Annons

Köpa kamera i USA

Produkter
(logga in för att koppla)
Mjo, det här blir lite offtopic. Här i Västerås finns bara en riktig fotohandlare och han försökte kränga på mig en begagnad 10D för 9000:- för ett tag sedan. Dessutom lyckades han avråda mig från ett köp av Canon 1D som senare hade visat sig kunnat ge mig en relativt rejäl förtjänst. Har mycket svårt att känna mig osolidarisk vid distansköp.
 
Jag vill bara påpeka några småsaker som är felaktiga i den här tråden:

En amerikansk CANON-kamera kan inte nyttja amerikansk garanti (tillverkarens garanti) om man bor europa eftersom Canon USA inte skickar tillbaka kameran till Europeiska adresser. Jag har ringt tidigare till Canon och fått besked på detta. Usa och Europa är 2 skilda marknader.

Om man blir stoppad i tullen med kameran i väskan, så hjälper det inte att ha bilder på minneskortet eller att kameran inte är i orginalkartongen. Man får ca 3 veckor på sig att skicka in en kopia av sitt inköpskvitto från Sverige - Annars blir det tull och moms + böter. Jag har råkat ut för detta 1 gång och tullare är oftast smartare än vad man tror.

Optik från Canon ånjuter världsgaranti.

MACK garantin och dess pris baseras på inköpspriset på utrustningen som skall försäkras.
 
stoltz skrev:
Jag vill bara påpeka några småsaker som är felaktiga i den här tråden:

En amerikansk CANON-kamera kan inte nyttja amerikansk garanti (tillverkarens garanti) om man bor europa eftersom Canon USA inte skickar tillbaka kameran till Europeiska adresser. Jag har ringt tidigare till Canon och fått besked på detta. Usa och Europa är 2 skilda marknader.

Om man blir stoppad i tullen med kameran i väskan, så hjälper det inte att ha bilder på minneskortet eller att kameran inte är i orginalkartongen. Man får ca 3 veckor på sig att skicka in en kopia av sitt inköpskvitto från Sverige - Annars blir det tull och moms + böter. Jag har råkat ut för detta 1 gång och tullare är oftast smartare än vad man tro




Optik från Canon ånjuter världsgaranti.

MACK garantin och dess pris baseras på inköpspriset på utrustningen som skall försäkras.


Hördedu Hans-Christian, du är en riktig glädjedödare.
/Thomas..
 
Handlar man "importerade" produkter på B&H får man upp till 1 års garanti. Sakerna skall då skickas till B&H för eventuell garantiservice.
men om B&H sedan skeppar utanför USA vet jag inte. Men man skeppar ju sin försäljning världen runt så varför inte? Vad jag kan se finns dock mest optik och analoga prylar att köpa som "importerat"
 
Garantiåtaganden och försäljning är två skilda saker. Bara för att man säljer över hela världen så behöver det inte innebära att man tillämpar samma "frikostighet" när det gäller garantier.

Att skicka sakerna till BH gäller ju dessutom bara deras direktimporterade produkter.

Oavsett vilket så är garantin ett krångligt kapitel (i canons fall) om man handlar på andra sidan "pölen".
 
Ingen som har ett tips på en bra fotobutik i Seattle?

Jag befinner mig där just nu och har en halv dag att slå ihjäl!
 
RITZ Camera finns på en del håll i USA och kan ha bra priser och sortiment i vissa butiker. Vet inte hur det förhåller sig just i Seattle.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.