Annons

Köpa blixt - Hur tänka?

Produkter
(logga in för att koppla)

Swatcher

Medlem
Hej,

Jag har äntligen fått tummen ur och ska nu köpa en extern blixt till min digitala systemkamera (Konica Minolta Dynax 7D). Problemet är bara att jag aldrig ägt - eller köpt för den delen - en blixt förut. Vad ska man tänka på?
Hur viktiga är faktorer som märke och ledtal? Och vilken faktor är viktigast?

Kan någon hjälpa mig med att tala om vad jag ska ta ställning till så vore jag väldigt tacksam!
 
Viktigt är att blixten går att vinkla uppåt och åt sidorna.
Köp en blixt av samma märke eller en blixt som är tänkt att användas tillsammans med ditt kameramärke.

Du behöver nog inte den starkaste blixten i världen (ledtal), viktigare är att den fungerar bra ihop med din kamera och exponerar rätt.

Räkna in ett set med laddningsbara batterier + laddare i priset också (nej, det går INTE att köra med vanliga batterier i blixtar!).
 
OK, så ledtal 42 eller 56 är inte det primära utan modell + kamera.

Finns det typiska fotosituationer när man alltid vill ha ett större ledtal? När man önskar att man inte "snålat" alltså ;).

Har fått förslag på två olika Sony som passar med kameran (olika ledtal bl a) samt ett från Metz (ledtal modell högre). Priserna är ju ganska varierande mellan de tre blixtarna. Frågan är: Är Sony ett bättre val än Metz pga att Sony och Minolta är "släkt"? Eller är Metz, Sigma, Soligor & Co lika bra på att göra blixtar, fast till ett lägre pris?
 
Japp, kamera + blixt är det primära, funkar inte dessa två ihop så spelar det ingen roll vad blixten har för ledtal, den kommer endå att exponera fel. Nu kan jag inte så mycket om just minolta, men då de kanske är släkt så borde sony-blixten funka bäst. Kolla på minoltas hemsida, mejla dem och fråga vad de rekommenderar!

Vad ska du fota med blixten? Svaret på denna fråga måste du ha klart för dig innan du bestämmer dig för blixt. Styrkan på blixten behöver inte vara så stor om du ska fota personer/saker på nära håll, men behöver vara stor om du ska fota samma motiv 100m bort...
 
I din profil nämner du att barn, porträtt och bröllop som vanliga motiv för dig. Om du har det intresset så tycker jag att du ändå skall satsa på en blixt som verkligen trivs ihop med ditt hus OCH som är kraftfull. Förmodligen blir det en av de dyrare blixtarna. Om du testar att använda blixten utomhus till dina porträttfoton, speciellt en solig dag med besvärliga skuggor, då kommer du alltid att använda blixten.

Bättre att spara några månader till och investera i något som man verkligen vill ha. Byter du inte system, så kan blixten överleva kameran.
 
@Minita
Låter som ett vettigt förslag. Jag sparar lite till och köper en lite kraftigare blixt av Sonys modeller. Trivs bra med min Konica Minolta, men den dag jag byter blir det med största sannolikhet en Sony och då kan blixten få leva kvar.

Tack alla för goda råd!
/Helena
 
Räkna in ett set med laddningsbara batterier + laddare i priset också (nej, det går INTE att köra med vanliga batterier i blixtar!).

Varför skulle inte det gå? Jag har kört med alkaliska batterier jättemycket och det funkar hur bra som helst. Christer
PS. Helena, testa Sonys HVL 58, jag har en och den är riktigt grym. DS.
 
Varför skulle inte det gå? Jag har kört med alkaliska batterier jättemycket och det funkar hur bra som helst. Christer
PS. Helena, testa Sonys HVL 58, jag har en och den är riktigt grym. DS.

De dör fortare än blixtsnabbt och kostar pengar att handla in flera pack i veckan om man kör hårt med blixten. Sedan rekommenderar inte tillverkaren till min blixt att köra med annat än laddningsbara batterier.
 
De dör fortare än blixtsnabbt och kostar pengar att handla in flera pack i veckan om man kör hårt med blixten. Sedan rekommenderar inte tillverkaren till min blixt att köra med annat än laddningsbara batterier.
Jag håller med dej om att dom är mycket bättre än alkaliska men du hade skrivit att det INTE gick och det var det jag reagerade mot. Jag kör själv alltid laddningsbart av samma skäl som du anger men det händer att grejorna har legat och laddat ur när man får ett ryck och då kan en uppsättning alkaliska duga för kvällen för trots allt så fördärvar dom inte din blixt bara för att du använder dom, elektroniken i dagens blixtar är så fiffig att du kan köra med batteripack om 8st 1,2 volts celler (9,6 volt) för att speeda upp uppladdningen ytterligare.
MVH / Christer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.