Annons

Köpa begagnat objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

baski

Aktiv medlem
Tjena!

Har kikat runt lite på fotosidans annonsplats och på blocket, och ser att många säljer sina objektiv och kameror från sina analoga eos kameror, och jag är riktigt sugen på att köpa ett teleobjektiv.
Men skon klämmer vid prislapparna, och då känns det ju såklart väldigt lockande att köpa ett begagnat objektiv från en analog kamera.

Och i vissa fall så verkar man kunna komma undan med några hundralappar för ett begagnat objektiv, men det känns lite för bra för att vara sant då man ser priset på nya objektiv. Givetvis är begagnat i regel inte att jämföra med nytt, men vad skulle det kunna vara som hindrar mig från att köpa ett begagnat objektiv? Jag har själv en eos 350d, och om jag förstått rätt så är det en EF fattning på dem, och det bör väl vara samma på en analog eos?

Bör nämnas att jag är en nybörjare och ställer inga extrema krav, vill bara lära mig och pröva nya sätt att fota!

japp, alla EF-objektiv passar din 350d.

Borde inte vara nåt problem med äldre från analogtiden på din crop-sensor. Antireflexbehandlingen kanske inte var på topp men visst hittar du nåt billigt så varför inte.

Du kan också köpa ett äldre manuell Nikon objektiv och adapter ring till Canon huset. Gamla Nikkor kan man få för riktig bra pris.
//Stanislav

Har hittat ett objektiv, 100-300mm och tjejen som säljer objektivet begär 600 kronor (ej prutbart). Glömde dock fråga vilket märke det var, om det var canon eller sigma eller liknande.
Men 600kr för ett 100-300 objektiv, är det något någonannan skulle kunna tycka var en lagom summa?

Ett nytt Tamron AF 70-300/4-5,6 Di LD till Canon EOS som förmodligen liknar det du funderar på kostar 1680:- nytt på Cyberphoto.
600:- är väl ett rimligt pris om det är fungerande och utan fel och man är beredd på att det inte är nåt "state of the art".