Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köpa beg. D100 hus

Produkter
(logga in för att koppla)

sacha_

Aktiv medlem
Är på väg att sälja mitt D50 hus för att köpa ett D100... eller ett D70 om jag hittar ett till ett bra pris..

Undrar några saker:
1. Till hur många exponeringar är slutaren i kamerorna testad?

2. Ska man byta till Canons Eos 1D kanske?

3. Vad skulle ni betala max för ett D100/D70 hus

Hej, jag ska försöka svara.

Är du inte nöjd med din D50, varför är du i behov av EoS 1D?
EoS 1D är en proffskamera, med 1,3 cropfaktor och 4 MP, tätat hus är de största fördelarna.
Nackdelen är att den är tung och klumpig.

D100=8-10.000 kr
D70=Max 10.000 kr för (huset)
EoS 1D ska tåla 200.000 exp.

Mvh Markus

Digi skrev:
Hej, jag ska försöka svara.

Är du inte nöjd med din D50, varför är du i behov av EoS 1D?
EoS 1D är en proffskamera, med 1,3 cropfaktor och 4 MP, tätat hus är de största fördelarna.
Nackdelen är att den är tung och klumpig.

D100=8-10.000 kr
D70=Max 10.000 kr för (huset)
EoS 1D ska tåla 200.000 exp.

Mvh Markus

Jag skulle nog hellre säga max 5000kr för D70 och D100.

tänk på att D100 är relativt gammal och har säkerligen en hel del exponeringar i sig. och vad är det du saknar på D50?

priser och aånt är ju rätt svårt att sätta, men personligen skulle jag inte betala mer än 3000-3500:- för en D100 i bra skick. D70, kanske en femhundring till en tusenlapp mer.

Begpriser

Nu är det väl till att vara lite väl optimistisk.

D100 kan ju inte kosta mer än vad en D70s kostar begagnad och en D70s kostar ny under 10.000:- med 18-70 objektiv.

Betyder att en D70s med kitobjektiv rasar 1.500:- (15%) så fort du lämnar affären och fortsätter sedan att sjunka med minst 1% per månad.

En 6 månader gammal D70s med 18-70 i normalskick, dvs felfri, bör inte kosta över 8.000:- snarare 7.700:-

Jag försökte hitta D100 och var villig att betala 5.000:- för ett hus, fanns affärer som gjordes på denna nivå men de försvann snabbt. Finns D100-hus för 6.000:- att köpa, kolla Blocket.se eller här på fotosidan.

Själv ledsnade jag och köpte ett nytt KM D7D-hus för 6.875:- och sedan finns det ju "drösvis" med utmärkta Minoltaobjektiv till mycket bra priser.

ja 8-10000 var mycket för de husen ,
Jag skulle snarare säga att begpriserna på både D70 och D100 ligger runt 5 papp , ibland mindre ibland mer.
Jag skulle ge 3000 för en D70 , 4000 för en D100.
Det är som Markus poängterar en stor differens mellan D50 och 1D , har du mycket tillbehör och optik för Nikon ?
Då kanske det itne är så bra att byta system , är det hastigheten och bygget med 1D som du gillar kanske du ska satsa på en Begagnad D2h eller D1x..

mvh Ale

D50 är väl superbra!
Den har väl mycket bättre bildegenskaper än D70 och D100? Har för mig att beuset på en D50 är bättre än brusegenskaperna p åt.om D200!!

Rätta mig om jag har fel!

de sitter väl samma sensor i D50, D70, D70s tror jag..så bör vara likvärdiga bildresultat. D100 är ju robust och bra kamera men jag skulle nog inte köpa ngn D100 och definitivt inte för några fantasipriser..tänk på att du får en ny D70s hus för ca7500kr så beggat skall vara betydligt billigare!

många intressanta svar..

säljer D50n för att den är alldeles för liten att hålla i ... vill ha något mer robust och större.

Oh, sorry!
Jag skrev fel när det gällde D70:in, har läst för många inlägg om D200:D
D70 är värd högst 6 000 kr iaf.

Mvh Markus

Max 5000-6000 för en D100 i bra skick (med greppet) skulle jag ge.

D1x kanske kan vara ett intressant alternativ till D100.

Den har förvisso något lägre upplösning och exponerar kanske inte riktigt lika bra.
Men, den har en mängd andra fördelar som:

Snabbare AF, mer robust hus som är ordentligt tätat.

Buffern sägs inte va ngn jättehit, men den kan knappast va sämre än den i D100. Isf skulle jag bli förvånad.

De finns att få tag i begagnade, dock till fantasipriser, oftast, tyvärr.

Vilka fantasipriser! En beg. Nikon D100 (3-4 år gammal?) kan knappast vara värd mer än 3000kr, med tanke på att man kan köpa en ny Nikon D50 för 4500kr (technikdirekt.de) noll exponeringar... garanti samt bättre bildkvalité :)

Senast ändrad:
Nikon D1X

Gillar du proffshusen så tycker jag du kan kika på Nikon D1X som någon tidigare nämnde. Det enda som talar emot D1X är ju usel batteritid och halvtaskig LCD.. annars är den kameran helt underbar!!.. sökaren är stor och fin, autofokusen är snabb som attan och byggkvaliteten på huset är ju inte direkt fel (dessutom inbyggt vertikalgrepp).. D50/D70 känns som små plastbitar om man jämför med detta hus.

En polare till mig köpte en beg nikon d1x för runt 3500 vilket verkligen var ett fyndpris.
Har annars sett dem för runt 5000-15000kr, dock är priserna under 10000 mer rimliga.

Jag tycker det är ganska lustigt att så många inte är beredda att betala mer för ett semiproffshus som D100 än t.ex. den kompakta Nikon P2....som endast är en hyfsad snapshot-produkt på 5 Mp.....

Men det är ju upp till var och en...men JAG skulle helt klart betala mer för en beg. D100 än för en beg.D70 p.g.a. att D100'n är en mekaniskt överlägsen produkt... Jag har kört med bägge två och kan inte påstå att jag kan påvisa ngn större kvalitetsskillnad som går att härleda till kamerornas kapacitet..

Jag tycker det är lite märkligt hur fort datavärldens värderingar tog sig in i kamerornas värld, trots att det är en hel del mekanik som fortfarande innebär en stor skillnad mellan kameror.

/ Magnus

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto