Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Eos 1D MarkIIN -omöjligt att hitta!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur menar du "potentiellt problem"?

Jag håller nästan på att ge upp hoppet om att Canon kan leverera i anständig tid...men jag kanske får positivare besked imorgon...Vad gäller leveranslistan skulle det inte förvåna mig om Sverige hamnar i princip längst ner - i alla fall vad gäller den här typen av produkter, alternativt kanske det är folket på Canon sverge (en viss person i åtanke) som inte riktigt vet vad de gör alla gånger -särskilt inte vad gäller att se till att det finns kameror så det räcker...

Jag menar att det är lite större risk, t ex fösvunnen leverans, trasig eller defekt kamera, är det reklamation till leverantören eller ett försäkringsärende med posten? Svenska manualer, andrahandsvärdet då du inte köpt den i Sverige osv osv....

Jag tror säkert att det går b ra att beställa från Tyskland, jag handlar själv en hel del från olika länder, med det har också lärt mig att det kan gå snett ibland. Det skulle ju inte vara kul när det gäller så pass mycket pengar.

Får du något besked om lev.tid så hoppas jag du postar den här :)

Naturligtvis postar jag det -det gör jag även om det skulle visa sig att det är januari som gäller...Det som kanske hindrar mig från att beställa från Tyskland är att det verkar bli avsevärt mycket dyrare än att köpa den i Sverige -jag köper mig för ca 28k utan moms men i tyskland verkar det kosta 6 tusen mer -utan moms men även utan leverans...

Har nu pratat med Per Karlsson och det var inte särskilt roligt, för mig i alla fall...

Canon levererar visserligen kamerorna allt eftersom men beroende på var på canons lista "min" butik ligger och var på butikens lista jag ligger kan Canon se ungefär när kamerorna kommer och för mig ser det ut som om det är efter nyår.

Däremot betyder ju inte det att alla andra får försenade leveranser -Per kan i princip tala om vilken leverans som går till vilken person, så få kameror rör det sig om.

Personligen ska jag nu försöka få tag i en butik som ligger högre på canons lista, om det eventuellt kan hjälpa...

Daniel,

Det vore naturligtvis intressant för mig att kolla "kölistan"

Skulle du kunna maila mig tfn-nummer till Per?

Hälningar

Micke Johansson

Har man Canons lista så är det ju bara att samköra med butikens väntelista och på så sätt komma fram till första lediga 1D ;)

Har precis kommit hem från Digital World Expo där jag pratade ganska länge med Per Karlsson. Han sa att Canon kommer troligen leverera ca 50 beställda kameror innan nyår, i detta ingår så vitt jag förstod ett antal tidningar som ska byta upp sig.
Jag beställde min kamera i oktober och kommer ligger enligt canons lista på nummer 25 EFTER nyår, en liten hint om när man kan få sin kamera...
Det var ett antal yrkesfotografer där också som ville veta när deras exemplar kommer och som vanligt blir det väl de som får kamerorna först -oavsett när de köpt dem...

Hmmmmmmm,

Jag hoppas ändå att Canon är anständiga nog att hålla sig till den s k kölistan. Allt annat vore nonchalant och dålig moral.

Jag väntar fortfarande på besked, oppas den kommer innan nyår....

Tack för uppdateringen!!

Jag tror att kölistan ser ut så att yrkesfotograferna (läs: de från de stora tidningarna) läggs in först på listan oavsett -sen när de ordrarna är fixade får vi vanligt folk fatt på kamerorna, så var det ju när "vanliga" 1D MarkII kom...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar