Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa beggat - hur vara säker? hur skickas?

Produkter
(logga in för att koppla)
Den är ju bra. Men en sak fattar jag inte riktigt?

""Jag litar inte på Posten AB utan vill normalt ha allt levererat som paket eller rekommenderar brev""

Poten AB levererar ju paket o Rek. Då litar du väl på dem ?
 
När jag säljer t ex på Tradera så klagar de allra flesta på att frakten är för dyr och då kan man ju få ner priset genom att skicka som brev men kommer det bort så får jag som säljare stå för förlusten. Då REK eller paket försvinner, och det händer, så får man ersättning om man kan visa att det man skickat har ett värde… Fotografi och/eller kontoutdrag eller vittnen krävs… Posten litar alltså inte på att jag t ex påstår att REKet eller paketet innehöll att objektiv sålt för 5000 eller 17000 kr. Jag måste kunna visa detta på något sätt…
Egentligen förstår jag inte din fråga. Kanske är du en ordmärkare för din fråga eller kommentar leder ju knappast framåt i denna tråd, dvs du håller stilen…
/Harald


Den är ju bra. Men en sak fattar jag inte riktigt?

""Jag litar inte på Posten AB utan vill normalt ha allt levererat som paket eller rekommenderar brev""

Poten AB levererar ju paket o Rek. Då litar du väl på dem ?
 
Det går inte att skicka paket som REK. Förstår heller inte vad som skulle vara vitsen med det ?


Stämmer brev som rek. ska de vara. Eller skicka paket.

Vidare så tycker jag att posten är helt OK att använda sig av. Det gäller att ha ett riktigt bra emballage.

Känner man sig tveksam till en affär ska man dra sig ur.
Låter erbjudandet för bra så ska man dra sig ur eftersom det finns risk för blåsning.

Jag har gjort en hel del affärer med kameraprylar genom åren. Det kan vara bra att köpa begagnade prylar och testa dem för att se om man har nytta av dem i stället för att köpa nytt.
Ofta kan man få tillbaks nästan alla pengar när man byter upp sig i alla fall om man har bra koll på efterfrågan och marknadsvärdet.
Jag har blivit lurad en gång, men då bad jag om det. Skickade en gammal kamera innan jag fick betalt, rättare sagt - fick aldrig betalt.

MVH J O
 
Helt rätt Sven, skall man vara helt säker så är det öga mot öga. Jag har handlat både på Blocket och Tradera efter det att jag blev blåst, men då bara för småsummor. När det handlar om tusenlappar så har jag i alla fall fått mig en näsbränna, vilket jag tror bara var nyttigt:)
Jag köpte fyra konsertbiljetter åt en polare, han bodde i Malmö och jag var nästan granne med säljaren, så för att vara säker på att dels biljetterna fanns och dels kom iväg i tid så blev jag mellanhand. Jag träffar säljaren, får biljetter som är äkta (vattenstämpel, hologram mm), betalar och skickar biljetterna till polarn. Några dagar senare ringer han, djupt bedrövad. Biljetterna var visserligen äkta, men säljaren (han som sålde till mig) hade köpt dom, och sen hävt köpet sen han hade fått hem biljetterna. Eftersom alla biljetter hade ett unikt id och en streckkod så blev ju papperslappen värdelös, men det visste inte vi! Inte så förbannat lätt att kolla det heller... Grymt smart egentligen, om det inte hade varit för att han använde ett icke dolt telefonnummer skrivet på sig själv och kom i sin egen bil. Hade inte spåren varit så uppenbara så hade det nog varit ganska enkelt att spåra kontokortet han köpte biljetterna med också...

Nu löste sig allt, arrangörerna släppte in alla som hade blivit blåsta av honom (minst 10 pers) och polarn fick tillbaka sina pengar, men bara för att man ses öga mot öga försvinner inte alla risker med ett köp!
 
Nu löste sig allt, arrangörerna släppte in alla som hade blivit blåsta av honom (minst 10 pers) och polarn fick tillbaka sina pengar, men bara för att man ses öga mot öga försvinner inte alla risker med ett köp!

Nog var det en olycklig händelse men detta är ganska typiskt med just konsertbiljetter. När det gäller kamerautrustning och annan teknisk utrustning så är det troligtvis svårt att bli blåst om man träffas IRL eftersom man då kan ta tid på sig att utforska produkten man ska köpa.. Visst, träffas man bara utan att kolla grejerna så är risken lika stor att bli blåst ändå..
 
När jag säljer t ex på Tradera så klagar de allra flesta på att frakten är för dyr och då kan man ju få ner priset genom att skicka som brev men kommer det bort så får jag som säljare stå för förlusten. Då REK eller paket försvinner, och det händer, så får man ersättning om man kan visa att det man skickat har ett värde… Fotografi och/eller kontoutdrag eller vittnen krävs… Posten litar alltså inte på att jag t ex påstår att REKet eller paketet innehöll att objektiv sålt för 5000 eller 17000 kr. Jag måste kunna visa detta på något sätt…
Egentligen förstår jag inte din fråga. Kanske är du en ordmärkare för din fråga eller kommentar leder ju knappast framåt i denna tråd, dvs du håller stilen…
/Harald

Nej det som jag frågade om, och även det som jag tyckte var konstigt. Det var att du litade inte på Posten AB. Men du ville ha grejorna levererade av Posten AB genom Rek/paket.

Om jag inte litade på Posten AB så skulle jag givetvis skickar grejorna med ett annat företag.
 
Jag har sålt minst 30 objektiv och kameror här på Fotosidan. Och fått betalning i förskott (insatt på bankkonto) i ungefär 2/3 av affärerna. Resten öga mot öga. Jag har mest sålt dyra objektiv/kameror också. De flesta grejorna har kostat mellan 8 - 50 tusen
Själv skulle jag aldrig gå med på internetgiro eller liknande grejor som säljare. Inte ens postförskott går jag med på. Litar inte köparen på mig så är han/hon välkommen att komma och hämta grejorna. Eller skicka en kompis/släkting som bor närmare. Köparen får även tel. nummer, adress, person-nummer och liknande saker om han vill kolla upp mig
 
Trist historia Tell, men jag tror inte risken att någon ska sälja en ogiltig kamera är lika stor ;-)

Men visst, du har ju helt rätt i att det inte är riskfritt att handla öga mot öga heller.
 
Lars skrev:
”Om jag inte litade på Posten AB så skulle jag givetvis skickar grejorna med ett annat företag.”

Varför det? En person hade t ex 11 mil till närmaste Bussgods… Ibland kan man behöva ta hänsyn till köparens önskemål.

Men jag litar inte på Posten AB inte ens vid assurering. Kommer något bort så tar det oftast minst tre månader innan någon utredning ens påbörjats. Ibland får man ett brev där det står att ärendet avslutats utan att någon utredning gjorts och utan att man fått någon ersättning… Man måste alltså själv påpeka att man ska ha ersättning. Jag har fått den uppfattningen att Posten håller på att avskaffa sig själv.

Som jämförelse kan jag informera om att ett paket för 12 000 kr försvann på DHL. De gjorde direkt en spårning i hela landet utan att hitta det. Eftersom det var lite bråttom så erbjöd de sig dessutom att betala ut ersättning om jag förband mej att betala tillbaka summan om paketet kom tillrätta. Adressaten erbjöd sig dock att vänta och efter drygt en månad kam paketet tillrätta.

Jag rår väl inte för att Posten AB tydligen försöker avveckla sig själv genom att ha skyhöga priser jämfört med andra speditörer och har en dödströg reklamationsfunktion. Jag gjorde ett försök att boka in ett paket med postens Pacsoft Online för att underlätta för postombudet och få ner kostnaden. Upptäckte då att ett paket som normalt kostar 175 kr kostar med Pacsoft Online 206 kr. Har frågat Posten AB om varför priset blir högre när jag som kund underlättar deras arbete men de förstår inte frågan!

Sånt här tycker jag inte inger förtroende men att skicka vanliga brev på högst 20 gram funkar till 99 % enl. Postens delegerade testverksamhet och det tycker jag är godkänt.

Så man måste lita på Posten…?
Jobbar du där…?
/Harald




Nej det som jag frågade om, och även det som jag tyckte var konstigt. Det var att du litade inte på Posten AB. Men du ville ha grejorna levererade av Posten AB genom Rek/paket.

Om jag inte litade på Posten AB så skulle jag givetvis skickar grejorna med ett annat företag.
 
Nej man måste givetvis inte lita på något företag :)
Av de företagen jag anlitat när jag sålt eller köpt grejor, skulle jag rangordna så här. Med bästa först. Och utan att ta priserna in i beräkningen. Men Posten har ju den fördelen att man kan praktiskt taget nå alla människor med dem

UPS
Posten
FedEx
DHL
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.