ANNONS
Annons

Köpa från utlandet...

Produkter
(logga in för att koppla)

nelirotger

Aktiv medlem
Behöver köpa en nya kamera...min börjar ge sig...o, tänkte satsa på en Nikon D300...
Jag har surfat runt i flera dagar nu, o läst lite allt möjligt...bland annat kollat priser på olika sidor...
Jag har hittat några sidor...

http://www.globalmediapro.com/
http://www.fotoconnection.com/

Bland annat...men, vet inte mycket om sidorna...o vet inte om där finns andra bra sidor som kanske några kan rekomendera om?
O...vilket rekomenderas, att beställa billigare från utlandet, eller att lägga till några tusen till o köpa härifrån Sverige..?

Har kollat begagnat med...men, de flesta kameror har gått ett antal exponeringar då...

Senast ändrad:
De butiker du länkar till känner jag inte till (den ena säljer dessutom inte till utlandet). Två amerikanska butiker som är seriösa och många här på FS handlat från är www.bhphoto.com och www.adorama.com

Med tanke på dagens dollarkurs och att man dessutom måste betala svensk moms (25 procent) och ibland tull (omkring 8 procent på objektiv, inget på kamerahus) är det oftast billigare att handla i Sverige.

Köper man från USA får man ofta internationell garanti på objektiv, men sällan på kamerahus.

De butiker du länkar till känner jag inte till (den ena säljer dessutom inte till utlandet). Två amerikanska butiker som är seriösa och många här på FS handlat från är www.bhphoto.com och www.adorama.com

Med tanke på dagens dollarkurs och att man dessutom måste betala svensk moms (25 procent) och ibland tull (omkring 8 procent på objektiv, inget på kamerahus) är det oftast billigare att handla i Sverige.

Tack för tipset!!

Har kollat begagnat med...men, de flesta kameror har gått ett antal exponeringar då...

D300:an har testats för 150 000 exponeringar så det vill till att den skall gå sönder av den orsaken. Det spelar nog större roll hur den använts, men om du kan pruta ner priset för att göra en service så köper du nog inte grisen i säcken för det.

Ps. Om du väntar lite så kanske du vill köpa min D300:a som är i bra skick;-)

Du känner ingen som ska utomlands, eller bor utomlands. Då kan du ju be dem köpa till dig, då får du endast betala lokal moms.Tullen kan du komma undan om den som köpt kameran har "använt" den innan den tas i landet (nu är ju iofs kamerahus tullfria). Det betyder att ett kamerahus från USA för $1800 kostar ca 15400:- (moms ca 7% i USA), istället för ca 18000:- om du beställer över internet.

På Cyberphoto.se kostar huset 16990:-

Du känner ingen som ska utomlands, eller bor utomlands. Då kan du ju be dem köpa till dig, då får du endast betala lokal moms.Tullen kan du komma undan om den som köpt kameran har "använt" den innan den tas i landet.
Om kameran (eller vilken vara det nu är) har använts eller inte spelar ingen roll. Är värdet över 4200 kr ska man betala moms och tull. Alternativet är förstås att man ber sin vän begå ett brott.

Jag hade för mig att man inte behövde betala moms i Sverige om man redan betalt moms i det land man köpt varan....

OK. Då vet jag det....
Hittade inte riktigt klara besked på tullverkets hemsida.

Då är det ingen idé i dagsläget att köpa från USA iaf...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar