Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köpa CANON Digital Ixus 55 eller KODAK EasyShare V530

Produkter
(logga in för att koppla)

roru

Medlem
jag vill ha en liten kamera som man kan ta med sig över allt..vilken av dessa 2 skulle ni köpt?


eller kan ni tipsa om nån annan?en liten en tack...
 
Jag var nära på att köpa en IXUS 750, men killen i butiken tyckte jag skulle vänta och istället kolla upp IXUS 55 som han tyckte skulle passa bättre.

55:an är tydligen mindre och smidigare. Och om man inte ska förstora upp kort för prints så gör det inget att det är lite lägre megapixels på 55:an

vad tycker ni?
 
Jag har kört både 55:an och 750:an och jag tycker 55:an är seg när man trycker av. 750:an är säkert mer än dubbelt så snabb.
 
Jag kollade upp det här med snabbheten eller "shutterlagen" mellan 750 och 55 modellerna. Shutterlag är alltså hur lång tid det tar för kameran att spara själva kortet efter man har tryckt.

IXUS 55 tog 0.38 sekunder för ett kort
IXUS 750 tog 0.39 sekunder för ett kort.

så 55:an var t om snabbare.
 
Du har rätt! Kollade på Cyberphoto och 55:an tar 2.4 bilder per sekund vid serietagning och 750:an 2.0… Kan det ha att göra med olika snabba minneskort?
 
Det har antagligen med hur många pixels kameran är på. Eftersom det sitter samma processor i kameran så tar det längre tid för kameran att spara ner bilden till kortet.
 
Påverkas inte "shutterlagen" också av minneskortets snabbhet. Det finns ju 13x, 33x, 60x, 132x… Ingenting blir väl bättre än den svagaste länken?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.