Annons

Köpa canon D20 eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har bara en kort fråga.

Funderar på att köpa en Canon EOS D20. Nu undrar jag bara hur fort utvecklingen går? Kommer den kameran bli omodern välldigt snabbt eller räcker den en längre tid?

Det är ju ganska mycket pengar att lägga ner som hobbyfotograf, så man vill ju veta att den är värd pengarna.

tack för svar

/Jesper.A
 
Den kommer att ta lika bra bilder fram till dess att den dör av ålder, oavsett om det kommer kameror med 30fps och 20gigapixel osv osv. Så ja, den kommer att hålla länge, om det nu inte är så att man alltid måsta ha det allra senaste.
Måste man ha det senaste hela tiden så kommer du snart att behöva byta ut den, ja.
 
Idag kan du köpa en begagnad 300D för halva priset mot vad den kostade för ett år sedan, så fort går utvecklingen. Vill du ha X och har råd så slå till. X kan bytas mot en dator, en kamera, en bil, ...

Min poäng är att diskussionen liknande den här är meningslösa. Vill man ha och har råd skall man slå till. Jag har aldrig ångrat att jag köpte 16Mb extraminne till min dator för 5500:- för tio år sedan. På samma sätt kommer du inte att ångra att du köpte en 20D om ett par år eftersom alternativet hade varit att INTE utvecklas som fotograf under tiden du samlade pengar på hög.
 
Den kommer inte att bli sämre för att det kommer nyare m odeller som är bättre, du kan ju titta på en 1Ds mk II det är nog den prestandan som du kommer att kunna köpa för samma pengar om du väntar några många år ...

Har du råd och kommer att använda den NU så ska du köpa.
 
Tack för alla svar.

Jag vet att det inte bara är upplösningen på bilden som spelar roll men: Hur många megapixlar kommer en liknande kamera till samma pris ligga på om t.ex. ett år?

Har utvecklingen kanske börjat avta lite?
 
DSLR:erna har ju inte alls haft samma hysteri ang. upplösning som kompakterna har haft eg.
Det är väl svårt att sia om framtiden, men en kvalificerad gissning är att man har 10 eller kanske 12Mpix för samma pris om ett år.
Men 6 eller 8Mpix räcker ju långt så...
För att dubbla upplösningen måste man kvadruppla antalet pixlar. Så 2Mpix hit eller dit är inte så jättestor skillnad.
 
dumbo skrev:

För att dubbla upplösningen måste man kvadruppla antalet pixlar. Så 2Mpix hit eller dit är inte så jättestor skillnad.

Det var intressant, det visste jag inte att det förhöll sig på det viset. Det innebär alltså att en fördubbling i upplösning hos en 4 Mpix-kamera kräver 16 Mpix, eller?

Jesper:
Du bör välja en kamera som passar ditt fotograferande samt de krav du ställer på dina bilder. Att hela tiden har det senaste är snudd på utopi för amatörer när det gäller datorer, mobiltelefoner, dSLR-kameror samt det mesta som bygger på IT-teknik.

Oscar
 
Ja, det är korrekt.

Om du har, bara för enkelhetens skull, 1000x1000 pixlar. Då har du 1Mpix. Detta räcker till en utskrift på 8.47x8.47cm i 300ppi.
Om man dubblar antaler pixlar till 2Mpix istället får vi 1414x1414 pixlar. Då blir upplösningen, med samma mått, 424ppi. Inte alls det dubbla alltså. Eller så räcker pixlanra till en utskrift av 11.97x11.97cm i 300ppi och inte 16.94x16.94cm.
För att nå 600ppi, eller 16.94x16.94cm @ 300ppi måste vi upp i 2000x2000x pixlar.
 
Oftast är det inte kamerahuset som kostar slantar utan det är gluggarna och allt annat runt omkring som man kommer på att man behöver. De flesta kameror blir "omoderna" väldigt snabbt men de presterar oftast bra bilder även efter det att nya modeller kommit ut. Vilken kamera du än köper (ny) kommer den att falla i pris snabbt. Det handlar nog snarare om att välja tillverkare. Iaf så ser jag på det.
 
Ja, 20D kommer att springas om av nya kameror som är bättre på:

- antalet pixlar
- förmågan att uppfatta ljus (ISO)
- den dynamiska förmågan, skillnaden mellan ljust och mörkt.
- förmågan att få renare färger i bilden
- förmågan att göra rent sensorn (finns på Olympus)
- sensorerna blir större
- priset sjunker (se datorns utveckling)
- nya finesser kommer
- mindre mekanik. Den mekanikska slutaren är överflödig.
- optisk sökare kan ersättas med elektronisk
- sökaren kan placeras på valfritt avstånd från kameran (finns i Minolta A1-2).
- lägre energiförbrukning
- nya energiceller med högre kapacitet
- m m


Den elektroniska stillbiuldskameran är i början av sin utveckling och är inte på långa vägar ännu en mogen produkt. Mekaniken i kamerorna är färdigutvecklad.

Idag är 20D en av de bästa på marknaden och kommer att fungera så läng den elektriskt och mekaniskt håller och kringutrustning finns.
 
Kan man verkligen förvänta sig ett pixelrace bland dslr:er innan man löst problemen med upplösning kontra optisk kvalitet??
 
Än så länge är det i första hand någonstans runt Nikons D2x och Canons 1Ds mk2 där problemen börjar bli något att tala om rent upplösningsmässigt. Sen att en del objektiv behöver få bättre antireflexbehandling eller andra förändringar är en annan femma.

Konsumentbiten klarar sig ett tag till med tanke på att 8MP räcker till ~A4 i 300dpi så lär inte pixelracet bli den springande punkter.

Snarare tror jag på en fight inom features.
 
Tack igen för alla svar!
Kul när alla är så hjälpsamma.

Hadde tänkt att köpa kameran i USA. Men hur ska man göra med linserna?

Det finns ju ett kitt där en zoomlins ingår: EF-S 18-55/3,5-5,6

Fast jag antar att den inte riktigt kompleterar kameran. Finns det nån annan lins man kan satsa på fast som inte kostar enormt mycket?
 
En bra fråga som kan resultera i oändligt många svar :) Jag köpte kitlinsen till min 300D och använde den några månader tills jag visste vilka brännvidder jag föredrog. Eftersom trehundran var min första systemkamera hade jag inte full koll på brännvidder så det kändes dumt att köpa en dyr lins som jag kanske inte skulle använda.
 
jesper_axelsson skrev:
Tack igen för alla svar!
Kul när alla är så hjälpsamma.

Hadde tänkt att köpa kameran i USA. Men hur ska man göra med linserna?

Det finns ju ett kitt där en zoomlins ingår: EF-S 18-55/3,5-5,6

Fast jag antar att den inte riktigt kompleterar kameran. Finns det nån annan lins man kan satsa på fast som inte kostar enormt mycket?

Om du tänkt köpa kameran i USA ska du definitivt försöka köpa objektiven där också. Priserna med dagens dollar är i vissa fall nästan halva svenskpriset och köper du USA-varianten så har du garanti i sverige. Ett bra alternativ till 18-55 med bättre prestanda och som matchar kameran är EF17-40/4.0L. Den köper du i USA för under 5000:- och den kan du leva länge med.
 
Okej det är många som diskuterar om att köpa D20 nu och det gör ju att man skälv blir sugen. MEN. När vet man att man "måste" ha en ny kamera för att utveklas som fotograf. Eller kan jag med min kompakt kamera bli så duktig att jag inte behöver en system kamera om jag håller på tillräkligt länge. Eller är det bara plånboken som bestämmer när det är dax för nytt.

/Daniel
 
Om min budget var knapp och budgeten rellativt låg så hade jag UTAN tvekan gått för en begagnad D30 i fint skick.
Den kan man utvecklas länge med, det är ju trots allt bilderna som skall bli bättre och inte att hantera större filer etc,,

Till en D30 skulle jag gärna se en lins som typ EF17-40. Detta får man nog för i runda slängnar 9tkr,,

När man senare har mognat så kan man köpa ett dyrare hus.. Kanske kommer du fram till att bättre/fler linser är viktigare än huset även nästa gång.

Mvh Niclas,
 
Nja 3 mp jag har ju 8 mp nu och jag brukar beskära ganska mycket i datan så jag vet inte. Men jag kanske ska lära mig att fota bättre så jag slipper beskära istället.

/Daniel
 
Det går utmärkt att lära sig med kompakter också, så länge du har access till manuella inställningar.

Sen är många saker lättare att göra på en systemkamera, men tekniken är i grunden den samma.

Och ja, det är bättre att slippa beskära i dator. Det är en av dom bra sakerna med digital, det går utmärkt att sitta och labba hemma och ta lärdom från hur man beskär. Nästan gång man är ute och plåtar kan man ju redan då tänkte på hur man beskar och göra det i kameran direkt, gå närmare, zooma mer, etc.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.