Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa "imported" eller "USA" -version?

Produkter
(logga in för att koppla)

hansen

Aktiv medlem
Hej!

Funderar på att köpa Nikon 17-55 2,8:an från USA (B&H). Som jag har förstått det gäller världsgaranti på objektiv. Men hos B&H finns ofta två versioner av produkterna; "imported" och "USA". Imported har som regel något högre pris. Är det viktigt att välja rätt version för att kunna åberopa garantireparation/utbyte i Sverige, eller spelar det ingen roll?

hansen skrev:
Hej!

Funderar på att köpa Nikon 17-55 2,8:an från USA (B&H). Som jag har förstått det gäller världsgaranti på objektiv. Men hos B&H finns ofta två versioner av produkterna; "imported" och "USA". Imported har som regel något högre pris. Är det viktigt att välja rätt version för att kunna åberopa garantireparation/utbyte i Sverige, eller spelar det ingen roll?

Står på deras hemsida vad som gäller.

// Fredrik

Ja, och då verkar det vara USA-versionen som gäller, eftersom imported- eller "grey-market"- versionen måste återbördas till B&H för service.

Eftersom villkorstexterna främst är skrivna ur den amerikanske kundens perspektiv vill jag försäkra mig om att USA-versionen är det korrekta valet även för mig.

Jag kan förståss inte svara på hur det är med Nokin's garantier men ska enbart tro på det som sägs på deras hemsida så ska man köåa USA gluggar.

Men när det gäller Canon så kan man lika gärna köpa Grey Import. Världs garantin gäller även på dessa. Det är enbart i USA som Gray Import måste tillbaka till butik gör garantijobb, ej i Sverige eller övriga världen.

P.S. Mitt påstående är vad Canon Sverige har meddelat mig.

Vad BH själva säger:
As a rule, Grey Market items cost less than their USA counterparts. The warranty of Grey Market items are often, but not always, the same as their USA counterparts. Specific details of product warranties vary by product and manufacturer.

If you should experience a problem with a product sold with a USA warranty, it can be sent to any of the manufacturer’s worldwide authorized service facilities for servicing. A "direct import" or grey market item would have to be returned to B&H Photo-Video if it required in-warranty attention.

A resident of the USA may wish to make the buying decision based on price since the cost of shipping to a US service center or to B&H should be about equal.

A non-USA resident should consider the cost of returning a product to B&H in New York for servicing as opposed to the cost of taking the product to a local warranty service center.

lucem.ferre skrev:
Jag kan förståss inte svara på hur det är med Nokin's garantier men ska enbart tro på det som sägs på deras hemsida så ska man köåa USA gluggar.

Men när det gäller Canon så kan man lika gärna köpa Grey Import. Världs garantin gäller även på dessa. Det är enbart i USA som Gray Import måste tillbaka till butik gör garantijobb, ej i Sverige eller övriga världen.

P.S. Mitt påstående är vad Canon Sverige har meddelat mig.
Har personligen erfarenhet att det stämmer då jag utan problem fokusjusterade ett "greyimported" objektiv på RCC i mölndal!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar