Annons

Köpa begagnad Canon 55-200/4,5-5,6 II USM

Produkter
(logga in för att koppla)

tielie

Aktiv medlem
Hmm sitter här och funderar de är nämligen så att jag kanske kan köpa en begagnad Canon 55-200/4,5-5,6 II USM för 1500 kr.

Nu är frågan är det värt pengarna? eller ska man hellre spara ihop en större summa pengar och satsa på en begagnat ordentligt objektiv istället med bättre brännvidd och ljuskänslighet?

Kanske ska tilläga att jag är "hobbyist" och dessutom studerande så jag lär ju inte ha så väldigt mycket pengar i vilket fall.. Så frågan är väl egentligen är ovan värt 1500 (begagnat)?

Jag har hört att studerande har det knapert och knapp mat för dagen om man får tro tidningarna och intresseorganisationer. Antar att det därför kan vara rimligt att studera flitigt så att arbetsmarknaden är intresserad av att ge dig en hygglig lön så att du har möjlighet att köpa ett Canon EOS 70-200/2,8L IS USM. Min erfarenhet är att där hamnar man tillslut i alla fall om hobbyn utvecklar sig. Snedstegen på vägen dit ger dyrköpta misstag, som lleder till högre totalkostnad och mer nudlar på matbordet. Begagnatmarknaden kan vara intressant att undersöka.

Ja, jag tycker det är värt pengarna. Det är en hygglig optik med rimlig storlek (går ner i fickan) som fokuserar snabbt och väger lite. Det finns förstås bättre telezoomar både vad gäller bildkvalitet och ljusstyrka men då kostar (och väger) det mera.

En 70-200/2.8L IS är stor, tung, dyr och vit - ingetdera är kul men det är en bra optik.

tielie skrev:
Hmm sitter här och funderar de är nämligen så att jag kanske kan köpa en begagnad Canon 55-200/4,5-5,6 II USM för 1500 kr.

Ovan nämnda objektiv är inte värt pengarna. Canon EF 75-300 4-5,6 i både II och III version är bra lågbudget köp, de är lätta smidiga och presterar riktigt bra så länge du håller dig mellan 75-210 mm, på 300 brännvidden så är både kontrast och skärpa urusel,(ett vanligt fenomen på lågbudget telezomar. Du kan hitta dem för mellan 1000-1500 kr begagnat. Jag köpte ett Canon EF 75-300 III mycket p.g.a. att en frilansande bekant med världen som arbetsfält har ett sådant i sin kameraväska och varmt rekommenderade mig att köpa ett.

Du kan kolla in en test här för Canon EF 75-300 II:
http://www.photodo.com/nav/prodindex.html

Senast ändrad:
EF 55-200 och EF 75-300 är same same but different..om man säger. Ingen större skillnad, mer än att det ena börjar på 75mm och går lite längre. Båda presterar hyffsat bra på 75 (55) och upp till 200mm. Därefter faller skärpan en hel del på 75-300. Du kan nog hitta en 75-300 för samma pengar, och då får du ju ändå en viss möjlighet till längre tele, även om det inte blir helt bra. Men som sagt.. upp till 200mm så är objektiven mycket likvärdiga.

Måste inflika

[Offtopic ON]
Angående studerande. Så sved det lite extra idag när jag läste första inlägget det är nämligen så att just idag fick jag veta att hyran kommer höjas ytterligaretrots att man är student och alltså inte får någon årlig "löneförhöjning" som en vanlig arbetare.

Pengar till kamera och tillbehör lär man INTE kunna köpa för sina studiepengar och det begär jag heller inte som student.

Det är en extra utgift och ska naturligvis finansieras via extrajobb etc. dessvärre hör det ju till saken att CSN förbjuder en att tjäna som de anser tjäna för mycket trots att man som student snart är uppe i 4000 kronor för en etta på 25 kvadrat resterande 3000 ska räcka till mat/kläder/hygien/tandläkare/sjukvård/försäkringar och övriga räkningar så nog för att en student har det knappert alltid.

Jo jag vet detta är totalt offtopic men var bara tvungen att skriva :)

Vidare diskussion i detta ämnet hänvisas till min email eller hemsida :)
[Offtopic OFF]

Tillbaks till ämnet. Nåja ser ut som jag ska avvakta ett tag till då med tanke på vad ni skrivit ovan.

Tack alla för tipsen :)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar