Annons

Köpa helt ny digitalkamera vs. kompatibel med gamla Minoltan

Produkter
(logga in för att koppla)

fri

Ny medlem
Är ingen van fotograf men har en 10 år gammal Minolta dynax 4. Jag skulle gärna vilja ha en digitalkamera och nu undrar jag vad som är bäst - att sälja hela gamla Minoltan, eller att behålla optiken och köpa ny digitalkamera som är kompatibel med den.

När det gäller vad som är bäst, tänker jag både prisvärt för mig men också hur alla delar kan komma bäst till nytta, dvs så det inte blir skräp utan någon kan ha användning av den ...

/Frida
 
Är ingen van fotograf men har en 10 år gammal Minolta dynax 4. Jag skulle gärna vilja ha en digitalkamera och nu undrar jag vad som är bäst - att sälja hela gamla Minoltan, eller att behålla optiken och köpa ny digitalkamera som är kompatibel med den.

När det gäller vad som är bäst, tänker jag både prisvärt för mig men också hur alla delar kan komma bäst till nytta, dvs så det inte blir skräp utan någon kan ha användning av den ...

/Frida

Sony´s hus borde gå ihop med gammal Minoltaoptik.
 
Är ingen van fotograf men har en 10 år gammal Minolta dynax 4. Jag skulle gärna vilja ha en digitalkamera och nu undrar jag vad som är bäst - att sälja hela gamla Minoltan, eller att behålla optiken och köpa ny digitalkamera som är kompatibel med den.

När det gäller vad som är bäst, tänker jag både prisvärt för mig men också hur alla delar kan komma bäst till nytta, dvs så det inte blir skräp utan någon kan ha användning av den ...

/Frida

Sony kan rakt av använda alla Minolta AF-objektiv och blixtar.

Sen kanske det inte ska vara någon styrande faktor om du inte har jättemånga objektiv, utan välj den kamera som skulle passa dig bäst utan hänsyn till detta. Blir det en Sony du kommer fram till är detta ett plus. Men det bör inte vara styrande för ditt val.

Personligen skule jag valt en Sony A77 eller A57 om jag var i din situation för att jag tycker de helt klart är så mycket bättre än motsvarande från Nikon och Canon med massor av fördelar.

De nya Sonykamerorna har SLT-teknik med en elektronisk sökare istället för en optisk.
En Vissa kan inte tolerera det alls, men de har en massa fördelar och är framtiden. Vanesak, men de som haft det ett tag gillar det starkt. Fråga lite i Sonyforumen.

Nu kommer såklart några hoppa in och säga att Canon är bättre osv och det finns de som tycker så, men kolla noga själv.

Att alla Minoltaobjektiv passar och dessutom blir stabiliserade är ju ett plus, men om det inte är så bra objektiv du råkar ha är det som sagt inte någon styrande faktor.


/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.