Annons

Köpa CS2, vart?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hej!

Vart köper man smartast Adobe Photoshop CS2?

Fullversion (alltså inte uppgrad.).

MVH Niclas,

Det beror på vad du önskar med smartast. Man kan köpa direkt från Adobe på nätet. Är du inskriven som studerande på någon skola kan du även vara berättigad till studentlicens vilket innebär kraftigt reducerat pris utan funktionalitetsförlust.

Med smartast menar jag väl generellt. Praktiskt, pris, etc..

Student är jag inte.. Registreras programmet i köparens namn vid beställning eller görs det när programmet installeras? (tänkte ju såklart att man kunde få en studentkompis att köpa ut...:/

Direkt från Adobe, ja men är inte det bara versioner via nätet? Alltså nedlastningar + uppdateringar..?

MVH Niclas,

Ja man känner ju nästan alltid ngn som studerar. Skall tänka på detta.

Man kan väl beställa i olika språk även om man köper Svenskt med CSN,rabatt..?

MVH Niclas,

Vad avser studentversion så skall väl denna fullbetalas då man inte är student längre om jag förstod Adobes hemsida rätt.

Att handla studentlicens och inte vara detta eller att inte betala för sig efter studenttiden - ja då kan man ju lika gärna tanka ned CS2 som demo och sena cracka den.....

Men den är ju bara min åsikt..

Om du bara vill handla så är det väl bara att klicka lite på Dustin.

// Johan Maxe

Det kanske inte har någon större betydelse, men studentversionen innehåller inte allt som fullversionen innehåller. Kommer inte riktigt ihåg vad det är som skiljer men det lär väl stå med små bokstäver någonstans. (har för mig att det är typ bilder/former/typsnitt etc.)

Niclasfoto skrev:
Registreras programmet i köparens namn vid beställning eller görs det när programmet installeras? (tänkte ju såklart att man kunde få en studentkompis att köpa ut...:/
Som student ska man fylla i ett formulär där skolan intygar att man är student (stämpel och underskrift från lämplig instans på skolan krävs). När du installerar programmet fyller du i alla uppgifter själv.

Dock har jag inte läst villkoren för att ge bort, sälja eller överlåta en licens. Dessa villkor brukar inte alltid vara så jättegenerösa så risken är att det inte är tillåtet enligt licensavtalet för din vän att handla och ens ge dig lådan, än mindre att handla åt dig.

Jag ville tipsa om studentpriser mest för att det är en rejäl slant man sparar om man nu råkar plugga fortfarande och vi studenter brukar ju inte direkt vara penningstinna...

Direkt från Adobe, ja men är inte det bara versioner via nätet? Alltså nedlastningar + uppdateringar..?
Nu har jag inte provat det själv, men ja, jag har förstått att det är så det kan gå till. Det verkar finnas möjligheter att köpa både en fysisk kopia och ladda ned via nätet.

Slå en signal till deras kundtjänst annars. De var mycket trevliga när jag pratade med dem.

Leifer skrev:
Det kanske inte har någon större betydelse, men studentversionen innehåller inte allt som fullversionen innehåller.
Inte helt sant. Det behöver inte vara någon skillnad mellan versionerna annat än priset. Läser man Adobes FAQ ser man att det finns en litet ord "kan" i texten:
För att skilja mellan utbildningsversioner och produkter för öppna marknaden kan vi ta bort en del clip art-bilder, typsnitt eller andra tillägg till programmen.
Se gärna: http://www.adobe.com/se/education/purchasing/faq.html.

Personligen tycker jag de har väldigt generösa villkor i och med att du får använda den även yrkesmässigt (vilket inte är vanligt med akademiska licenser), du får behålla den när du slutar studera och det är en "vanlig version" i uppgraderingshänseende.

maxzomborszki skrev:
Inte helt sant. Det behöver inte vara någon skillnad mellan versionerna annat än priset. Läser man Adobes FAQ ser man att det finns en litet ord "kan" i texten:

Se gärna: http://www.adobe.com/se/education/purchasing/faq.html.

Jo, att det är sant kan jag intyga av egen erfarenhet. Men, precis som du säger är det ett mycket förmånligt erbjudande, trots att det inte är helt fullständiga paket. Jag vet inte vilka programtillägg de eventuellt tagit bort, det jag sett är att clip-art saknas. Inget som stör mig personligen men det vara bra att känna till.

Saxat från länken: "Utbildnings- och butiksversionerna är praktiskt taget identiska – vi ändrar inget i själva programvaran. För att skilja mellan utbildningsversioner och produkter för öppna marknaden kan vi ta bort en del clip art-bilder, typsnitt eller andra tillägg till programmen."

lostartist skrev:
Menar du att studentlicensen får användas för kommersiellt syfte ?
Jävla fint köp isåfall.

Du får använda den kommersiellt både under och efter din studenttid, och den räknas som helt vanlig licens om/när du vill uppgradera. Helt riktigt ett bra köp! :)

Ja, jag är ju hur som helst noll intresserad Om det är frågan om en icke fullversion, hur liten skillnaden än är.

Jag har lust på egen licens. och min filosofi är att när jag ev börjar tjäna pengar på det jag pysslar med i programmet så är det på tiden att ha egen köpt licens. Så tänker jag och här är vi olika.

Jag hittade nu hos Adobe, att man såklart kan köpa programmet på installationsCD,s. Hittade inte det på en gång.. (gillar inte Adobes sida rent initialt..).

MVH Niclas,

Men att få en studentlicens utköpt till sig på olagliga grunder är väl rätt korkat? Då är man ju ändå inte legitim ägare av den och kan lika gärna köra en gratis piratkopia? Eller gör man det för att dämpa samvetet lite då eller?

casting skrev:
Men att få en studentlicens utköpt till sig på olagliga grunder är väl rätt korkat? Då är man ju ändå inte legitim ägare av den och kan lika gärna köra en gratis piratkopia? Eller gör man det för att dämpa samvetet lite då eller?

Ja, jag tänkte att det hade vairt ok om det var ok. Såklart.

Jag har inget intresse att "dämpa ngt samvete". Finns inte så många nivåer där för mig. Antingen bra eller dåligt, tror jag.

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Ja, jag är ju hur som helst noll intresserad Om det är frågan om en icke fullversion, hur liten skillnaden än är.
Lite OT eftersom du nu inte är student, men jag vet inte vad du menar med "icke fullversion". Programmet är komplett. När man startar det står det "Education version" på startupskärmen men all funktionalitet finns i programmet, så i mina ögon är det en fullversion. Om det sedan saknas någon clipart eller några fonter som skulle följt med på någon extraskiva vet jag inte, intresserade får ringa eller maila Adobe och fråga om just det programmet.

Personligen är ingen clipart i världen värd 15000:- extra för mig (skaffade hela sviten) och för en del av de pengarna kan jag köpa exakt de typsnitt jag vill ha direkt från Adobe och inte få en blandad samling medföljande. Men så installerar jag heller inte alltid det som finns på alla extraskivor. YMMV.

Photo shop använder de fonter som ligger i Windows fontmapp.
Lägg i fonter i den så finns dom också i Photo shop.

Ingen förlust alltså om dom inte finns med i programmet när man köper det.

Ja visst är det kanske så att den är 99.99% fullversion.

Jag trodde initialt att det var en exakt version. Men det är det ju inte.

Jag bor i Norge och här kostar det ca 7000. I Sverige ca 10000. Så det blir billigare att köpa det i Norge trots att valutan är dyrare här..

Jaja, vi får se hur det blir. Jag skall investera i detta samtidigt som en ny dator.

Eventuellt så väntar jag på en version som fungerar rätt in i nya Intel-MAC,arna.

TROR ni att den (Intel) versionen kommer att ha ca samma pris som dagens MAC,version?

MVH Niclas,

Enligt Adobe själv så är det verkligen en fullversion. Men tvärtemot vad Leif säger, man får inte använda den för kommersiella syften.

Adobes FAQ:

Which products are available as Student Editions?
-Creative Suite CS2, Production Studio Premium, Photoshop CS2 and Studio 8.

Are the products received the current versions of the software?
-Yes, all products are the most up-to-date versions.

Do the Student Editions have restricted functionality?
-No, however they may not be used for commercial purposes.

Is there a time limit on using Student Editions?
-No, there is no time limit for using a Student Edition.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar