Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köpa d7000, att tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)
Här är en bild som visar skillnaden mellan fullformat och APS-C. Den stora rutan visar hur mycket du får med i bilden när du fotar med fullformatskamera och den mindre rutan visar en bild tagen vid samma position med samma brännvidd fast med en APS-C.
http://farm1.static.flickr.com/131/420473170_301bc03c92.jpg
(Det här är dock ett Canon-exempel, Canon har en cropfaktor på 1,6 istället för Nikons 1,5, så för Nikon skulle den mindre rutan vara något större).

Angående objektiven du listar upp så ser jag att du inte täcker upp normalbrännvidderna riktigt, det finns ju inget i spannet 30-50mm till exempel. Men i ditt fotande kanske du inte saknar det, jag vet ju inte riktigt vad du brukar fota. :)

EDIT: Här hittade jag en liknande bild fast för Nikon: http://www.kenrockwell.com/nikon/fx-dx-future.htm

Med FX menas förresten fullformat när vi pratar Nikon. Och DX är alltså APS-C.

Ska jag va ärlig så äger jag inte ens en kamera ännu. Men snart så köper jag mig en D7000 för det är den modellen jag har råd med och som jag tycker ger mest kamera för pengarna. Sean tittar jag på olika bilder tagna med olika objektiv och drömmer mig bort. Känns lite knasigt att prata så mycket om objektiv jag vill ha och kommer köpa när jag inte ens äger en kamera Hehehe. Du tycker la jag är en idiot nu :-D

Ska jag va ärlig så äger jag inte ens en kamera ännu. Men snart så köper jag mig en D7000 för det är den modellen jag har råd med och som jag tycker ger mest kamera för pengarna. Sean tittar jag på olika bilder tagna med olika objektiv och drömmer mig bort. Känns lite knasigt att prata så mycket om objektiv jag vill ha och kommer köpa när jag inte ens äger en kamera Hehehe. Du tycker la jag är en idiot nu :-D

Tvärt om skulle jag säga! Alldeles för många köper på sig objektiv utan att verkligen tänka igenom och tänka långsiktigt. Titta på massor av bilder och fundera på vad det är du verkligen vill fotografera och köp sen objektiv därefter :)

Tvärt om skulle jag säga! Alldeles för många köper på sig objektiv utan att verkligen tänka igenom och tänka långsiktigt. Titta på massor av bilder och fundera på vad det är du verkligen vill fotografera och köp sen objektiv därefter :)
+1 på det.

Jag är förresten likadan. Sitter och drömmer om olika objektiv jag vill köpa hela dagarna. :)

Kan tipsa om att söka lite på Flickr. Sök exempelvis på "105mm f/2.8G AF-S VR Micro-NIKKOR" när du får upp resultaten klickar du på Groups och väljer sedan en stor grupp med många användare. Klicka sedan på Items under den gruppen. Gå sedan längre ner på nästa sidan och klicka på See all group tags. Där kan du sedan hitta exempelvis taggen "nikond7000". Klicka på den taggen och när du sedan får upp en ny sida så ändrar du url:en så att det står http://www.flickriver.com.... i början på den (istället för http://www.flickr.com...), du lägger alltså dit iver. Tryck på enter och luta dig tillbaka och titta på massa fina bilder tagna med kombon D7000+105mm f/2.8G Micro-Nikkor. (Länk till resultatet för just detta exempel: http://www.flickriver.com/groups/105micro/pool/tags/nikond7000/ )

Hoppas du hängde med där. :)

(Eller så använder du sökfunktionen här på FS, det funkar ju också :)

Ok, bra förklaring. Jag gillar sådana. Hur hade du själv gjort om du ville ha ett så sjukt bra objektiv som jag nämnde tidigare. Bilderna blir ju helt galet snygga.

Här är dröm objektiven för mig:

• Fasta Brännvidder: AF-S NIKKOR 85mm f/1.4G
• Fisheye: 10.5mm f/2.8G ED DX Fisheye-NIKKOR
• Macro: 105mm f/2.8G AF-S VR Micro-NIKKOR
• Vidvinkelzoom: 14-24mm f/2.8G ED AF-S NIKKOR
• Telezoom: 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR Zoom-NIKKOR
Optikval är personligt.
Normalt köper man en normalzoom med kameran, sedan en telezoom & sist vidvinkelzoom.
Däremellan kanske ett macro eller ngn fast normal.
Kanske man byter till ljusstarkare zoomar efter ett tag.

85/1,4 är ett fint objektiv & dyrt, kanske ett NIkon 85/1,8 är en bra medelväg?
Fisheye skulle jag aldrig köpa, kul en stund, ger mycket sällan vettiga bilder.
Macro är JAG inte intresserad av.
14-24 är en mycket fin optik men känns lite som pärlor för gris(inte svin) när det gäller APS-C. Tyngre, klumpigare, dyrare. Hade troligtvis valt ngt annat till APS-C, typ 12-24.
Nu gillar jag min 17-35a men den är till för FF.
telezoom, tja jag använder alltmer sällan min mycket gamla 80-200/2,8.
Men lite sugen på ett 200/2,0 är jag... när jag blir onödigt rik...

Annars finns ju även Sigma EX 85/1,4 DG HSM som ligger på ca 7000:- som alternativ till Nikons dyrare variant. Ska ju inte vara något fel på det objektivet heller. Funderar själv på Canon-versionen till min 7D.

Vad lustigt. Jag hade inte tänkt på att det var olika personer jag pratade med. Ledsen att jag inte svarat på ett tag men har kört spårvagn. Ja frågan går la till alla som vart med i samtalet. Ni verkar alla väldigt duktiga och kunniga. Tack alla för råden och tipsen om objektiven m.m

Annars finns ju även Sigma EX 85/1,4 DG HSM som ligger på ca 7000:- som alternativ till Nikons dyrare variant. Ska ju inte vara något fel på det objektivet heller. Funderar själv på Canon-versionen till min 7D.

Jag tänkte på en sak med objektivet. Jag sökte på nätet och amazon sålde det för vad jag förstod det som 499 dollar och det verkar helt fel.

Jag tänkte på en sak med objektivet. Jag sökte på nätet och amazon sålde det för vad jag förstod det som 499 dollar och det verkar helt fel.
Tror kanske att det var deras 50mm som du såg, det kostar $499 där, inte 85mm eller? Såg att även 50mm dök upp i deras träfflista när man sökte på 85mm-objektivet. $969 verkar 85:an kosta såvitt jag kan se. Verkar lite rimligare.

Ja du har nog rätt Björn. Det var nog deras 50mm men jag är nästan helt säker på att det var deras G modell med guldringen. Skriver du mer ikväll så får jag svara imorgon. Har inget batteri kvar på telefonen.

Till det skall du lägga tull (7 eller 8% har jag för mig)
+frakt
+försäkring till frakten
+svensk moms

Tror det är allt
Ja du får ingen europagaranti.
Går det sönder får du skicka tillbaka till USA där du köpte det.

Å fan. Då är det kanske billigare i slutändan att köpa den här. Det ska bli så gött när jag har min D7000. Tycker den verkar super bra. Jag var först inne på 60D men efter att jag jämfört utrustningen och vad dom kan göra så kommer jag inte välja 60D.

Jag tycker att det är bra att du tänker igenom ditt objektivbehov i förväg! Min rekommendation är att köpa en billig (men bra) 50mm f/1.8 till att börja med. Visst har väl även Nikon en sån? Till Canon får man en sån (ny) för en tusenlapp. Då kan du känna på den en stund, få riktigt snygga bilder och fundera på hur du trivs med brännvidden. Då kan du sedan ta bättre beslut angående vad du söker. Mer vidvinkel? Mer tele? etc.

Lycka till!

Å fan. Då är det kanske billigare i slutändan att köpa den här. Det ska bli så gött när jag har min D7000. Tycker den verkar super bra. Jag var först inne på 60D men efter att jag jämfört utrustningen och vad dom kan göra så kommer jag inte välja 60D.

Jag tycker att det är bra att du tänker igenom ditt objektivbehov i förväg! Min rekommendation är att köpa en billig (men bra) 50mm f/1.8 till att börja med. Visst har väl även Nikon en sån? Till Canon får man en sån (ny) för en tusenlapp. Då kan du känna på den en stund, få riktigt snygga bilder och fundera på hur du trivs med brännvidden. Då kan du sedan ta bättre beslut angående vad du söker. Mer vidvinkel? Mer tele? etc.

Lycka till!

Tack för dom fina orden Martin. Jag vet inte riktigt vad jag vill ta kort på. Egentligen vill jag inte bara ta kort. Istället vill jag göra bra bilder, om du förstår hur jag menar.
Jo Nikon har en som heter AF 50mm f/1.8D som kostar runt 135 dollar men så har dom också en AF-S 50mm f/1.8G som kostar 220 dollar. Varför jag tänker i dollar är för att jag har en app som har alla Nikons objektiv och info om varje.
Förresten jag måste tipsa er om en sak. www.creativelive.com om ni inte känner till den. Dom ger ut gratis fotografilektioner live över internet. En massa kända fotografer kommer dit och lär ut sina kunskaper. Det pågår tex en 5 dagars kurs i grunderna till fotografi. Allt är gratis när det är live men om man vill se det igen så får man köpa kursen. Just idag är det om ljus och blixt och det går i loop. Oj vad mycket text det plötsligt blev hehe.

Just om du inte vet vad du vill fota är det ju perfekt att börja med ett billigt men bra objektiv och sedan bygga vidare :) Har själv gjort så.

Om man är lite frågande till vad man behöver för objektiv så är det i mitt huvud inte fel att börja med ett "semester objektiv" typ ett 18-200 eller nått i den stilen. Ett sådan täcker in ett stort brännviddsomfång och vartefter men utvecklar sitt fotograferande kan man se vilka brännvidder man vanligast använder och invester i nya gluggar därefter. Ett 18-200 tror jag kan säkert fås som ett kit tillsammans med hus.

Gällande vidvinkel och D7000 skall man beakta cropfaktorn om man väljer att köpa ett vidvinkelobjektiv anpassat för FX. Nikons flaggskepp 12-24mm är att jämför med ett 18-36mm på en DX vilket kanske inte är så vidvinkligt man tänkte sig. Här bör man i min mening överväga ett vidvinkelobjektiv anpassat för DX, exepelvis ett Tokina 11-16mm.

Enligt Nikonrumors tror man att D7000 kommer att uppgraderas i år eller tidigt nästa år så vill man vänta kan man säkert hitta en bra deal på en D7000 senare i år eller få en uppgraderad modell.

Nikons flaggskepp 12-24mm är att jämför med ett 18-36mm på en DX vilket kanske inte är så vidvinkligt man tänkte sig. Här bör man i min mening överväga ett vidvinkelobjektiv anpassat för DX, exepelvis ett Tokina 11-16mm.
Nja, skillnaden mellan 11 mm och 12 mm är så liten att man inte behöver hänga upp sig på den. För övrigt är ju Nikon 12-24 också "anpassat för DX".

Om man är lite frågande till vad man behöver för objektiv så är det i mitt huvud inte fel att börja med ett "semester objektiv" typ ett 18-200 eller nått i den stilen. Ett sådan täcker in ett stort brännviddsomfång och vartefter men utvecklar sitt fotograferande kan man se vilka brännvidder man vanligast använder och invester i nya gluggar därefter. Ett 18-200 tror jag kan säkert fås som ett kit tillsammans med hus.

Gällande vidvinkel och D7000 skall man beakta cropfaktorn om man väljer att köpa ett vidvinkelobjektiv anpassat för FX. Nikons flaggskepp 12-24mm är att jämför med ett 18-36mm på en DX vilket kanske inte är så vidvinkligt man tänkte sig. Här bör man i min mening överväga ett vidvinkelobjektiv anpassat för DX, exepelvis ett Tokina 11-16mm.

Enligt Nikonrumors tror man att D7000 kommer att uppgraderas i år eller tidigt nästa år så vill man vänta kan man säkert hitta en bra deal på en D7000 senare i år eller få en uppgraderad modell.

Uppgraderar på viker sätt?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto