Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa beggat - hur vara säker? hur skickas?

Produkter
(logga in för att koppla)
Var aldrig rädd att fråga efter alla uppgifter: namn, adress, personnr, telefonnr etc. Kolla upp personen via:
www.eniro.se
www.hitta.se
www.ratsit.se
www.allabolag.se
www.fotosidan.se, många finns även här :)
www.google.se
www.facebook.se

Hittar du normal information brukar allt vara ok. Hittar du inget, kommer du inte att få några prylar heller...

Jag har handlat på nätet i 15 och och säkert gjort 100 "affärer" på blocket etc. och har aldrig någonsin blivit blåst på en krona. Eller blåst någon för den delen. Jag har sparat åtskilliga sköna tiotusenlappar på att handla online, större risk my ass. Hade jag däremot alltid handlat i Svenska butik hade jag förlorat stora pengar. Om jag, mot förmodan, skulle bli blåst någon gång har det ändå lönat sig rejält att handla på nätet.
 
Senast ändrad:
Var aldrig rädd att fråga efter alla uppgifter: namn, adress, personnr, telefonnr etc. Kolla upp personen via:
www.eniro.se
www.hitta.se
www.ratsit.se
www.allabolag.se
www.fotosidan.se, många finns även här :)
www.google.se
www.facebook.se

Hittar du normal information brukar allt vara ok. Hittar du inget, kommer du inte att få några prylar heller...

Jag har handlat på nätet i 15 och och säkert gjort 100 "affärer" på blocket etc. och har aldrig någonsin blivit blåst på en krona. Eller blåst någon för den delen.

Om någon verkligen vill luras eller begå ett bedrägeri så hjälper detta inte på något vis.
 
Om någon verkligen vill luras eller begå ett bedrägeri så hjälper detta inte på något vis.

Exempel 1: Handla i butik, 4 tillfällen á 1000kr, summa 4000kr.

Exempel 2: Handla on-line, 5 tillfällen á 750kr, varav en gång blåst på 750kr, summa 3750kr. Fortfarande billigare!

Slutsats: Vill man garanterat bli blåst, handla dyrt i en "trygg" affär.
 
Hm, personen i fråga är väldigt kortfattad och bestämd över mail, känns lite konstigt att börja be om personuppgifter. Men det kanske är en helt normal grej? Bör jag be om mobil/hemr också? Jag sökte på hans namn i området, men det var 3 st med samma namn på det postnumret. En konstig grej dock är att han i annonsen och på mail heter Anders Karlsson, men i hans e-mail står det carlsson. varför vet jag ej.

Låter lite skumt faktiskt. Be om telefonnummer och adress och kolla upp att de stämmer. Fråga varför han heter Carlsson i mailadressen men Karlsson i annonsen, och vilket som är rätt. Får du inget övertygande svar så tycker jag du ska backa ur affären. Såna här objektiv kommer ofta till försäljning.

Vet inte om blocket har ett sånt här system, inte vad jag kunde hitta iaf.

Nej jag tror inte det. Tradera har det däremot av vad jag förstått.
 
Helt rätt Sven, skall man vara helt säker så är det öga mot öga. Jag har handlat både på Blocket och Tradera efter det att jag blev blåst, men då bara för småsummor. När det handlar om tusenlappar så har jag i alla fall fått mig en näsbränna, vilket jag tror bara var nyttigt:)
 
Så ni kollade upp personnumret via Skatteverket och ev. offentliga skulder hos Kronofogden och de var noll och ändå blev ni lurade?
Ni betalade och fick inga grejer eller fel grejer? Och ni hade kvar kontoutdrag etc.? Drog ni inte ärendet till Kronofogden…? Det kostar i och för sig 600 kr. Om personen inte betalar tillbaka pengarna så frågar Kronofogden dej om ärendet ska dras till Tingsrätten. Svarar man JA så för Kronofogden ärendet dit, men då måste man ha klara papper och helst vittnen och fotografier….

Frågan är om det är säkrare att handla öga mot öga. De som blivit misshandlade och rånade vid sådana affärer kanske kan svara…
/Harald
 
Man behöver ju inte göra upp på en bakgata eller en skum parkeringsplats och det gäller ju vanligtvis inte så många tusen kronor att misshandel och rån är särskilt vanligt.
 
Hej!
...
Förstår om vissa av frågorna är off topic här men vet inte vart annars jag skall ställa dem.
Snälla hjälp med svar!

Hoppas du blivit lite klokare av alla välmenande råd och uppmaningar!
Jag tycker nog att man kan lita på de flesta människor. Det är ju trots allt ganska få som faktiskt är ute efter att lura andra. Och om man nu skulle bli lurad för att man varit lite för godtrogen kanske det inte är hela världen. Man kan väl inte gå runt och misstänka varenda själ man möter?
Det gäller väl bara att inte spänna bågen så högt att livet går sönder om man förlorar lite pengar.

Lät som om du blivit erbjuden ett annat objektiv av en bekant. Även om det inte är "lika bra" kanske det är bättre att köpa. Eftersom du ju känner den som du köper av.

/Johan
 
Hoppas du blivit lite klokare av alla välmenande råd och uppmaningar!
Jag tycker nog att man kan lita på de flesta människor. Det är ju trots allt ganska få som faktiskt är ute efter att lura andra. Och om man nu skulle bli lurad för att man varit lite för godtrogen kanske det inte är hela världen. Man kan väl inte gå runt och misstänka varenda själ man möter?
Det gäller väl bara att inte spänna bågen så högt att livet går sönder om man förlorar lite pengar.

Lät som om du blivit erbjuden ett annat objektiv av en bekant. Även om det inte är "lika bra" kanske det är bättre att köpa. Eftersom du ju känner den som du köper av.

/Johan

Hej! Ja jag uppskattar alla svar och var skönt att få lite "insider-information" från folk som handlat mycket beggat över internet. Säljaren till objektivet skulle fixa bilder osv tills imorgon, men affären går ganska segt eftersom han bara är inne på sin mail en gång om dagen och svarar extremt kortfattat. Får väl fråga om telefonnr osv så att jag kan ringa honom istället och ta frågorna på telefon, för på mail kommer jag ingen vart.

I vilket fall som helst, det objektivet som en bekant erbjuder är ett 18-55 objektiv utan IS för 650 kr vilket jag tycker är för dyrt. Här kommer ett nytt råd, som dock inte passar i denna tråden men vill inte göra ett nytt inlägg bara pga det; är ett beggat 18-55 utan IS för 650 kr bättre eller sämre än ett nytt 50 mm fast objektiv som jag vet många har nämnt att man kan köpa i butik för en tusenlapp?
Vilket är mest prisvärt / användbart?
 
I vilket fall som helst, det objektivet som en bekant erbjuder är ett 18-55 objektiv utan IS för 650 kr vilket jag tycker är för dyrt. Här kommer ett nytt råd, som dock inte passar i denna tråden men vill inte göra ett nytt inlägg bara pga det; är ett beggat 18-55 utan IS för 650 kr bättre eller sämre än ett nytt 50 mm fast objektiv som jag vet många har nämnt att man kan köpa i butik för en tusenlapp?
Vilket är mest prisvärt / användbart?

Fotar du inomhus blir det "trångt" med fast 50. Fotar du mycket utomhus hade jag i alla fall kunnat klara mig med fast 50. Kvalitén är bättre alla dagar i veckan.

Skippa 18-50:n. Den utan IS är inte så rolig.
 
Fotar du inomhus blir det "trångt" med fast 50. Fotar du mycket utomhus hade jag i alla fall kunnat klara mig med fast 50. Kvalitén är bättre alla dagar i veckan.

Skippa 18-50:n. Den utan IS är inte så rolig.

Hej! Tack där fick jag ett direkt svar. Ne, som sagt jag vet ju inte skillnaden i verkligheten mellan IS och utan IS men känns jäkligt dumt att köpa ett utan. Men! Kom upp en ny annons idag på blocket i en stad nära mig så förhoppningsvis köper jag objektiv av den personen ist! yey!

Tack allihopa för alla tips.

Edit: objektiven var sålda. Men troligtvis är det bara en tidsfråga innan nåt nytt dyker upp.
 
Ett lätt sätt att veta om han är serriös är att du säger att du har en kompis som bor i samma stad som kan komma och kolla på prylen i fråga. Börjar han dra sig med förklaringar som att han inte är hemma, att han inte har prylen hemma eller liknande så är ju det en varningssignal. Går han däremot med på att kompisen ska komma och kolla på det så verkar det ju mer OK.
 
Ett lätt sätt att veta om han är serriös är att du säger att du har en kompis som bor i samma stad som kan komma och kolla på prylen i fråga. Börjar han dra sig med förklaringar som att han inte är hemma, att han inte har prylen hemma eller liknande så är ju det en varningssignal. Går han däremot med på att kompisen ska komma och kolla på det så verkar det ju mer OK.

Tack! alla tips är bra. dock jobbigt när jag sedan säger att min kompis inte kan komma xD
 
Om säljaren har postgiro så kan man skicka paket mot postförskott.
Då får alltså köparen betala när han hämtar ut paketet.

Internetgirot är bra. Man bör skicka paket eller brev som rek. för då garanterar posten varan tills den blir uthämtad. Då blir det svårt för en ev. bedragare att dra sig ur affären som köpare.
Kostnade för internetgiro är 5% av köpet så det kan bli ganska dyrt.
Läs på om villkoren för internetgirot via länken på blocket.

Sen kan man skriva avtal om ev. garantier och återköp och skicka eller faxa till varandra innan pengarna utväxlas. Då behöver man nog inte internetgirot.

J O

Det går inte att skicka paket som REK. Förstår heller inte vad som skulle vara vitsen med det ?
 
Det går inte att skicka paket som REK. Förstår heller inte vad som skulle vara vitsen med det ?

Jag tycker REK är bra. Fast jag skickar som skrymmande brev med tillägg för REK.
Om jag säljer till någon så kan jag se att mottagaren hämtat ut brevet. Inget tjafs om att posten slarvat bort något brev.
Köper jag något så kan ju jag se att ett paket faktiskt skickats. Hjälper såklart inte om säljaren vill lura mig men jag kan i alla fall utesluta postens slarv. Det har hänt att posten har slarvat bort försändelser även om det inte sker så ofta.

Större saker måste ju gå som paket men vitsen med REK för min del är att jag får ett kollinummer och det får man ju med paket också. Små saker blir billigare med REK än med paket.

/Johan
 
Jag tycker REK är bra. Fast jag skickar som skrymmande brev med tillägg för REK.
Om jag säljer till någon så kan jag se att mottagaren hämtat ut brevet. Inget tjafs om att posten slarvat bort något brev.
Köper jag något så kan ju jag se att ett paket faktiskt skickats. Hjälper såklart inte om säljaren vill lura mig men jag kan i alla fall utesluta postens slarv. Det har hänt att posten har slarvat bort försändelser även om det inte sker så ofta.

Större saker måste ju gå som paket men vitsen med REK för min del är att jag får ett kollinummer och det får man ju med paket också. Små saker blir billigare med REK än med paket.

/Johan

Jo REK är bra för brev. Det håller jag med om. Men som jag skrev Paket går inte att skicka som REK. Det hade ju heller inte varit någon vits med det. Paketet har redan allt som ett REK har men ännu bättre. Försändelsen är ju försäkrad av Posten både med REK och paket. Men ett paket har mycket större belopp. Därför är det också bättre att skicka ett dyrare objektiv eller kamera som paket. Då får du igen ett mycket större värde än med ett REK om grejorna skulle försvinna. Paket kan också vara mycket större än ett brev som du skickat som REK. Brev får ju inte vara speciellt stora. Överskrider du måtten så måste du ju skicka det som Paket ändå. Kollinummer har du med både Paket och REK. Men brevet eller avin delas ut av den vanliga brevbäraren. Paketet körs ut till dig om du vill det. Eller om du har en firma så kommer det också till den.
 
Senast ändrad:
Så här har jag bl a skrivit i mitt personliga meddelande på Tradera:

...Jag litar inte på Posten AB utan vill normalt ha allt levererat som paket eller rekommenderar brev. Vissa säljare skriver att de fråntar sig allt ansvar i och med att de lämnat försändelsen till Posten. Detta stämmer inte med de rättsfall som finns. Det är alltid så att säljaren ansvarar för att försändelsen sänds på ett lämpligt sätt med tillräckligt försäkringsskydd. Om varan sänds som brev som alltså inte kan spåras måste köparen uttryckligen godkänns detta leveranssätt. Om inte, blir säljaren/avsändaren ersättningsskyldig om försändelsen försvinner.
FRAKTPRISER OCH TRADERARABATTER
Andra lämpliga leverantörer kan vara Bussgods, DHL, Schenker etc. Observera dock att vid försvunnen försändelse ersätts REK med upp till 5000 kr, Postpaket och Bussgods upp till 50 000 kr. DHL och Schenker ersätter upp till 500 kr per kilo paketvikt. Observera också att ett mindre paket med Schenker kostar ca 37 kr och med DHL ca 50 kr om frakten bokas i Tradera som alltså ger stora rabatter. Dessa paket är spårbara!!! Bokning med Posten måste betalas till fullt pris och det märkliga är att enbart kostnaden för REK överskrider 50 kr! Till detta kommer alltså portot...
REK kan vara en tilläggstjänst till brev.
Minimi- och maximimått
Längd: minst 140 mm, max 600 mm.
Bredd: minst 90 mm.
Längd + bredd + tjocklek får tillsammans vara
max 900 mm.
/Harald
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.