Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa beggat - hur vara säker? hur skickas?

Produkter
(logga in för att koppla)

kingofchaos

Aktiv medlem
Hej!

Jag fick en gång rådet att köpa just systemkameror begagnat, men folk omkring mig säger att det är bättre att köpa nytt.
I vilket fall som helst har jag just snappat upp ett EF-S 18-55 IS objektiv för 800 kr på blocket men som dock måste fraktas till mig. Så har ett par frågor:

1. Hur kan jag veta att objektivet är helt och inte trasig?
2. Hur kan jag veta att det är objektivet jag får hem i brevlådan?

3. Har aldrig köpt grejer på blocket men har hört om folk som blivit lurade, så hur sköter man bäst betalningen? Förstår ju att säljaren inte heller vill bli lurad så han vill ju inte heller skicka först och sen få betalt.

4. Sen, har varit inne lite på postens hemsida men vet inte riktigt vad som är bäst att skicka ett objektiv med. Räcker det att packa det med frigolit osv och skicka som ekonomi/1a klass-brev eller bör det skickas med "värde" (kostar ca 100 kr extra)?

Förstår om vissa av frågorna är off topic här men vet inte vart annars jag skall ställa dem.
Snälla hjälp med svar!
 
Hej!

Jag fick en gång rådet att köpa just systemkameror begagnat, men folk omkring mig säger att det är bättre att köpa nytt.
I vilket fall som helst har jag just snappat upp ett EF-S 18-55 IS objektiv för 800 kr på blocket men som dock måste fraktas till mig. Så har ett par frågor:

1. Hur kan jag veta att objektivet är helt och inte trasig?
2. Hur kan jag veta att det är objektivet jag får hem i brevlådan?

3. Har aldrig köpt grejer på blocket men har hört om folk som blivit lurade, så hur sköter man bäst betalningen? Förstår ju att säljaren inte heller vill bli lurad så han vill ju inte heller skicka först och sen få betalt.

4. Sen, har varit inne lite på postens hemsida men vet inte riktigt vad som är bäst att skicka ett objektiv med. Räcker det att packa det med frigolit osv och skicka som ekonomi/1a klass-brev eller bör det skickas med "värde" (kostar ca 100 kr extra)?

Förstår om vissa av frågorna är off topic här men vet inte vart annars jag skall ställa dem.
Snälla hjälp med svar!

Jag tillhör också dom som rekommenderar att man börjar med något begagnat för förstagångsköparen. För att inte lägga för mycket pengar på något som man kanske sedan inte kommer att använda. Skulle man ångra sig och vilja sälja grejerna senare så blir förlusten så mycket mindre om man startat med något begagnat.

Men till frågan. Hur kan man vara säker på att säljaren kommer att skicka sakerna som man köpt?
Kort svar är: Det kan man aldrig.
Tyvärr.
Några råd ändå. Har du pratat med personen som säljer? Hur verkade hon/han?
Var det bråttom med pengarna? Om du känner dig stressad att skicka pengar för att personen säger att det varit många som ringt så är det ett varningstecken.
Sedan får man nog helt krasst räkna med att man kan förlora pengarna i värsta fall. Så satsa inte mer pengar än du i värsta fall kan förlora dom.

Jag har köpt en hel del på blocket och på tradera och har faktiskt hittills klarat mig bra. Men man kan aldrig vara säker. Jag brukar tänka att dom som är ute för att lura andra ofta vill sälja dyra saker. Nya modeller till ett vrakpris. Är det för billigt är det ett annat tecken.
Har du pratat med personen och du får en bra känsla i magen så är det förmodligen ok.

/Johan
 
Några råd ändå. Har du pratat med personen som säljer? Hur verkade hon/han?
Var det bråttom med pengarna? Om du känner dig stressad att skicka pengar för att personen säger att det varit många som ringt så är det ett varningstecken.
Sedan får man nog helt krasst räkna med att man kan förlora pengarna i värsta fall. Så satsa inte mer pengar än du i värsta fall kan förlora dom.

Jag har köpt en hel del på blocket och på tradera och har faktiskt hittills klarat mig bra. Men man kan aldrig vara säker. Jag brukar tänka att dom som är ute för att lura andra ofta vill sälja dyra saker. Nya modeller till ett vrakpris. Är det för billigt är det ett annat tecken.
Har du pratat med personen och du får en bra känsla i magen så är det förmodligen ok.

/Johan

Hej Johan och tack för svar!

Har pratat med säljaren på email bara men lär troligtvis vilja ringa honom innan köpet gör så att man har pratat med varandra på tele i varje fall.
Han hade lagt ut en annons på en kamera med 3 objektiv till och jag frågade om jag kunde få köpa endast objektivet och därefter sa han priset. Inga större summor att lura folk på med andra ord så visst känns det ok.

Men frågan är väl mer, hur går det till? Hur har du/ni skött köp beggat tidigare? Genom paypal eller liknande? Han har ännu inte svarat på hur han anser att betalningen ska skötas, men om han endast tillåter förskottsbetalning, kan man lita på det ändå?
Vad är bästa alternativet?
 
Finns något som heter "Internetgirot" som är avsett för att skydda både köpare och säljare. Har dock ingen egen erfarenhet av det, och finns ju alltid en risk att det bara leder till krångel och avgifter.

I övrigt finns det nog ingen här som kan svara på huruvida du ska lita på säljaren eller inte. Det är en risk man får ta, helt enkelt.
 
I övrigt finns det nog ingen här som kan svara på huruvida du ska lita på säljaren eller inte. Det är en risk man får ta, helt enkelt.

Hehe jo det är sant och det förstår jag med. Tänkte bara höra om era upplevelser och hur ni har skött betalning vid köp av begagnat, för att få lite instinkt om hur det brukar gå till, och om det finns något sätt som generellt är bättre än andra. Har ni betalt mot förskott eftersom ni har känt att ni kunnat ta risken eftersom säljaren verkat pålitlig? - mer sådana svar jag hade tänkt mig.
tack för svar.
 
Hehe jo det är sant och det förstår jag med. Tänkte bara höra om era upplevelser och hur ni har skött betalning vid köp av begagnat, för att få lite instinkt om hur det brukar gå till, och om det finns något sätt som generellt är bättre än andra. Har ni betalt mot förskott eftersom ni har känt att ni kunnat ta risken eftersom säljaren verkat pålitlig? - mer sådana svar jag hade tänkt mig.
tack för svar.

Upp till nån tusenlapp har jag betalt i förskott, jag har dock varit förberedd på att jag skulle kunna bli av med pengarna eller få en taskigt fungerade pryl.

Annars skulle det aldrig falla mig in att betala in flera tusenlappar i förskott, vilket gör att jag avstår från att köpa dyra saker på distans.
 
Jag har inte haft några problem alls med att handla begagnat via nätet. Bäst är om man gör upp affären face-to-face men det har jag bara gjort en gång när det gäller kamerautrustning.

Det jag alltid vill försäkra mig om är att det inte är nånting lurt med personen ifråga som jag köper av, så jag kollar alltid om säljarens namn, adress och telefonnummer finns listat på nån nummertjänst typ Eniro, och att de uppgifterna stämmer överens med de jag fått. Oftast ringer jag också upp personen för att diskutera lite, om inte denna hinner först förstås.

En e-postadress i form av 'fornamn.efternamn@käntföretag.com' eller liknande, speciellt i kombination med en signatur med kontaktuppgifter, ser jag också som en grej som gör att det känns tryggare att betala en vara i förskott. Lurendrejare använder knappast sin jobb-epostadress för skumma affärer.

Jag har nästan uteslutande betalat i förskott och har aldrig råkat ut för problem. Det har rört sig om summor på max 500€. Ett par gånger har jag dock bett säljaren skicka produkten med postförskott istället (vet dock inte om det finns nån direkt motsvarighet i sverige, jag bor i finland). Det kostar lite mer, men är det tryggaste om man inte hittat all kontaktinformation man vill ha. (Exempelvis så syns inte min egna adress hos nån nummertjänst då jag enbart har firmatelefon..) Postförskott fungerar som så att jag betalar varan plus postförskottsavgiften när jag kvitterar ut varan på posten, och pengarna förmedlas vidare till säljarens bankkonto. Paypal eller nåt liknande har jag aldrig använt.

Om köp/säljsidan har ett system för feedback så kollar jag alltid denna hos säljaren/köparen. 100% positiv feedback och åtminstone några uppgjorda affärer gör också tilliten större. Ser feedbacken illa ut är det bäst att helt låta bli att ropa in varan ifråga eller kontakta säljaren. (Jag har aldrig handlat på e-bay eller tradera, utan mest via den finska nätauktionen huuto.net, överlägset störst på denna sida om östersjön).
 
Det allra bästa är ju att göra upp affärer öga mot öga, men det går ju inte alltid om man bor på mindre orter eller är ute efter något ovanligt.

Du är själv inne på rätt spår, prata med säljaren. Verkar han veta vad han pratar om? Är han intresserad av foto? Fråga gärna om han tänkt byta upp sig eller varför han säljer och vad han använt det han säljer till, prata lite om vad han gillar att fota och så vidare. Verkar han vara en intresserad fotograf och känns seriös på andra sätt skulle inte jag vara orolig.

Sen måste jag säga en sak, ett så vanligt objektiv som ett 18-55 skulle jag inte bry mig om att köpa på distans om jag inte bodde på en mindre ort, det är säkert bara en tidsfråga innan det dyker upp ett på närmare håll.


Finns något som heter "Internetgirot" som är avsett för att skydda både köpare och säljare. Har dock ingen egen erfarenhet av det, och finns ju alltid en risk att det bara leder till krångel och avgifter.

Internetgirot är en dyr halvmessyr som bara skyddar köparen men gör säljaren ännu mer oskyddad i och med att köparen kan dra tillbaka sina pengar så fort paketet är mottaget. Säljaren kan se att pengarna är inbetalda men han kommer inte åt dem förrän köparen godkänner att ha mottagit paketet eller inte anmält att det inte kommit inom fem dagar eller så. När köparen mottagit paketet kan han bara anmäla att köpet avbrutits, så går pengarna tillbaka till honom igen och säljaren får inget.

Det är ju inte fel att använda och jag har själv använt det tidigare, men det är inte särskilt effektivt på något sätt.
 
Svårt att råda någon annan men har själv handlat mot förskottsbetalning flera gånger med den kalkylerade risk det innebär.
Handlat i huvudsak via fotosidan, måste erkänna att jag föredrar det jämfört med tex Blocket.
Upplever att risken är rätt liten om det är en gärna aktiv medlem med långt medlemskap.
Tycker också att de olika andra alternativen som tex internetgiro är rätt bökiga, dock använt det som köpare när jag varit tveksam men ändå velat genomföra affären.
 
Jag har visserligen mest sålt saker via andra forum, aldrig blocket, och då har alla betalat in pengarna i förskott och jag har skickat prylarna. Men då har jag å andra sidan varit ganska välkänd på dom forumen vilket säkert har underlättat. Några gånger har jag träffat köparna öga mot öga pga att vi har bott i Stockholm båda två, alternativt att grejerna har varit för stora att skicka.

En gång sålde jag en motor till Finland och vi hade mailkontakt och jag kollade upp honom lite lagom och han gjorde säkert detsamma. Lösningen blev att han satte över hälften, jag skickade motorn och sen satte han över resten, det funkade klockrent!

Erica, be honom om några bilder tagna med objektivet och några bilder tagna på objektivet. Känner du någon som bor i närheten, eller någons bekants bekant? I så fall skulle ju han/hon kunna åka och titta på det, och tom köpa det om det verkar bra.
 
Som säljare har jag alltid krävt förskottsbetalning. Utom i ett fall då köparen krävde internetgirobetalning. Som säljare skulle jag inte vilja använda det igen. Svårt skydda sig om köparen rapporterar att paketet var felaktigt eller att det aldrig kom fram.

Som köpare förväntar jag mig att alltid behöva betala i förskott. Man får använda sin känsla och intuition här. För mig har det i alla fall hittills fungerat bra. Kanske också beroende på att det jag är intresserad av, mestadels gamla Nikkorobjektiv till mina Nikonkameror inte är sånt som är så "hett" och attraktivt för skojare.
Det har aldrig gällt några stora summor heller.

Det har hänt att säljare har skickat saker till mig innan jag betalt. Visserligen är jag smickrad över förtroendet och jag har självklart betalt men det är nog inte att rekommendera. Att skicka innan man fått pengarna alltså.

Köper jag något begagnat så tittar jag lika mycket på säljaren som prylen han/hon vill sälja. En bil till exempel. Verkar personen trovärdig så kan det vara intressant. Tycker att man ofta kan känna ifall personen verkar ok eller ej. Ofta lurar man sig själv först. Kanske man letat länge efter precis det som säljs i annonsen. Man är fylld av förhoppningar och lyssnar egentligen inte till varningssignalerna som poppar upp. Först när det är försent börjar man känna igen sånt som man borde märkt från början.

Jag har också gått på smällar fast kanske inte just vad gäller kamerautrustning.
Lycka till och var inte för "het" som köpare. Det kommer alltid flera chanser. Folk säljer sprillans nya grejer billigt bara för att det kommit något nytt.

/Johan
 
Om säljaren har postgiro så kan man skicka paket mot postförskott.
Då får alltså köparen betala när han hämtar ut paketet.

Internetgirot är bra. Man bör skicka paket eller brev som rek. för då garanterar posten varan tills den blir uthämtad. Då blir det svårt för en ev. bedragare att dra sig ur affären som köpare.
Kostnade för internetgiro är 5% av köpet så det kan bli ganska dyrt.
Läs på om villkoren för internetgirot via länken på blocket.

Sen kan man skriva avtal om ev. garantier och återköp och skicka eller faxa till varandra innan pengarna utväxlas. Då behöver man nog inte internetgirot.

J O
 
Johan (Grahn)...ett klassiskt "+1" på ditt inlägg ovan...precis så resonerar jag. Har precis köpt två beggade gluggar här på fotosidan...ena för 7500 kr och andra för 3800 kr. Betalade i förskott i bägge fallen..."kände" att säljarna var att lita på (väletablerade Fotoside-medlemmar, tonen i korrespondensen, fulla adresser, kollat på Eniro osv). Inga problem :) Jag har genom åren köpt/sålt mycket prylar av diverse slag både här på Fotosidan samt på Tradera...faktiskt aldrig gått på någon nit ännu...vare sig som köpare eller säljare...det handlar nog som Johan säger om små signaler som gör att man kan bedöma folk :) Blocket har jag sämre erfarenhet av...mycket "löst folk" där :(
 
4. Sen, har varit inne lite på postens hemsida men vet inte riktigt vad som är bäst att skicka ett objektiv med. Räcker det att packa det med frigolit osv och skicka som ekonomi/1a klass-brev eller bör det skickas med "värde" (kostar ca 100 kr extra)?

Med brev, både ekonomi och 1:a klass, saknar du försäkring och du kan inte följa försändelsen genom postbehandlingen.
För att ha försäkring och track-n-trace så måste man antingen skicka som paket, rekommenderat brev eller värde. Eftersom försändelsen inte kommer att väga så mycket så skulle jag rekommendera(!) rekommenderat brev och att objektivet lindas in i bubbelplast på ett sådant sätt att zoomen inte kan röra sig under transporten och läggs i en kartong som är fylld med "frigolitchips" eller liknande. Finns originalkartong med tillhörande frigolit så räcker det tillsammans med omslagspapper.
 
Mitt råd är att du skall handla begagnat öga mot öga, detta för att undvika att du blir lurad. Jag har under många år sålt och handlat saker på både Blocket och Tradera. Tradera är ett bättre ställe att handla på eftersom man där kan se lite statistik om säljaren/köparen.

Jag har säkert gjort något hundratal affärer och det har gått hur bra som helst, till i höstas. Då blev jag blåst på 2000 kr på ett objektiv. Så här några månader efteråt så visar det sig att mer än 55 personer blev blåsta av samma person.

Titta igenom Köp/Sälj sidan här på Fotosidan, det tror jag är det bästa stället att göra begagnat köp på.
 
Jag har goda erfarenheter av att skicka med Schenker i st f Posten. Man får SMS-avisering och kan följa paketet. Bygger på att försändelsen lämnas in och hämtas ut hos ombud, men jag tror det finns på de flesta håll. Man måste betala frakten via internet och skriva ut dokument på egen skrivare. Bättre pris än Posten på de paket jag skickat. På schenker.se finns också tips om emballering mm.

Man kan så klart också hitta närmaste ombud på hemsidan.
 
Såvitt jag vet så ska båda parter vara överens om att göra upp affären via Internetgirot. Då köparen betalt in köpesumman + ev. frakt + Internetgiroavgift uppmanas säljaren att skicka varan och detta markerar säljaren i Internetgirot. Då köparen fått varan och godkänt så får säljaren pengarna.
Om säljaren påstår att han skickat varan utan att ha gjort detta eller om paketet kommer bort i Posten eller om köparen får en tegelsten så godkänner ej köparen affären och då är pengarna låsta på Internetgirot. Då köpare och säljare är överens om hur affären ska slutföras bekräftar båda detta till Internetgirot som verkställer. Om parterna ej kan enas står något i villkoren om att ärendet får avgöras i domstol. Tyvärr är det så att när pengarna är låsta så går det inte ens att polisanmäla eftersom någon brottsrubricering ej kan fastställas. Först i det fall pengarna försvunnit eller hamnat fel kan man polianmäla eller gå till domstol ev. via Kronofogden… Internetgirot hindrar alltså ofta en rättslig prövning även av solklara fall… …och så kostar det pengar… Smart affärsidé va?!

Varför inte följa de regler och råd som finns här på FS på Köp_O_Sälj? Kolla upp köparens/säljarens personnummer hos Skatteverket. Kolla sedan hos Kronofogden om personen har några offentliga skulder. Finns sådana så gör ingen affär! Kolla även ev. köp/säljbetyg…

För att gardera sig kan man ju fota det man packar ner och ha vittnen; samma sak när man packar upp ett paket…

För internationella affärer finns inga bra affärsmetoder vid handel med privatpersoner…
/Harald


Nej, då faller ju hela idén, fast åt andra hållet. Då kan ju säljaren skicka en tegelsten och sen inte godkänna att köpet avbryts och få sina pengar ändå....
 
[...]så jag kollar alltid om säljarens namn, adress och telefonnummer finns listat på nån nummertjänst typ Eniro, och att de uppgifterna stämmer överens med de jag fått. Oftast ringer jag också upp personen för att diskutera lite.

Hm, personen i fråga är väldigt kortfattad och bestämd över mail, känns lite konstigt att börja be om personuppgifter. Men det kanske är en helt normal grej? Bör jag be om mobil/hemr också? Jag sökte på hans namn i området, men det var 3 st med samma namn på det postnumret. En konstig grej dock är att han i annonsen och på mail heter Anders Karlsson, men i hans e-mail står det carlsson. varför vet jag ej.


Om köp/säljsidan har ett system för feedback så kollar jag alltid denna hos säljaren/köparen. 100% positiv feedback och åtminstone några uppgjorda affärer gör också tilliten större.

Vet inte om blocket har ett sånt här system, inte vad jag kunde hitta iaf.

Sen måste jag säga en sak, ett så vanligt objektiv som ett 18-55 skulle jag inte bry mig om att köpa på distans om jag inte bodde på en mindre ort, det är säkert bara en tidsfråga innan det dyker upp ett på närmare håll.

Hm.. jo en bekant säljer sitt 18-55 objektiv ( utan IS!) för 650 kr, det tyckte jag var för dyrt. Men du tycker isåfall att det är bättre tills något dyker upp på närmre håll så att jag kan göra köpet face 2 face? Har hittat ett beggat kamerahus som jag ska köpa, så lite tråkigt att inte kunna börja använda det med en gång bara.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.