Annons

Köpa begagnat objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag bygger vidare på den här tråden då jag har lite funderingar kring köp av beg. M42-objektiv. Har tittat på några på Tradera och lagt märke till att det på flertalet av dem står t.ex 1:2,8/135mm.
Att 2,8 benämner ett bländartal fattar jag, men vad betyder 1:an i 1:2,8? Tänkte först att det kanske var fast bländare men på bilderna kunde jag se att gluggarna ändå faktiskt verkade ha flera olika bländarlägen. Nån här kanske skulle kunna förklara vad 1:2,8 betyder?

Edit: Missade att tråden specifikt handlar om Canongluggar, upptäckte det nu. Sorry.

Jag bygger vidare på den här tråden då jag har lite funderingar kring köp av beg. M42-objektiv. Har tittat på några på Tradera och lagt märke till att det på flertalet av dem står t.ex 1:2,8/135mm.
Att 2,8 benämner ett bländartal fattar jag, men vad betyder 1:an i 1:2,8? Tänkte först att det kanske var fast bländare men på bilderna kunde jag se att gluggarna ändå faktiskt verkade ha flera olika bländarlägen. Nån här kanske skulle kunna förklara vad 1:2,8 betyder?

Edit: Missade att tråden specifikt handlar om Canongluggar, upptäckte det nu. Sorry.

Detta gäller alla objektiv, och hur deras ljusstyrka anges.

1:2,8 innebär att bländarens (= ljusöppningens) diameter är "1/2,8 så stor som objektivets brännvidd" eller hur man nu ska formulera det.

Tex ett 135 mm objektiv med ljusstyrkan 1:2,8 har en ljusöppning som är 48,215 mm i diameter.

Av det följer att även tex 1:8 (bländare 8) är "ett bländartal", det avser alltså inte enbart maximal ljusstyrka.
Varje inställbar ljusöppning hos objektivet kan sägas beskrivas som detta förhållande mellan brännvidd och inställd diameter hos bländaren/ljusöppningen (= bländaröppningen).
"F=1:8" tex blir lite långt att skriva därav skriver man F:8 eller rätt och slätt 8.

(Nån detalj kan jag möjligen ha skrivit fel men så här är det i det stora hela)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar