Annons

Köpa beg EOS 5D eller Nikon D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Sture E.

Aktiv medlem
Äntligen har mitt behov av "riktig" fotografering kommit igång igen och då behöver jag en systemkamera. Mina önskemål/krav är dock knivskärpa och bra ljusmätning. Sen kommer jag att köra i svartvitt till 90%.
Ge mig gärna förslag på ovan kameror eller andra, samt varför. Jag vet att många här har stor erfarenhet och kunskap och tar med glädje emot detta i mitt val av utrustning.
Helst hade jag viljat ha en kamera i storlek med Nikon FM3a, men detta är en bisak. Skall jag välja en kompaktkamera istället? Har hört att Canon G10 ska vara bra, men hur bra är den i jämförelse med en system. Kan tänka mig att lägga 10 - 13.000 för utrustningen. Behöver inte vara zoomoptik. Fotograferar inga snabba händelser.
En del frågor, som ni ser, enbart beroende på min okunnighet.
Sture
 
Om du inte kommer att ha behov av snabb sekvenstagning kan du gott välja Nikon D90 istället för D300. Bildkvaliteten är tämligen identisk då de delar en hel del hårdvara. Sensorn t ex. Då får du mer pengar över till fina fasta objektiv. :)

Personligen tycker jag att D300:an exponerar otroligt säkert, och den automatiska vitbalansen gör ett bra jobb även den. Till skillnad från ett par andra kameror jag har använt, Canon 40D t ex. Den är inte dålig men kan inte mäta sig med D300:an.
 
dynamiken hos en fullformatare kan du aldrig få med en kroppad sensor, så jag skulle utan tvekan ta en 5d, även om d300 är en utmärkt kamera och mkt modernare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.