Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa begagnad analog kamera...

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Melander92

Medlem
Hej, jag undrar om det är någon här som säljer sin analoga systemkamera till ett förmånligt pris... Helst något av dessa märken: Canon, Nikon, Minolta och Pentax. Tänk på att jag studerar och har inte allt för stora resurser!
 
Melander92 skrev:
Hej, jag undrar om det är någon här som säljer sin analoga systemkamera till ett förmånligt pris... Helst något av dessa märken: Canon, Nikon, Minolta och Pentax. Tänk på att jag studerar och har inte allt för stora resurser!

Lägg en fråga under köp och sälj, säkert fler som kollar det då!

Lycka till!
 
Köp gärna en kamera där objektiven går att använda på en digitalkamera.

Köp helst en kamera från 1990-talet. Kameror från 70- och 80-talet har mycket mekanik som kan gå sönder. De känns kanske rejälare eftersom de är i metall. Men de slutare, spegel med mera pajjar när de bild gamla.

Mest för pengarna får du om du köper en relativt ny kamera. Priserna är ändå i botten. Du kan få en proffskamera för 1500... Det kan vara:

Nikon F90X (finns också F80 och billigare modeller men de klarar inte manuella objektiv)
Nikon F4 (proffsmodell från 1988. Tung men häftig)

Canon Eos 30 eller 30V
Canon Eos 3 (robust och proffsig. Mycket modern)
Canon Eos 1N (proffsmodell, men äldre än Eos 3)
Canon Eos 5 (välmatad, lite plastig)

Vad Minoltas och Pentax modeller heter har jag sämre koll på.
 
Kan jag fresta dig med en Pentax Z1?

Jag har en Z1:a som jag inte använder längre. Jag har alltid gillat den, men har gått över till digitalt numera.

Har även blixt och lite annat lull-lull som inte lirar med min nya kamera.

Hör av dig om du är intresserad!
 
En F90X med batterigrepp finns till salu. Lite slitet yttre men mycket fint inre. Bilder kan jag skicka, om du är intresserad. / F.
 
Jag har två till salu på annonserna på fotosidan. En Pentax Sfx med 35 - 70 och en Pentax Z10 med Sigma 28-105. Eventuellt har jag en blixt till också. Och ett Cosina 100 - 400( som är stor och tung, något oskarp och nästan oanvänd. Långt från proffsprylar. Har en känsla av att jag ligger lite högt i pris. Men det finns prutmån, speciellt vid paketköp. Vad gäller olika sidor så är det de gamla vanliga annons och auktionssajterna som gäller. blocket, eniro, tradera och fotosidan givetvis.
 
Intressanta Minoltakameror kan vara Dynax 7, 700si samt 800si.

Dynax 7 är klart intressantast eller om du t.o.m. kan hitta en Dynax 9 för en rimlig summa.

Finns även billigare modeller men nu när priserna är så nedpressade så känns det som att någon av de ovanstående är intressantare.

//Larsa
 
Min Nikon F90X med tillhörande batterigrepp är alltså till salu. Allt funkar på den. Den är i fint mekaniskt skick och förhållandevis lite använd (vilket ses internt). Då den alltid hängt på min axel, dvs. innan jag helt gick över till hasselblad, storformat och analoga systemkameror från 1970-talet, finns en del smärre repor och så på utsidan. Ögonmusslan som man tittar i fattas också men en sådan kan man köpa ny för ca 150 kronor, om jag inte minns fel (t.ex. på AE fotoservice i Göteborg), likaså är en av plastpluggarna för blixtuttaget borta. Jag tror att jag har instruktionsbok o.s.v. samt inköpskvitto. Orginalförpackningar finns nog också kvar. Jag bor i Göteborg och vill ha 1000 kronor för kameran. Då ingår "garanti" så tillvida att köparen får några veckor på sig att testa så att allt på kameran fungerar. Bilder kan jag givetvis skicka.

Se här på tradera vad tidigare F90X har gått för: http://www.tradera.com/search/imp.aspx?search=f90x&Image1.x=57&Image1.y=7&county=0&ended=1&catid=14

/ F.
 
froderberg skrev:
Köp gärna en kamera där objektiven går att använda på en digitalkamera.
Håller med med.Detta är i prinscip objektiv från den sista generationen vilket gör de mycket dyra. Ex 17-35/2.8D kostar ca 12 000 kr begangnad 300 mm/2.8D ca 30 000 begangnad. Köper du äldre generationer så se upp med vidvinkel och teleoptik. Se på rörsletts hemsida han har listat upp optiken som går att använda. Observera att om du köper Nikon så måste du komplettera med vidvinkel i DX formatet så länge deras digital kamra inte ger fullformat. Nikon har ingewn bra vidvinkel i DX format ännu.
Köp helst en kamera från 1990-talet. Kameror från 70- och 80-talet har mycket mekanik som kan gå sönder. De känns kanske rejälare eftersom de är i metall. Men de slutare, spegel med mera pajjar när de bild gamla.
Helt fel Gamla kamror håller bättre än modärna om du köper proffs varianterna. Jag har äldre proffs Nikon F3 och F4 kamror det ända som har bytts är packningar. De är outslitna. Har även en FE kamra som jag köpt begangnad på 90 talet och den fungerar ännu. Jag fotograferar natur och sliter hårt på kamrorna. F3 har åkt i baken flera gånger. Behövde banka ut plåten en gång. Kamran fungerade trots detta.
Mest för pengarna får du om du köper en relativt ny kamera. Priserna är ändå i botten. Du kan få en proffskamera för 1500... Det kan vara:
Köp Nikon F6 begangnad den påminner om D2X
Nikon F90X (finns också F80 och billigare modeller men de klarar inte manuella objektiv)
Nikon F4 (proffsmodell från 1988. Tung men häftig)
Nikon F4 är en bättre kamra än nikon F5 men Bör komplittera den med digitalt bakstycke för att få långa tider och gaffling. Problerm att den kan hänga kameran vid gaffling.
Canon Eos 30 eller 30V
Canon Eos 3 (robust och proffsig. Mycket modern)
Canon Eos 1N (proffsmodell, men äldre än Eos 3)
Canon Eos 5 (välmatad, lite plastig)
Cannon känns som ett bättre val än nikon då de har fullformat Zensorer på digitalkamrorna
Vad Minoltas och Pentax modeller heter har jag sämre koll på.
 
Senast ändrad:
esbtse skrev:
Helt fel Gamla kamror håller bättre än modärna om du köper proffs varianterna. Jag har äldre proffs Nikon F3 och F4 kamror det ända som har bytts är packningar. De är outslitna. Har även en FE kamra som jag köpt begangnad på 90 talet och den fungerar ännu.

Detta brukar inte kamerareparatörerna hålla med om. Den enda av alla mina kameror som pajjat är en Canon mekanisk proffskamera, F-1 new.

Det kan finnas plastdetaljer på nyare kameror som pajjar, men som inte påverkar funktionen. Däremot brukar kamerorna funka.

I äldre kameror bröjar slutartider, spegeluppfällning, slutare med mera att krångla.

Visst håller en F3 bättre än många andra kameror. Men samtidigt är det en kamera som exponerar sämre än en modern.

Köp Nikon F6 begangnad den påminner om D2X


Bör komplittera den med digitalt bakstycke för att få långa tider och gaffling. Problerm att den kan hänga kameran vid gaffling.

Är det ett bra råd till en nybörjare som är 14 år? Är du överhuvudtaget allvarlig?

Bättre att köpa en lite äldre proffskamera eller semiproffsmodell till en bråkdel av priset. Typ Nikon F4, Nikon F90X, Eos 3, Eos 1N

Pengarna bör man lägga på optik och film. Det ger fler bra bilder än ett svindyrt hus.
 
esbtse skrev:
Nikon F4 är en bättre kamra än nikon F5

det har ju med behoven att göra. har man behov av en liten och lätt kamera så är kanske f75 eller f80 bättre än två F5


Tips till dig Oskar Melander:

lyssna på magnus fröderberg! han har gett de bästa tipsen hittils.

eftersom jag bara kan nikon och inte canon så skulle jag rekomendera dig nån av dessa:

Nikon F75
Nikon F80
Nikon F90x
Nikon F801s

eller om din budget är lite högre än så så dessa:

Nikon F4
Nikon F5



Jag köpte min F75 för bara 800kr (tack till Björn Fredriksson)
jag har också köpt mina objektiv billigt.
50mm 1,8 för 500kr
28mm 2,8 för 700kr
70-210 4-5,6 för 900kr


leta efter bra affärer på begagnatmarknaden så kan du komma riktigt billigt undan.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.