ANNONS
Annons

Köpa Eos 1D MarkIIN -omöjligt att hitta!

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadigan

Avslutat medlemskap
Hej Alla.
Jag beställde en MarkIIN i oktober hos schönherrs foto här i stockholm. Från början talades det om att kameran skulle komma i november, sen skiftet november/december och igår fick jag beskedet att den inte skulle komma före årsskiftet.
Allt detta har fått mig att börja leta efter en annan butik som kanske kan få en snabbare -vet någon här på fotosidan någon butik som antingen har en hemma eller som kan få hem en snabbt?
Jag funderar också på att beställa från utlandet -hur är det med canons garantier, måste man beställa från Sverige/Europa?

/Daniel

Dadigan skrev:
Jag funderar också på att beställa från utlandet -hur är det med canons garantier, måste man beställa från Sverige/Europa?
/Daniel

AC-foto i tyskland har den inne för direkt leverans. Det går utmärkt att handla i EU och nyttjag garanit i sverige.

AC kan jag själv rekommendera, har handlat ett antal gånger av dom.

www.ac-foto.de

Okej, det låter intressant. Vet du, eller någon annan, hur det funkar med momsen? Jag köper kameran via mitt företag och kan alltså dra momsen i efterhand men A-C skriver att man kan dra bort momsen redan när man köper -någon som vet mer detaljer om detta?

Någon som har pejl på en svensk butik som har kameran hemma eller klar för snar leverans?

Sist jag pratade med Per Karlsson på Canon så sa han att de var tillfälligt slut.

Canon blev lite överraskade över att N-modellen blev så poppis. Beställningarna var fler än de räknat med och lagret tog slut.

Okej, då hjälper det troligen inte att beställa hos någon annan butik här i Sverige, eller? Det kanske inte är så dumt att beställa från tyskland eller england istället, såg ett ställe i vardera landet som hade kameran i lager...

Hur når man honom bäst? Telefon/mail -har ingetdera till honom tyvärr...

Det vore ju trevligt om jag kunde få den före årsskiftet...

Enligt en säljare på Scandinavian Photo i förmiddags säger sig Canon inte kunna lova någon levererans av det huset förrän slutet av januari.

//J

Det var något i den stilen jag hörde igår -om det är så beställer jag den från något annat land, det är en sak som är säkert.

Dadigan skrev:
Okej, det låter intressant. Vet du, eller någon annan, hur det funkar med momsen? Jag köper kameran via mitt företag och kan alltså dra momsen i efterhand men A-C skriver att man kan dra bort momsen redan när man köper -någon som vet mer detaljer om detta?

Någon som har pejl på en svensk butik som har kameran hemma eller klar för snar leverans?

När man handlar från ett annat EU-land, så uppger man sitt fullständiga organisationsnummer. Då drar de av momsen direkt och du slipper betala den. Denna fiktiva moms förs sedan in i redovisningen både på ingående och utgående moms.

Okej, då är jag lite klokare. Ska prata med min revisor om saken.
Sen är frågan om man ska beställa från utlandet eller sitta och hoppas på att Canon får hem kameror tidigare än beräknat men det känns minst sagt långsökt med tanke på hur det brukar vara...

Om man beställer från utlandet -vilket land är "bäst", Tyskland eller England?

Edit:
Tror ni att det är någon idé att höra av sig till per karlsson eller ska man blint lita på vad fotoaffären säger?

Senast ändrad:
Dadigan skrev:
Tror ni att det är någon idé att höra av sig till per karlsson eller ska man blint lita på vad fotoaffären säger?

Yrkesbutikerna brukar ha täta kontakter med Canon och ha bra koll. Men ett samtal till Per är ju inte fel. Han är ju säljare trots allt.

froderberg skrev:
Yrkesbutikerna brukar ha täta kontakter med Canon och ha bra koll. Men ett samtal till Per är ju inte fel. Han är ju säljare trots allt.

Det låter vettigt -har du något nummer till honom eller ska man ringa via canons växel?

Att handla i EU land är enkelt, skicka ner en kopia på regbeviset från bolagsverket samt en kopia på ditt pass om det är du står i styrelsen för bolaget, sen är det klart.

// Håkan

Fanken vad det ska vara dyrt att köpa från tyskland då -32 tusen exkl. moms, det är dyrare än Sveriges yrkesbutiker...

Väntar också på en 1D mk IIN.......sen den 22 september! Det västa är att de inte kan ge besked om leveranstider överhuvudtaget! År 2005!

Det skulle vara kul att se om någon från Canon vågar sticka in huvudet och kommentera....

Tycker det är svagt av ett världsföretag som Canon att inte kunna leverera på flera månader, det öppnar ju för att tappa åtminstonde en del kunder till Nikon......

Nåja vad gör man, kameran verkar ju vara helt rätt för övrigt.

Mottager gärna information om någon vet mer kring lev.kapacitet?

Hej Mikael.
Får man fråga vilken butik du beställt den hos? Själv har jag beställt hos Schönherrs Foto, inget ont om dem -snarare tvärt om - men Canon gör mig galen! Jag ska höra av mig till Per Karlsson och fråga om ett mer precist besked(lär väl knappast få det men man kan ju alltid drömma) och om det fortfarande är "efter årsskiftet" som gäller så biter jag i det sura och snabba äpplet och beställer från ett annat land.

Hej Daniel,

Jag har beställt den från en distributör, Scribona.
JAg tror dock att oavsett inköpskälla så sitter vi alla i samma båt.....tyvärr.

Jag tycker det verkar onödigt att behöva beställa utomlands och det kan potentiellt bli problem med det.

Dom måste väl kunna leverera inom en rimlig tid till Sverige, eller kommer vi längst ner på listan?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar