Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa EOS 400D, vilka objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

ConZec

Ny medlem
Hej!

Jag ska precis till att köpa mig min första systemkamera för lite intjänade pokerpengar =) Jag har i stort sett bestämt mig för canons EOS 400D.

Mina funderingar ligger nu på vilket "paket" jag ska köpa.

Canon EOS 400D + 18-55/3,5-5,6 för 6 890:-
Canon EOS 400D + 18-55/3,5-5,6 + 55-200/4,0-5,6 + Batterigrepp E3 för 9 700:-

Det jag tror att min kamera mest kommer att användas till är naturfoto i allmänhet och då mest vid fiske och vandring. Men jag känner också att jag gärna vill kunna fota närbilder på djur samt porträtt och klassiska semesterbilder.

Vilka objektiv skulle ni rekommendera?! budgeten kan väll sägas vara runt 10-11 000 allt som allt. Eftersom jag är nybörjare kanske kitobjektivet 18-55 räcker bra nu i början? bör jag komplettera med något annat objektiv för naturbilder? i så fall, vilket/vilka?

Med vänliga hälsningar
Mattias (nybörjare)

Från ett pokerproffs till ett annat.
(även om du antagligen inte är ett riktigt proffs)

Skippa planerna helt, byt kamera till Pentax K10d, rejälare, vädertätad, modernare och med inbyggd bra bildstabilisator, mer vidvinkel (1.5 vs 1.6 ggr crop).

Skippa kitoptiken helt och ta istället den prisade Sigma 17-70 macro.

Kolla på recentionerna här på fotosidan på den linsen.
Jättetrevligt omfång, godkänt ljusstark rolig macrofunktion så du kan prova på det med.
Vill du absolut ha ett tele upp till 200mm så har pentax en väldigt prisad 50-200mm lins som säljs för endast 1000kr i samsungs namn.
Betydligt bättre på alla sätt än canons motsvarighet.

Blir det för dyrt så ta istället pentax K100d som hus. Optiken är viktigast, bildstabilisator gör stor nytta för vackra naturbilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar