knobloch
Aktiv medlem
Du kommer nog att bli nöjd med en D7000, verkar vara en grym kamera. En kompis köpte en nyligen och jag har testat den lite snabbt, känslan är väl att det är kvalitet och mycket trevligt med en större sökare. Om jag inte redan hade varit inkörd på Canon (har haft en 450D några år tills jag nyligen köpte 7D) så hade det nog lutat åt en D7000 för min egen del också. Framförallt för att sensorn ska vara lite bättre och ge lite mindre brus på höga ISO-tal. Och dessutom är den ju lite billigare än en 7D. Visserligen finns ju Pentax k-5 också, men jag ägde en Pentax k-x (eller om det var en k-r, haha jag har glömt bort) som jag inte riktigt kom överens med i själva handhavandet. Jaja, det viktigaste är nog hur den känns i handen i alla fall och att man kommer överens med menyer och snabbknappar. Så det bästa är ju att kunna testa först, men det har man ju förstås inte alltid möjlighet till.Å fan. Då är det kanske billigare i slutändan att köpa den här. Det ska bli så gött när jag har min D7000. Tycker den verkar super bra. Jag var först inne på 60D men efter att jag jämfört utrustningen och vad dom kan göra så kommer jag inte välja 60D.
Oj, nu började jag svamla på känner jag. Det jag i alla fall ville säga är väl att man inte endast ska jämföra antal AF-punkter och antal bilder/sek osv, om det inte är så att man verkligen känner att man måste ha dessa funktioner. Jag använder exempelvis endast mittersta fokuspunkten på min 7D i 90% av de bilder jag tar.
Får hålla med här. Jag köpte ju först min 450D som kom med kitobjektivet 18-55mm. Liksom många så köpte jag även 50mm f/1.8 och var grymt nöjd med det objektivet, speciellt för det priset. Den stora bländaren gjorde det ju möjligt att ta lite bättre bilder inomhus framförallt, men även att kunna få till det där trevliga korta skärpedjupet. Men efter ett tag kände jag att den var lite för snäv för inomhusbruk (för inzoomad alltså), man fick visserligen bra porträttbilder av huvud eller kanske huvud+överkropp men ville man ha med lite mer blev det svårt, inomhus kan man ju inte alltid backa så långt som man vill. Dessutom var autofokusen inte så snabb (i alla fall inte på Canons version), inte tillräckligt snabb för att fota barn inomhus i alla fall.Jag tycker att det är bra att du tänker igenom ditt objektivbehov i förväg! Min rekommendation är att köpa en billig (men bra) 50mm f/1.8 till att börja med. Visst har väl även Nikon en sån? Till Canon får man en sån (ny) för en tusenlapp. Då kan du känna på den en stund, få riktigt snygga bilder och fundera på hur du trivs med brännvidden. Då kan du sedan ta bättre beslut angående vad du söker. Mer vidvinkel? Mer tele? etc.
Lycka till!
Nu har jag även Sigmas 30mm f/1.4 och där kan man snacka om allroundobjektiv. Perfekt brännvidd och lagom stort objektiv för att orka släpa med sig överallt, dessutom snabb autofokus. Jag har nog använt Sigma-gluggen mer än mitt EF-S 17-55/2.8 (jo, jag köpte ett begagnat innan Sigma-gluggen) just på grund av det inte är lika otympligt samt att det har större bländare. Nu först känner jag ett behov av ett 85mm-objektiv, det kommer nog främst att användas till porträtt.
Måste även passa på att tipsa om en extern blixt. Speciellt om man fotar mycket inomhus. Det har nog gjort det största lyftet för mig vad gäller inomhusfotografi. Köpte det efter ett par år men önskar att jag hade investerat i en mycket tidigare. Innan jag började köpa på mig fler objektiv alltså.
Jaja, lite tankar från en amatör till en annan. (Jag köpte förresten min 450D sommaren 2009, och jag räknar nog det året som när jag började fota, även om en kompaktkamera har fått följa med på semestrar och så tidigare.
Lycka till!