Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa canon eos 10d?

Produkter
(logga in för att koppla)
450D är en mycket bättre kamera map pixlar, ISO egenskaper, slutare osv osv.


Men kom ihåg att 10D kan vara en trevlig kamera med mycket bättre sökare än xxxD kameror och även greppet om huset och handhavande med hjulet är bättre.

10D är låååångsma i starten - tar över en sekund från beredskapläge till du kan ta bild och ännu långsammare att skriva RAW till kortet. Seribilder i RAW är plågsamt segt...

AF däremot tycker jag är helt OK.

Men du får inte betala mer än att du kan leva med att den (slutaren) kan rasa dagen efter du köpt den.
Jag köpte min för 1000.- inkl grepp och det tycker jag den är värd mest för att jag vill ha en "partykamera" med inbygd blixt (har 1D hus i övrigt). Den tar utmärkta bilder upp till ISO 400 med ett bra objektiv. Jag kör främst 17-40 L och 24-105 IS L på den.
 
Nä jag fattar att en gammal kamera kan vara smutsig inne i.
Går förstås att lämna på rengörning...
som jag förstår så 10d håller slutaren runt 50-60 tusen exponeringar går det att kolla hur många den gått? efter det så går den sönder och byta kostar 3 000.
450d håller mer expo? och om den går sönder billigare att laga?
 
10D håller 25-30 tusen exponeringar om ens det.

Canon anger inte siffror för slutarna på de billigaste modellerna, men många pratar om 50 tusen. Men idag är det rätt sällan folk behöver byta slutare. 450D är inte den typen av kamera som brukar gå väldigt långt. I och med att 450D är flera år nyare så har den antagligen använts mindre.

Det kostar lika mycket att byta. Dvs inte lönt.
 
Det Canon har ute på sin hemsida är uppdateringar (egentligen är det hela program, men måste redan vara installerad för att uppdateras).
Man behöver inte ha något alls installerat för att installera "uppdateringarna", det räcker med att lägga till några rader i registret! Googlar man lite på det så hittar man precis hur man gör.
 
Så 10d är helt ok då? bara man står ut med att den bara tar Ef objektiv och är långsam? är det på slutartid eller antal bilder sek?
eller i heltat att den är långsam i hantering?

Brusig på höga iso tal men för vanligt foto så kan jag väl välja att köra på som högst 800 och fixa det i ett redigeringsprogram sen?

Två inmatningshjul?


Många frågor blir det.

Men bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och vara dum :)
Ja, alltså...jag köpte kameran ny direkt när den släpptes och det för bara 19000(!) skattade kronor, typ en hel månadslön för mig då. Tack vare det "låga" priset och de fantastiska bilder kameran leverade var jag hög av lycka i åratal. Såg ingen anledning att byta upp mig förrän 5D2 kom. Visst är den bättre men med min 10D känner jag mig ändå hemma på nåt sätt.
Den är en sekund långsam vid uppstart och slö vid bläddring ja, men när du står där med ögat i sökaren spelar inget sådant någon roll. Underbart tyst slutare har den med, och ja, du kan plåta med ISO 800 och få helt OK resultat. Använd RAW dock, alltid.
Ergonomin och balansen är den bästa Canon gjort på någon EOS någonsin..
Den har ett hjul baktill för div. inställningar, något som ex. 450 inte har.
Låt bli att köpa EF-S gluggar så slipper du problemet med att den inte tar dem...
 
Har nu funderat under helgen och kommit fram till att en 10d blir det inte, har även snackat med en firma som lagar kameror och dom sa blank nej till att köpa nåt sånt, så jag får kolla vidare, tackar för all hjälp jag fått av er här till detta beslut, kanske vänta några månader till och köpa nått nytt?..

Ialla fall tack

Magnus
 
Nu kommer vissa här bli besvikna på mig :( jag hittade en EOS 10D på köp/sälj sidan här till ett bra pris med objektiv och mer utrustning, den hade dessutom bara gått ca 7600 bilder så jag köpte den.

Väntar in den snart till mig.

Magnus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.