Leifer skrev:
Det är länken som Max lämnade i början av tråden, http://www.adobe.com/se/education/purchasing/faq.html
Det är visst lite olika regler i usa och sverige, som tur är i det här fallet.
Nu fick jag svar från Adobe. Vi hade båda rätt. Det är nämligen så att det finns två olika sortens studentlicenser. Den ena får användas till kommersiellt syfte och den andra får inte. Se brev från adobe här nedan:
"Jag har full förståelse för att du upplever detta som något rörigt. Anledningen är att vi under hösten lanserat en ny typ av studentversion (Student Edition) av våra produkter till än lägre pris än tidigare skolerbjudanden. Vill du köpa Creative Suite som student har du idag två alternativ:
1. Education box - ett större urval av våra produkter till skolpriser. Detta är program som innehåller exakt samma saker och får användas på samma sätt som de "vanliga" produktboxarna. Enda skillnaden är att studenter, lärare och skolor kan handla till ett mycket förmånligt pris. Programmen finns i många fall både på svenska och engelska. Creative Suite, svensk eller engelsk version, kostar här ca drygt 4600:- beroende på återförsäljare. De kan dels köpas från Adobe svenska webb store eller av Adobe auktoriserad återförsäljare (se lista på
http://www.adobe.com/se/education/purchasing/reseller/ ).
2. Student Edition - ett mindre urval av våra produkter (Creative Suite, Photoshop, Production Studio, Studio 8), endast engelska versioner. Boxen är mindre och innehåller ej manual eller serienummer. I boxen finns ett formulär du får fylla i och tillsammans med studerandeintyg skicka in till Adobe för att erhålla serienummer (inom 7 dagar efter att Adobe fått dina uppgfiter). Dessa program kostar ca hälften av vad Education box ovan kostar, men får endast användas för privat bruk och får endast köpas av studenter. Student Edition-boxarna kan köpas på Adobe Europeiska webb store samt av de flesta återförsäljare som säljer Adobe-produkter, exempelvis
www.misco.se och
www.dustin.se. Inom kort kommer de också säljas via
www.mecenat.se. CS 2.3 finns inte idag som Student Edition, men kommer göra så inom kort.
Vi kommer i framtiden differentiera produkterbjudandena bättre så det blir tydligare för dig som student att välja, men nu precis vid lansering har jag full förståelse att det är lite rörigt. Huvudsaken är dock att du som student kan köpa våra produkt till ett mycket förmånligt pris.
Har du ytterligare frågor kring detta är det bara att ringa mig så förklara jag vidare.
Vänlig Hälsning
Peter Andersson"