Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa begagnad kamera, vad kolla?

Produkter
(logga in för att koppla)

linneaa

Ny medlem
Jag ska i morgon åka och titta på en begagnad Nikon D50 med tillhörande objektiv (18-55 och 70-300) samt blixt. Ser allt bra ut så köper jag den.
MEN frågan är då - är det något särskilt jag ska titta på för att slippa strul efter inköpet? Självklart kollar jag efter yttre skador, och tänkte också provknäppa några bilder och kolla dem i min laptop.
Men jag känner mig ändå lite osäker. Någon som vill komma med tips? Tack på förhand!
Mvh Linnea
 
Det finns ju en del grejer som man bör kolla innan begagnat köp, listar några:

Kolla så att omkopplare och dylika knappar på objektiven funkar som de ska, se också till att inte fokus och zoom ringar kärvar.

Testa att blända ner objektiven så att bländarlammellerna inte kärvar.

Fråga hur många exponeringar kameran har gått, kan vara bra att veta. Har kameran gått väldigt långt så syns det ofta genom yttre anvädning. Dock har nog inte så många D50 gått som yrekskameror.

Kommer inte på mer just nu. Nån mer kankse kan fylla på :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.