Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Beg.400D el 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Funderar på att bli med systemkamera igen.Har tyvärr begränsad
budget.Vilket av ovanstående tycker ni?
Har nu en Canon Powershot G9-a som jag tycker är hyfsat bra.
Min tidigare kamera var en Nikon F-5 med flera objektiv som jag sålt.Ekonomin sträcker sig till max 5000.
Jag vet,det suger men...
 
vad är du ute efter? ett bra hus som ligger bra i handen så är nog 20D det självklara valet. Jag tror dock att både 400D och 1000D är lite bättre på lite högre ISO. Sedan bör man titta lite på hur mycket dom har gått. 20D är äldre och har gått mer, ett ev. slutarbyte ligger troligen närmare än på de andra modellerna. Men man kan ha tur att hitta en fin 20D oxå.
 
Jag hade först en 400D som jag sålt och nu en 20D som köptes begagnad.
Ingen av kamrorna har spotmätning vilket är lite synd. 30D har ju det och 400D har möjligheten med hackad mjukvara.
20D har färre megapixel men det tycker jag inte gör något alls.
20D är större än 400D så beroende på handstorlek föredrar jag min 20D.
20D har tumjul på baksidan istället för pilknappar som 400D har vilket jag gillar. 20D är inte heller lika plastig som 400D.
Sen högst subjektivt utan att ha konkreta exempel så tycker jag att 20D ger bättre bilder på hög iso. Helt ok bilder på iso3200 om det är för personlig dokumentation av minnen.
Men båda är bra kameror.

Jag tycker att du borde köpa en 20D eller kanske en 30D om du hittar vettight pris. Jag gav 3500:- för min 20D+batterigrepp och två batterier för 9månader sen. Så ge absolut inte mer.
Jag tror inte att en 400D är direkt mycke billigare.
Sen får du fylla på med optik upp till ditt tak beroende på vad du är ute efter. 50mm/1.8 eller kanske en begagnad 18-55IS som borde kosta från 500:- begagnat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.