Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa canon D20 eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo jag har ju manuela inställningar i form av P, S, A, M. Men jag saknar att jag inte kan skifta ISO tal jo jag kan men det blir så fruktansvärt dåligt. Sen har jag en herr bäver som jag skulle vilja ha kort på och det är svår med 200mm och så är det lite skymning så korten blir mörka. Men frågan är om man lär sig mer med en ny kamera och kan byta optik.

/Daniel
 
Det viktigaste är ju först å främst att lära sig fota bra med den utr,stn man har.
Kompositionen (=den medvetna placeringen av fäger och former skärpa etc, inom ett format) är viktig i/för bilder, förmågan att komponera kan man göra i den simplaste kameran.
Men visst kan det vara ett nöje att lära sig med lite nyhetens behag efter en nyköpt kamera;)

Mvh Niclas,
 
När man hamnar i det läget att exempelvis bävrar ska plåtas, så kommer givetvis valet av utrustning att få en större betydelse.

Situationen att plåta ett synnerligen skyggt djur i ett svagt ljus, "kräver" bl.a ett längre tele med en god ljusstyrka. Detta innebär att systemkameran har helt andra förutsättningar att klara detta än vad "titt-å-tryck" har.

Men själva konsten att fotografera rent generellt, kan man lära sig med de flesta typer av kamerautrustningar.

Oscar
 
Jag tycker ju att man får en lite annan känsla och ett annat "djup" om man har en "riktig" optisk sökare för att komponera bilden.
Men principen är ju densamma. :)
 
dumbo skrev:
Jag tycker ju att man får en lite annan känsla och ett annat "djup" om man har en "riktig" optisk sökare för att komponera bilden.

Precis!
Just själva grejen att man med en systemkamera tittar "genom objektivet" gör att man kommer "närmare" sanningen. Det man ser är just det filmen/scensorn kommer att "se" vid exponeringen.

Med "titt-å-tryck" så betraktar man motivet antingen genom en "fönsterglugg" vid sidan av objektivet eller så betraktas motivet digitalt via en skärm. Detta gör att det uppstår en viss "distans" mellan fotografen och motivet, enligt min mening.

Oscar
 
Osquar skrev:


Med "titt-å-tryck" så betraktar man motivet antingen genom en "fönsterglugg" vid sidan av objektivet eller så betraktas motivet digitalt via en skärm. Detta gör att det uppstår en viss "distans" mellan fotografen och motivet, enligt min mening.

Oscar


Visst är det så i alla fall när det gäller mindre pocketkameror.

Den som fotat med en äkta mätsökarkamera upplever offtast detta helt tvårt emot. Med dem säkarna upplever många en konkret kännsla av närhet.

När dett gäller bävrar så är inte alla skygga direkt, det gäller att hitta rätt plats bara och dessutom ha en god portion tålamod.

Mvh Niclas,
 
Vad skulle man kunna få för en Sony 828 med en blixt. Nytt kanske 10000:- idag. Man är ju sugen som alla andra.
 
Jag tycker 20D är intressant eftersom den visar att Canon har bestämt sig för att ha 1,6 förlängningsfaktor som en standard för lågpris DSLR-kamror.

Det kommer säkert nya och mer spännande objektiv i framtiden.

I övrigt räcker kameran.
 
D20 eller inte D20 de är en fråga?

De är inte lätt de här med Digital de utveklas i rasande fart och blir bättre och bättre, du kan kolla oxå Fuji FinePix S3 som har en lovande ny typ av CCD som Klarar av högdagarna bättre än flesta kameror med vanlig CCD eller CMOS som Canon har. CCD har funnist från början av nittiotaled eller längre så det är på tiden att den utveklas oxå, CMOS var i början bara i billiga kameror men den har blivet bättre.
FinePix S3 byggs på Nikon hus så Nikon objektiv passar till den.
 

Bilagor

  • s3.jpg
    s3.jpg
    27 KB · Visningar: 164
jesper_axelsson skrev:
Har bara en kort fråga.

Funderar på att köpa en Canon EOS D20. Nu undrar jag bara hur fort utvecklingen går? Kommer den kameran bli omodern välldigt snabbt eller räcker den en längre tid?

Det är ju ganska mycket pengar att lägga ner som hobbyfotograf, så man vill ju veta att den är värd pengarna.

tack för svar

/Jesper.A

Den kommer strax bli omodern, men samma sak gäller om du köper en DSLR om ett år. That´s life

Köp kameran och fotografera! Njut av vad du lär dig under tiden. Kameran kommer inte bli sämre än när du köper den.
 
Om du köper kameran i USA, kolla vad du har för försäkring. Det är kanske inte så kul att upptäcka att man måste skicka kameran till USA för garantilagningar..... KOLLA!

Har en 20D som jag är väldigt glad över!

Ha..... garanti menade jag ju..... :)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.