Annons

Köpa kamera i Hongkong

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenand

Medlem
Ska till Hongkong o Kina om några veckor. Någon som har erfarenhet om det ex.vis går att köpa en D80 billigt där borta samt vilka risker det finns
 
Du har ingen garanti i Sverige. Risken är att inte Nikon-Sverige vill serva din kamera ens.

Vissa påstår att det går att köpa sk världsgaranti på hus köpta i USA. Vet inte vad det kostar, eller om det är möjligt i Hongkong.

Alla andra produkter från nikon (ex gluggar) har världsgaranti, men med hus gäller sk Europagaranti.

/K
 
Detta står på NIKONs svenska hemsida

Digitala Nikon-produkter som säljs i Europa har en garanti som täcks av Nikons europeiska kontor i de länder som anges nedan. Denna garanti täcks inte av Nikons kontor utanför Europa. Digitala Nikon-produkter som sålts utanför Europa har landsanpassade garantier som inte täcks i Europa.


Det är upp till var och än att själv fundera över vad man får när man köper den s.k. världsgaranti på hus köpta i USA.

Nikon är i varje fall klara över vad dom erbjuder....
 
morfius skrev:
Detta står på NIKONs svenska hemsida

Digitala Nikon-produkter som säljs i Europa har en garanti som täcks av Nikons europeiska kontor i de länder som anges nedan. Denna garanti täcks inte av Nikons kontor utanför Europa. Digitala Nikon-produkter som sålts utanför Europa har landsanpassade garantier som inte täcks i Europa.


Det är upp till var och än att själv fundera över vad man får när man köper den s.k. världsgaranti på hus köpta i USA.

Nikon är i varje fall klara över vad dom erbjuder....

Jag vill göra klart en sak som jag fick svar på av Nikon vid en direkt fråga: - Alla Nikon´s konsumentprodukter UTOM Kamerahus täcks av världsgaranti!

/K
 
Re: Prisskillnad

Kenand skrev:
Någon som vet hur stor prisskillnad det är mellan Hongkong/Kina och Sverige.

Jag har handlat en del gluggar från Hongkong och priset varierar en del beroende på fabrikat. Men en enkel generalisering är att du kan räkna av ca 1/3 del av Sverige-priset. Iaf om du köper på plats. Nikon 50/1,4 köpte jag för ca 50% av priset här hemma, så som sagt, priserna varierar en del.
Nu pratar jag om jämförelsepriser på otullade varor. Sen är det upp till var och en...

/K
 
Re: Menyer

Kenand skrev:
Vet du hur det är med svenska menyer på kameror typ Canon o Nikon köpta i Hongkong

Tja, jag är ju inte säker, men har inte det med mjukvaran att göra? Om du laddar ner ny mjukvara bör du kunna få in svenska menyer. Det är länge sedan jag själv gjorde det, varför jag inte minns vilka alternativ som finns. Men, det var bara en idé som kan vara helfel.
 
Borde vara svenska menyer men inget jag i spontant anfall att skriva här vet till 100%.
När du är i Hongkong...ring Nikon i Hongkong och fråga eller gör det i butiken.
Ett bra ställe som är authoriserade av de flesta kamera-märken är Wing-Shing photo-supplies.
Adressen är 55-57 Sai Yeung choi str.,Mongkok,kowloon,Hongkong
Tel: 23966886.....vet inte riktnummer eller landsnummer
MVH Thomas
 
Jag köpte en Sony kompaktare för ett par år sedan. Den hade bla engelsk meny, men inte svensk. Det skiljde nästan 1000kr till svenskimporten på Dustin (som hade båda faktiskt). Jag tog den billigare varianten och hade inga problem med att förstå texten. En liten nackdel den dan man ev ska sälja kanske, men en uppdatering till en svensk firmware torde inte vara omöjligt att hitta om man tycker sej behöva den.

/K
 
Det är med all säkerhet Svenska menyer i Nikon och Canons systemkameror, jag tror inte dom gör speciella kameror för Sverige.

Dom som säljs i USA är då exakt lika som dom som säljs här, det kan man se på tester som gjorts, det enda som skiljer är väl namnet på Canons instegsmodell.

Skulle det mot förmodan vara anorlunda är det väl bara att ladda in ett firmware från den Svenska återförsäljaren.

/kent.
 
Menyer

Har köpt en hel del Nikon prylar i Hong Kong. Både en D70 och en D200 MED svenska menyer och en del gluggar…. Skicka ett PM om du vill ha en bra kontakt som jag använder där borta. Inte den billigaste kanske, men en som jobbar seriöst och inte grå importerar. Priset är betydligt läge än hemma i sverige. Vet att garantin inte gäller på husen i Sverige. Bor inte hemma i Svedala för den delen och är i Hong Kong minst 2-5 gånger per månad, så för mej är inga garantijobb några problem. Har dock ej behövt det heller, Peppar Peppar!!!

P.S Är i Hong Kong igen den 22/10 om du vill ha assistance....
 
solvargen skrev:
...
Ett bra ställe som är authoriserade av de flesta kamera-märken är Wing-Shing photo-supplies.
Adressen är 55-57 Sai Yeung choi str.,Mongkok,kowloon,Hongkong
Tel: 23966886.....vet inte riktnummer eller landsnummer
MVH Thomas

Verkligen ett ställa att rekommendera. Dom är hur proffsiga som helst.

mvh
Niklas
 
Re: Menyer

Kenand skrev:
Vet du hur det är med svenska menyer på kameror typ Canon o Nikon köpta i Hongkong
.
Jag har inte handlat kamerahus (D70 och 20D) i Hong-Kong, men i Japan. Det har inte varit någon skillnad mot kameror köpta i Sverige. Dock har fabriksinställningen varit Japanska vilket gör det lite svårt att utan hjälp navigera fram till den meny där språket ställs in. Det borde dock inte vara något problem att få hjälp med detta i den affär där kameran köps.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.