Annons

Köpa analogt för att komma ner i pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

Captain_Jack

Avslutat medlemskap
Hejsan min vänner!

Jag har en bekant som gång på gång talar om för mig att jag ska köpa analoga objektiv till min Nikon D5000 delvis för att komma ner i pris och för att få bättre utrustning, kvalitet? kan detta då stämma ?

Är på jakt efter några schysta objektiv till min Nikon d5000.

Tack för mig!

/Adde

Det kan nog bli svårt att köra analoga på den, då den inte har AF-motor i huset. Alla analoga objektiv kräver nämligen att kamerans motor fokuserar istället för den som sitter i objektivet.

Jag vill inte vara petig men ordet analoga objektiv är missvisande. Det finns olika generationer av optik som är tillverkade under den analoga eran. Både manuellt fokuserade och med autofokus. Ju äldre optik du köper desto fler funktioner får du vara utan.

Det finns inget som heter analoga objektiv.

Vill du ha full funktionalitet med din D5000 skall du använda AF-S objektiv. DX eller utan DX. Med dessa får du AF. DX innebär att de enbart fungerar på DX kameror såsom din D5000. Utan DX kallas de för FX (men saknar märkningen). Dessa fungerar alldeles utmärkt på din kamera men även på en fullformatare vilket inte DX objektiven gör fullt ut.

Kan du leva utan AF så fungerar det även med AF-D. De ger dig alla andra funktioner men saknar AF på just din kamera.

Du kan även använda Ai objektiv. Dessa har manuell fokus. Med dessa kommer du att sakna P och S samt förmodligen ljusmätaren (beroende på kamera och jag är inte säker på hur D5000 fungerar i just detta fallet)

Rekommendationen är att innan du gör något förhastat beslut verkligen testa om du klarar dig utan AF. Det är mycket svårt att fokusera korrekt utan AF om du inte använder LiveView. Och då går det inte snabbt....

Då jag använt SMC Takumar 55/1.8 tillsammans med d5000 (med simpel m42 konverter) för närbilder (eftersom fokus mot oändligheten inte är möjlig) har jag fått god hjälp av kamerans fokuslampa. Utan denna är det i stort sett omöjligt att fokusera manuellt med d5000. Liew view går också att använda, men jag tycker fokuslampan fungerar bättre eftersom man då får bättre koll på kompositionen.

Jag kan tillägga att frånvaron ev exponeringsautomatik är mindre besvärande än autofokus, åtminstone för mig. Att använda histogrammet och ta några snabba bilder med manuell inställning av tid och bländare för att komma rätt tar inte många sekunder.

Om ditt motiv står stilla, eller väntas till en speciell punkt, går det bra med "gamla" objektiv, annars inte, kan väl vara en utgångspunkt.

Per, som provat med en 28/2.8.

Då jag använt SMC Takumar 55/1.8 tillsammans med d5000 (med simpel m42 konverter) för närbilder (eftersom fokus mot oändligheten inte är möjlig) har jag fått god hjälp av kamerans fokuslampa. Utan denna är det i stort sett omöjligt att fokusera manuellt med d5000. Liew view går också att använda, men jag tycker fokuslampan fungerar bättre eftersom man då får bättre koll på kompositionen.

Med riktigt ljusstarka objektiv så fungerar det inte med AF lampan. Med 1,4-2 objektiv går det inte alls. Lampan är helt enkelt för okänslig. Egentligen är det inte lampan som är felet utan att kameran visar att fokus är rätt inställt inom ett alldeles för stort område. Märks mycket tydligt med tex ett 85/1,4 eller 50/1,4. Vrid fokus tills lampan lyser. Kolla sedan fokus via LiveView eller genom att ta en bild. Garanterat ligger fokus fel.

Äh vad gör det då säger säker många. Jo med ett 50/1,4 eller 85/1,4 är skärpedjupet riktigt kort. På porträttavstånd med 85:an fullt öppen så är skärpedjupet 10-15 mm. Så pass litet att skärpan kan hamna på nästippen istället för iris och det syns MYCKET tydligt. Vi landskapsfoto gör det mindre. Samma sak om du bländar ner ett par steg men som sagt fullt öppen räcker inte lampan till

Egentligen är det inte lampan som är felet utan att kameran visar att fokus är rätt inställt inom ett alldeles för stort område.

Har du någon aning om varför det är så? Kameran vet ju bevisligen vad som är rätt fokus, eftersom den ju kan ställa in själv! Är detta ett trick för att kamerans ska känna sig överlägsen fotografen?

Per.

Med riktigt ljusstarka objektiv så fungerar det inte med AF lampan. Med 1,4-2 objektiv går det inte alls. Lampan är helt enkelt för okänslig. Egentligen är det inte lampan som är felet utan att kameran visar att fokus är rätt inställt inom ett alldeles för stort område. Märks mycket tydligt med tex ett 85/1,4 eller 50/1,4. Vrid fokus tills lampan lyser. Kolla sedan fokus via LiveView eller genom att ta en bild. Garanterat ligger fokus fel.

Äh vad gör det då säger säker många. Jo med ett 50/1,4 eller 85/1,4 är skärpedjupet riktigt kort. På porträttavstånd med 85:an fullt öppen så är skärpedjupet 10-15 mm. Så pass litet att skärpan kan hamna på nästippen istället för iris och det syns MYCKET tydligt. Vi landskapsfoto gör det mindre. Samma sak om du bländar ner ett par steg men som sagt fullt öppen räcker inte lampan till

Med f/1.8 funkar det i alla fall. Men det krävs lite träning och tålamod för att det skall funka.

Tror jag inte ett dugg på :). Testa själv. Ställ in skärpan med lampan. Slå över till AF eller ännu hellre LV. Jag tror inte du har en chans. Eller så har du en kamera som är kalibrerad annorlunda än allt jag testat detta med, arbetat med eller ägt. 2 st D100, D70, D2X, D300, D700, D3, 10D, 20D, 40D, 7D, 1DSmkII.

Det räcker egentligen med att stänga av AF och fokusera på ett objekt så att lampan lyser. Rör sedan kameran lite fram o tillbaka och se hur llångt som du kan flytta kameran och lampan fortfarande lyser. På en meters håll och bl 1,8 har du en cm åt varje håll i skärpedjup. Dvs två centimeter. Kolla om det verkligen fungerar.

Skärpedjupet är egentligen en illusion. Som jag redan skrvit är skärpeplanet oändligt tunt. Ett område runt detta tuntunna plan ser ut att vara i skärpa som avtar mot kanterna. När man säger att du har två cm skärpedjup så betyder det bara att du har två cm med acceptabel skärpa. Vad som sedan är acceptabelt är upp till var o en även om det finns en och annan tumregel för hur stor CoC skall vara.

Lite mer om detta går att läsa på http://www.dofmaster.com/dofjs.html där även en kalkylator finns

Testade precis med min D700. Satte på AF-D50 1,4 och 50/2. Kan röra kameran ca 3-3,5 cm åt varje håll lampan lysande. Vid 3,5-4 cm flimrar lampan för att helt slockna vid ca 4. 6-8 cm är klart mer än vad bägge dessa ger i skärpedjup fullt öppna på 1 meters avstånd. Använder du istället 85/1,4 så är skärpedjupet med den på porträttavstånd ca 10mm

Senast ändrad:
Har du någon aning om varför det är så? Kameran vet ju bevisligen vad som är rätt fokus, eftersom den ju kan ställa in själv! Är detta ett trick för att kamerans ska känna sig överlägsen fotografen?

Per.

När man programmerar så sätter man olika gränsvärden och toleranser för olika händelser. Det är inte säkert att lampan har samma gränsvärden som själva AF justeringen.

Jag tror att lampan finns där helt enkelt för att fotografen skall få information om att AF är klar.

Senast ändrad:
Ännu svårare blir det om du tänker använda mattskivan. Dagens ljusmonster till mattskivor ger en bild som ungefär ger samma skärpedjup som bl 5,6. Har du då en glugg på 1,4-2 så inser var och en att det är nästintill omöjligt att ställa in skärpan korrekt.

LV är det enda 100% säkra alternativet. Tyvärr för det är inte snabbt.

Hejsan min vänner!

Jag har en bekant som gång på gång talar om för mig att jag ska köpa analoga objektiv till min Nikon D5000 delvis för att komma ner i pris och för att få bättre utrustning, kvalitet? kan detta då stämma ?

Är på jakt efter några schysta objektiv till min Nikon d5000.

Tack för mig!

/Adde

Hej!

Som kanske framgått av tidigare inlägg finns Nikon-objektiv i många generationer och väldigt många av dem går att använda även på dagens kameror - som din D5000. Men de fungerar med olika grad av bekvämlighet.

Starkt förenklat finns det tre huvudgenerationer:

- AI- eller AIs-objektiv. Gamla helmanuella objektiv, de här har varken autofokus och du får ingen enkel automatisk exponering med din D5000. Många tycker nog det känns krångligt att använda sådana här objektiv eftersom du får göra allt själv - fokusera och ställa in tid och bländare. Men, det finns fina gamla objektiv som man kan köpa billigt.

- AF-objektiv. De här objektiven är alltså byggda för autofokus, men kräver att det finns en motor i kameran som via en mekanisk koppling fokuserar objektivet. Detta fungerar inte med D5000 eftersom den kameran saknar fokusmotor (samma gäller D40, D40x, D60, D3000 eller D3100). Så för din del får du ingen autofokus med de här objektiven, men du får fungerande automatisk exponering. Hade du däremot till exempel en D90 (som har fokusmotor) så får du autofokus också.

- AF-S-objektiv. Moderna objektiv med fokusmotorn i själva objektivet. Det här ger dig autofokus och exponeringsautomatik.

Som någon tidigare påpekade finns det inga objektiv som är "analoga" (eller så kan man säga att precis alla är det :), men jag misstänker att din bekant tänkte på objektiv som användes ihop med analoga kameror - alltså sådana som såldes före digitalkamerorna kom. Men det kan faktiskt syfta på alla tre typerna ovan - det hade dykt upp några få AF-S-objektiv redan innan digitalkamerorna kom.

Jag skulle omformulera tipset från din bekant till:

"Du kan köpa äldre objektiv till din D5000 och då få fin optik till måttliga priser. Beroende på hur gammalt objektiv du köper får du olika mycket fungerande automatik med det."

Det går över huvud taget att göra mycket fynd på begagnatmarknaden, och med Nikon kan du använda objektiv som är bortemot 40 år gamla utan större problem - jag har själv en fin gammal AI 105/2,5 som jag använder då och då och som av serienumret att döma är tillverkat i mitten av sjuttiotalet.

Vilket begagnat objektiv du skall skaffa beror sedan förstås på vad du är ute efter. Vidvinkel? Närbildsobjektiv? Teleobjektiv?

Tror jag inte ett dugg på :)...
Jag är tvungen att fokusera manuellt med SMC Takumar 55/1.8 eftersom den inte är kompatibel med d5000. Kanske blir det olika svårt att fokusera manuellt med vissa objektiv. Med Takumar krävs det ganska stor justering på fokusringen för en relativt liten fokusändring, vilket borde ge högre precision varmed fokuseringen blir enklare. Hos moderna objektiv är fokusringen mycket känsligare varmed det är mycket svårare att ”träffa rätt”… Har också testat att fokusera genom att flytta kameran i djupled, men har upplevt att denna metod svårare. :)

Laddade upp ett par bilder som togs med objektivet i fråga tillsammans med d5000. Dessa bilder finns i albumet "SMC Takumar 55/1.8".

Tror jag inte ett dugg på :). Testa själv. Ställ in skärpan med lampan. Slå över till AF eller ännu hellre LV. Jag tror inte du har en chans. Eller så har du en kamera som är kalibrerad annorlunda än allt jag testat detta med, arbetat med eller ägt. 2 st D100, D70, D2X, D300, D700, D3, 10D, 20D, 40D, 7D, 1DSmkII.

Det räcker egentligen med att stänga av AF och fokusera på ett objekt så att lampan lyser. Rör sedan kameran lite fram o tillbaka och se hur llångt som du kan flytta kameran och lampan fortfarande lyser. På en meters håll och bl 1,8 har du en cm åt varje håll i skärpedjup. Dvs två centimeter. Kolla om det verkligen fungerar.

Skärpedjupet är egentligen en illusion. Som jag redan skrvit är skärpeplanet oändligt tunt. Ett område runt detta tuntunna plan ser ut att vara i skärpa som avtar mot kanterna. När man säger att du har två cm skärpedjup så betyder det bara att du har två cm med acceptabel skärpa. Vad som sedan är acceptabelt är upp till var o en även om det finns en och annan tumregel för hur stor CoC skall vara.

Lite mer om detta går att läsa på http://www.dofmaster.com/dofjs.html där även en kalkylator finns

Testade precis med min D700. Satte på AF-D50 1,4 och 50/2. Kan röra kameran ca 3-3,5 cm åt varje håll lampan lysande. Vid 3,5-4 cm flimrar lampan för att helt slockna vid ca 4. 6-8 cm är klart mer än vad bägge dessa ger i skärpedjup fullt öppna på 1 meters avstånd. Använder du istället 85/1,4 så är skärpedjupet med den på porträttavstånd ca 10mm

du har i alla fall ägt en riktig kamera (1ds mk2) GRATTIS!
då har du inte bara harvat runt i Nikon träsket hela livet.

du har i alla fall ägt en riktig kamera (1ds mk2) GRATTIS!
då har du inte bara harvat runt i Nikon träsket hela livet.

I fallet 1DS så har jag faktiskt inte ägt den. Bara haft den en tid som tjänstevapen... Gillade den dock aldrig :). För övrigt så började jag min karriär med Canon. En AE1 som raskt byttes mot en F1N. Vilken kamera det var!!!! Har en mor som arbetade som inköpschef på NK på den tiden och under en av sina alla tjänsteresor till fjärran östern så kom hon hem med en F1N.

Det var lite lättare på den tiden att ta emot gåvor från leverantörer :) Själv var jag en överlycklig tonåring eller om jag var något år äldre. Minns inte längre

Jag är beredd att hålla med Magnus där om fokuslampan, har liknade erfarenheter. Köpte ett Samyang 85 1.4 till min Canon 5D och monterade ett chip så att lampan skulle tala om när fokus var rätt. Det var alldeles för dålig precision. vilket bara skapade problem om man litade på lampan. Testade även på ett APS-C hus, men det var jättesvårt att se fokus i den lilla sökaren. Vill man köra manuella objektiv är det bästa att gå på ett full frame hus med en mattare sökarskiva, avsedd för manuell fokusering.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto