Annons

köpa från ebay???

Produkter
(logga in för att koppla)

jazzanova

Aktiv medlem
hej!

jag har tänkt och köpa saker från amerikanska ebay. Det e första ggn jag köper nått från privatpersoner på nätet.
Så jag undrar vad det säkraste sättet är att betala på och hur man vet att man får grejerna??
Och hur e det med tull som jag har hört en del om. gäller det på beg.??

Snälla hjälp en i desperat behov snabbt.

tack på förhand
Sebastian

Det är tull och moms även på begagnat.... så var det med det.. Ett tips är att även kolla in tyska e-bay.

Det funkar bra. brukar vara så att man betalar först och får varorna sedan.

Sebastian...du kan ju ge det lite mer än 2 timmar innan du börjar undra varför ingen svarar ;)

Välj de auktioner som accepterar PayPal, det är det absolut enklaste sättet att betala på. Har du otur får du betala tull och moms, det verkar vara slumpen som styr om ditt paket "fastnar" i tullen. Av mina ca 10 köp har jag fått betala tull / Moms / hanteringsavg 2 ggr. Exempelvis köpte jag en kamera för 140$, till det kom frakt på 25$ och sedan ca 500 i moms och hanteringsavg.
Handlar du med EU är det inga tullavgifter, På tyska ebay däremot tar de aldrig PayPal utan du får betala till deras bankkonto. Det fungerar bra, fast det kostar ca 100 Kr till banken för att föra över pengarna.

jazzanova skrev:
hej!

jag har tänkt och köpa saker från amerikanska ebay. Det e första ggn jag köper nått från privatpersoner på nätet.
Så jag undrar vad det säkraste sättet är att betala på och hur man vet att man får grejerna??
Och hur e det med tull som jag har hört en del om. gäller det på beg.??

Snälla hjälp en i desperat behov snabbt.

tack på förhand
Sebastian

Som cristp skrev så är tull och moms två "risker" man tar när man handlar från USA. Moms betaler man på varans pris plus fraktkostnad. Kommer inte i håg exakt men Tull har någon fast avgift och eventuellt en rörlig. Till det kommer postens avgiftrer om du åker på att lösa ut paketet där.

Det "sägs" att om försändelsen har ett värde under ett visst värde (300 kr) eller så, minskar risken att tullen visar intresse.

En annan sak som även drabbat folk i Sverige som köpt saker på auktionssiter är att man fått något helt annat än det man beställt, d v s säljaren har annonserat ut något och sedan skickat skrot i paketet.

Har bara beställt billiga saker från butiker i USA, men det har fungerat bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar