Annons

Köpa fast manuellt objektiv till D60

Produkter
(logga in för att koppla)

Graget

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har fått lite nippran på att handla på ebay och är nu sugen på att köpa något gammalt objektiv som passar min Nikon D60

Det får gärna vara ett fast objektiv men det ska vara helt manuellt...

Vad ska jag leta efter?

Är inte riktigt med på alla bokstavs kombinationer...

Hur vet jag om avståndsmätningen funkar? Vilken bokstavskombo gäller då... Det är ju en djungel där ute D, G, AI, AIS, AF och AF-S och säkert ännu fler...

Vad ska jag leta efter?

Det står en lång tabell i manualen som beskriver vilka funtioner olika objektiv har. Bara att blädra lite....

För att lättare kunna fokusera manuellt med den lilla sökaren på D60

menar du fokusindikering?
avståndsmätning har jag nog aldrig hört talas om, närmast är väl AF-D o AF-S objektiv som berättar vilket avstånd de är fokuserade på för att kameran ska veta hur den ska balansera blixten

menar du fokusindikering?
avståndsmätning har jag nog aldrig hört talas om, närmast är väl AF-D o AF-S objektiv som berättar vilket avstånd de är fokuserade på för att kameran ska veta hur den ska balansera blixten

Man kan slå på avståndsmätningen i kameran och då görs exponeringsmätaren om till en "fokuseringsmätare" som visar avståndet och åt vilket håll man ska fokusera.

Man kan slå på avståndsmätningen i kameran och då görs exponeringsmätaren om till en "fokuseringsmätare" som visar avståndet och åt vilket håll man ska fokusera.

kan d60 det? coolt det trodde jag bara d700 o d3 kunde (d300 också kanske?)

fast jag hade nog fortfarande kallat det fokusindikering och inte avståndsmätning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar