Annons

Köpa fotoutrustning i Kina?

Produkter
(logga in för att koppla)

muster

Aktiv medlem
Jag ska till Peking i sommar och tänkte höra om någon vet något om prisläget på optik och andra fototillbehör där? Är det:

1. Oootroligt billigt
2. Ganska billigt
3. Inte så billigt
4. Som här
5. Köp dina grejjer i Sverige

Det jag framförallt skulle vara intresserad av är en 580EX blixt och kanske något ljusstarkt normalobjektiv, typ 50mm eller så.

Nåt annat man bör tänka på i fotosammanhang i Kina?

Jag har varit mycket i Peking, men aldrig letat efter fotoutrustning specifikt. Så jag kanske inte är rätt person att fråga, men jag har stött på i alla fall en seriös fotoaffär och där de sålde Hasselblad (Hasu på kinesiska) och allt möjligt. Vad jag kunde se var priserna ungefär som i sverige, inte så mycket billigare att det var värt besväret med garantier och dylikt i alla fall.

Jag såg en begagnad bronica mellanformat en gång i en butik där dom säljer allt möjligt begagnat, när jag frågade vad den kostade använde expediten siffror som var så höga att jag inte förstod dom (eftersom min kinesiska är minst sagt knagglig), min gissning var att hon sa 8000 yuan (ungefär samma i kronor) vilket väl är vad motsvarande kameror brukar ligga på blocket, dyrare om något. Dock så kan man ju kunna pruta upp till 90 % ibland på grejer i Peking så man vet ju aldrig.

Det kan ju hända att det finns en del gamla roliga kinesiska märken som man kan leta fram begagnade grejer från.

Hong Kong ska vara mycket bättre när det gäller att handla prylar. I Peking kan man köpa billiga kläder och dvder.

Jag var i Shanghai för nån månad sen och upplevde samma sak. Elektronik över huvud taget(förutom de kinesiska märkena) var knappt märkbart billigare så det lönar sig helt enkelt inte. Du ska också passa dig för att köpa "billiga" minneskort. En kollega köpte ett 1 gb Sandisk för drygt 200 kr i nån konstig liten butik. Dock fick det knappt plats 20 bilder på det så mycket mer än 128 mb var det nog inte till slut....

muster skrev:

Nåt annat man bör tänka på i fotosammanhang i Kina?

Gamla människor kan vara väldigt misstänksamma mot kameror, så det kan vara säkrast att fråga först om man vill fotografera dem. Jag har dock aldrig stött på problem själv. Jag har fotograferat människor en del, bland annat de här killarna som var väldigt glada att bli fotograferade:

http://www.trekearth.com/gallery/sia/China/photo340002.htm
http://www.trekearth.com/gallery/Asia/China/photo239948.htm

Det är oftast disigt i Peking med omnejd, så de flesta landskapsbilder och vyer tenderar att bli tråkiga. Jag har varit på muren 4-5 ggr och har bara en handfull bilder som jag är nöjd med.

2 & 5

Har varit på en fotomarknad i Peking men trots att den var stor med många butiker var det svårt att hitta specifika prylar och inte så värst stort utbud. En kompakt skulle man nog däremot lättare kunna hitta.

Lufthansa har ett exklusivt och stort varuhus med en foto avdelning högst upp. Möjligt att det du söker kan finnas där. Köpte själv en bra kinesisk kameraväska till hyfsat pris.

var i peking/shanghai i april och upplevde precis det som alla andra skrivit. I princip samma priser.

Dock köpte jag ett Sandisk 1 Gb ULTRA II för att testa om det alla sa om minneskorten stämde. Det gjorde det :) Fan vad det krånglar det kortet. Bilderna finns alltid kvar på kortet och går att tanka ur men efter x antal skrivningar till kortet så låser det sig. Efter formatering funkar det ett tag igen tills det låser sig igen. Skall kasta det kortet. Tur att jag bara pröjsade 100 kr för det :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar