Melander92
Medlem
Hej, jag undrar om det är någon här som säljer sin analoga systemkamera till ett förmånligt pris... Helst något av dessa märken: Canon, Nikon, Minolta och Pentax. Tänk på att jag studerar och har inte allt för stora resurser!
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Melander92 skrev:
Hej, jag undrar om det är någon här som säljer sin analoga systemkamera till ett förmånligt pris... Helst något av dessa märken: Canon, Nikon, Minolta och Pentax. Tänk på att jag studerar och har inte allt för stora resurser!
Skott skrev:
En F90X med batterigrepp finns till salu. Lite slitet yttre men mycket fint inre. Bilder kan jag skicka, om du är intresserad. / F.
Håller med med.Detta är i prinscip objektiv från den sista generationen vilket gör de mycket dyra. Ex 17-35/2.8D kostar ca 12 000 kr begangnad 300 mm/2.8D ca 30 000 begangnad. Köper du äldre generationer så se upp med vidvinkel och teleoptik. Se på rörsletts hemsida han har listat upp optiken som går att använda. Observera att om du köper Nikon så måste du komplettera med vidvinkel i DX formatet så länge deras digital kamra inte ger fullformat. Nikon har ingewn bra vidvinkel i DX format ännu.froderberg skrev:
Köp gärna en kamera där objektiven går att använda på en digitalkamera.
Helt fel Gamla kamror håller bättre än modärna om du köper proffs varianterna. Jag har äldre proffs Nikon F3 och F4 kamror det ända som har bytts är packningar. De är outslitna. Har även en FE kamra som jag köpt begangnad på 90 talet och den fungerar ännu. Jag fotograferar natur och sliter hårt på kamrorna. F3 har åkt i baken flera gånger. Behövde banka ut plåten en gång. Kamran fungerade trots detta.Köp helst en kamera från 1990-talet. Kameror från 70- och 80-talet har mycket mekanik som kan gå sönder. De känns kanske rejälare eftersom de är i metall. Men de slutare, spegel med mera pajjar när de bild gamla.
Köp Nikon F6 begangnad den påminner om D2XMest för pengarna får du om du köper en relativt ny kamera. Priserna är ändå i botten. Du kan få en proffskamera för 1500... Det kan vara:
Nikon F4 är en bättre kamra än nikon F5 men Bör komplittera den med digitalt bakstycke för att få långa tider och gaffling. Problerm att den kan hänga kameran vid gaffling.Nikon F90X (finns också F80 och billigare modeller men de klarar inte manuella objektiv)
Nikon F4 (proffsmodell från 1988. Tung men häftig)
Cannon känns som ett bättre val än nikon då de har fullformat Zensorer på digitalkamrornaCanon Eos 30 eller 30V
Canon Eos 3 (robust och proffsig. Mycket modern)
Canon Eos 1N (proffsmodell, men äldre än Eos 3)
Canon Eos 5 (välmatad, lite plastig)
Vad Minoltas och Pentax modeller heter har jag sämre koll på.
esbtse skrev:
Helt fel Gamla kamror håller bättre än modärna om du köper proffs varianterna. Jag har äldre proffs Nikon F3 och F4 kamror det ända som har bytts är packningar. De är outslitna. Har även en FE kamra som jag köpt begangnad på 90 talet och den fungerar ännu.
Köp Nikon F6 begangnad den påminner om D2X
Bör komplittera den med digitalt bakstycke för att få långa tider och gaffling. Problerm att den kan hänga kameran vid gaffling.
esbtse skrev:
Nikon F4 är en bättre kamra än nikon F5