kolla de billigare priserna i sverige.

Du har väl räknat med tull och moms på de saker du vill importera. Det går säkert att smuggla in det om du har det i väskan. Digitalkameror är tullfria, objektiv är det några procent på. Moms tillkommer alltid.

Sen är det ju iofs så att man kan tjäna en hel del. Jag har köpt en hel del optik från USA, och trots tull och moms så har jag sparat över 30%. Och optik är det ju generellt världsgaranti på, till skillnad från digitalkameror i konsumentklassen.
 
Jag kollade på en 3-års MACK garanti och fick intrycket av att produkten iaf skulle skickas till USA om den pajjade? USA-garanti har man ju ändå så skickar man över sakerna får man dem reparerade hur som helst. Pentax Sverige tog garantiansvar för min USA-köpa kamera med det hjälper ju föga om du skall ha en Canon.
 
Förutom garantier så är en nackdel att man inte omfattas av den svenska konsumentköpslagen där man har utökade rättigheter för reklamation t.ex. (se diskussionen från Plus om t.ex. pixmania i Frankrike) Blir det en tvist är det helt klart bättre att ha köpt i Sverige så man får väga det mot vad man eventuellt sparar i inköp från USA. Beställer man så får man ju även räkna in frakt, tull och ffa moms i summan så i slutändan så brukar det inte bli så mycket billigare. Att handla där på plats är dock en annan sak då man kan spara in mer. Min erfarenhet är att man får räkna från pryl till pryl. Jag har beställt en del från ebay och trots avgifter har det blivit riktigt billigt men det är inget man generellt kan räkna med.
 
MACK garantin funkar så att du inte behöver skicka över kameran eller vad du nu har garanti för, utan du hör av dig till MACK så talar de om vilken verkstad i Sverige du ska lämna in till. De har avtal med många verkstäder världen över. Du behöver alltså inte skicka över dina grejor till USA vid garantiproblem.

/Björn
 
Dykbjörnen skrev:
MACK garantin funkar så att du inte behöver skicka över kameran eller vad du nu har garanti för, utan du hör av dig till MACK så talar de om vilken verkstad i Sverige du ska lämna in till. De har avtal med många verkstäder världen över. Du behöver alltså inte skicka över dina grejor till USA vid garantiproblem.

/Björn

Då blir den genast mer intressant, tack för klarläggandet.
 
sagoland skrev:
Hej!

I slutet av maj ska jag iväg på praktik i Seattle i USA. Tills dess funderar jag på att byta upp mig till någonting i stil med 20D.

Det jag funderar på är om det är så att det kan gå att hitta kameror betydligt billigare där borta, alternativt om det kan vara värt att köpa begagnat här och köpa optik/tillbehör där borta?

Nån som har koll och vill ge lite tips och råd?

Det har nog gått status i att köpa utomlands, varesig innom EU eller över disk i tex: USA.
Har man råd att köpa kameror i den prisklass det handlar om, så borde man imte stå eller falla pga: av ett köp i Sverige.
Alla har läst för och nackdelar i denna tråd,
kan detta vara värt en förtjänst på ca:
1000-1500 kr. ????
 
Re: Re: Köpa kamera i USA

ThomK skrev:
Det har nog gått status i att köpa utomlands, varesig innom EU eller över disk i tex: USA.
Har man råd att köpa kameror i den prisklass det handlar om, så borde man imte stå eller falla pga: av ett köp i Sverige.
Alla har läst för och nackdelar i denna tråd,
kan detta vara värt en förtjänst på ca:
1000-1500 kr. ????

Jag köper objektiv från USA för att dom har dom i lager, att man även tjänar en liten summa är väl inte fel heller.

Objektiv har världsgaranti så det är inga som helst problem att få eventuella problem fixade här hemma.

Frakten går lika snabbt från USA som från tex Cyberphoto.

Så visst är det värt det !
 
Senast ändrad:
Ja, det är klart att det kan :)

Om du har sparat och gnetat för att kunna köpa din drömkamera så kan varje krona vara av betydelse.

Även om du inte gjort det så är väl 1000-1500:- inte kattskit heller?

Det är verkligen inte mycket nackdelar heller. Pajar kameran totalt så får man väl skicka över den, annars går den ju faktiskt att laga ändå.
 
Går man in genom tullen med kameran i kameranväskan med några bilder på minneskortet är det inga problem .

Du ska väl vara där ett tag? Då kan jag tipsa om ett forum – www.fredmiranda.com
Där finns det en väldigt bra köp-och-sälj-marknad. Användarna på detta forum är väldigt vänliga och pålitliga. Jag såg just en 20D där för $875 med grepp och 18-55:an - det känns som ett rimligt pris.

Om du ska köpa nytt kan jag också utan reservationer rekommendera B&H – www.bhphotovideo.com

Lycka till i staden där det alltid regnar.
 
Hej Simon. Min kamera kostade hösten 2004 på B&H 1499usd och för 3years worldwide Mack-warranty betalade jag 79,95usd. . Antar att kameran är betydligt billigare idag men att försäkringen ligger ungefär vid detsamma. Hur som helst behöver du egentligen inte köpa till försäkringen av olika skäl. Första skäl är att jag aldrig hört någon ha något problem med 20D och för det andra...även om du köpt kameran (i detta fall en 20D) så har Canon som "goodwill" att åtgärda eventuella fel även om kameran är inköpt i ett annat land. Detta gäller vad jag förstått endast de professionella kamerorna och dit hör 20D men inte 350D. Upp till dig att köpa Mack-garantin.
 
Tackar, tackar!

Karl: Jo, jag är där ett litet tag. Drygt tre veckor, kan det räcka? Tack för tipset!


Thomas: Det låter intressant, funkar det med garantin köper jag gärna nytt, har fått användning för sånt förut...
 
Sen undrar ni varför eran lokala fotohandlare har försvunnit. Nej, köp eran utrustning hos den lokla handlaren så finns servicen ikvar.
Sven-Åke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.