Annons

Köpa A7rII inom EU

Produkter
(logga in för att koppla)

Third eye

Aktiv medlem
Hallo!
2 frågor, jag har funderingar att köpa Sonyhus inom EU. Det skiljer upp till 9.000kr vilket inte är kattskit direkt.

Ni som har huset med svenska menyer (det finns väll svenska?), kan ni även välja franska, engelska och tyska?

Hur fungerar garantier inom Eu?

Och bonusfråga...vilka Eu-butiker används flitigt av fotosidans medlemmar?
Ha en bra dag:)
/Ronny

Hallo!
2 frågor, jag har funderingar att köpa Sonyhus inom EU. Det skiljer upp till 9.000kr vilket inte är kattskit direkt.

Ni som har huset med svenska menyer (det finns väll svenska?), kan ni även välja franska, engelska och tyska?

Hur fungerar garantier inom Eu?

Och bonusfråga...vilka Eu-butiker används flitigt av fotosidans medlemmar?
Ha en bra dag:)
/Ronny

Skillnad på 9000. Kan du skvallra var du har hittat det?
Prisjakt visar i alla fall ingen så stor skillnad.
Vhttps://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3184902&c=all

Sony-kameror som säljs inom EU har fullständig garanti som gäller här och samma spec. med samma menyer mm. Sen finns det asiatiska/USA-varianter som har asiatiska språk plus engelska,spanska och franska och eller tyska har jag för mig. Skriver från minnet och är inte tvärsäker, du får kolla upp själv.

Det man ska se upp med är UK. De har ett samarbetsavtal med Hong kong som gör att de kan komma dråfrån. Då gäller INTE garantier här och Svenska finns inte som menyval och du kan råka ut för att behöva betala svensk moms.

Jag har både positiva och negativa erfarenheter. Dåligt från UK med lång leveranstid och dyr frakt. Köper inte dårifrån nåt mer.

Däremot har jag handlat från Tyskland från www.fotokoch.de och www.foto-erhardt.de. Båda mycket bra, snabbt levererat och EU-varor med full garanti. Köpt Nikon D600 och A6000 plus 4 objektiv och det var avsevärt billigare än här hemma, så det var bra affär er. Nikon D600 kostade 3500 mindre där än hemma då.

Fast priserna skiljer sig. Nu finns ingen av dessa med i toppen.

Jag är väldigt intresserad av var du har hittat A7RII 9000 kr billigare än här. Borde bli runt 21000, vilket är riktigt prisvärt.

/Mats
En gång från

Tack för svar :)
Ebay har listningar från uk, irland och frankrike för 20.000 svenska. Frakten är mellan 200 och 400 kr.
Säljarna har goda omdömmen, dock så verkar det vara asiatiska verksamheter bakom. Bolagen är registrerade i säljande land dock.
Köp både blixtar och gimbals från uk och tyskland utan problem tidigare.

Det är just menyerna jag får kolla lite mer på då, gråimport och engelsk meny kan jag kanske leva med men skulle föredra svenska såklart :)

Jag ska kolla dina länkar samt komtakta säljarna.
Tack som busen för engagemang :)

Skillnad på 9000. Kan du skvallra var du har hittat det?
Prisjakt visar i alla fall ingen så stor skillnad.
Vhttps://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3184902&c=all
Den websidan visar cirka 7000 kr skillnad mellan billigaste (amazon.co.uk) och billigaste svenska butik (Hegethorns). Det är inte illa det heller.

Amazon.co.uk känns tryggare på något vis, så att ta alternativet "7000" kanske kan vara en bra kompromiss?
Amazon tycks ta vara på kunders trygghet på ett bra sätt om jag inte misstar mig?

Amazon fungerar som "store front" för en firma som heter Smart Gear London i det här fallet. Jag vet inte hur mycket ansvar Amazon tar för eventuell strul i den sortens samarbete.

Följ länken i Mats inlägg och klicka på Amazon-länken på Prisjaktsidan. Sen kan du klicka på "Smart Store London" och kolla upp hurdana omdömen butiken har.

Köper du från eBay och det är billigare än normalt samt som du skriver att det är asiatiska aktörer så rör det nog sig om gråimport. Så tänk på att garantier inte kanske helt gäller längre.

/Stefan

Suget bottnar i att man blir dumsnål :)
Vi ska köpa a7rii och då blir min lite girig när man kan spara flera tusen.

Men man kanske betalar på annat sätt till slut ändå :)

Rykten (SAR) säger den nya serien (iii) lanseras till årsskiftet. Isf kommer nuvarande modeller tokrasa (i pris) på beg. marknaden.

VG DRÖJ!

Garanti är ngt som återförsäljaren tillhandahåller, inte Sony.
Oftast är de reglerna landsbaserade.
Så läs på noga om du nu vill ha garanti.

Tex omm du köper prylar från Yongnuo som är Kina baserat så glöm allt vad som kan kallas garantier från Yongnuo.
De kommer inte bry sig ett skit.
Däremot kan återförsäljaren tillhandahålla garantier.
I USA när folk köper på Amazon så blir de hänvisade till Yongnuo.
Dead end...

Nu är ju Sony rätt mycket större o har ett visst rykte de vill hålla uppe men i princip behöver Sony inte hjälpa dig alls.

Det sunda är väll att köpa från nått stammisställe, men man blir bra sugen när diffen motsvsrar en metabonesadapter, ett nytt godox ttl-sändarkit och ett fast 50mm.

Jag får suga lite på't...gambla och kanske vinna...eller förlora via garantin och ev strul :)

Garanti är ngt som återförsäljaren tillhandahåller, inte Sony.

Så är det inte alls!

Det är tillverkaren som står för garantin.
Möjligen att vissa handlare har som policy att inte vara mellanhand och ta emot och skicka till Sony om man inte handlat hos dem, men det finns alltid ställen dit du kan vända dig. Är varan ursprungligen köpt inom EU från en auktoriserad ÅF så gäller garantin inom alla länder i EU, så är det.

Reglerna är inte landsbaserade. EU är en frihandelszon som täcker garantiåtagandena.

("Gråimport" från Asien däremot är en helt annan sak.)

/Mats

Rykten (SAR) säger den nya serien (iii) lanseras till årsskiftet. Isf kommer nuvarande modeller tokrasa (i pris) på beg. marknaden.

VG DRÖJ!

Det kommer alltid nåt nytt "sen".
"Rykten säger lansering till årskiftet"... Kan lika gärna bli slutet av februari 2018 och sen ett par månader innan den finns hos handlare. Dvs ett knappt år man inte kan använda grejerna som man vill ha. Det är förresten A7III. A7RIII lär dröja längre.

Det är ju längre tid än mellan A6300 och A6500 (?)
Jag hängde på låset till bägge och fick dem typ först av alla. Synnerligen bra val tycker jag själv :). Blev inget tokras i pris på A6300 direkt.

/Mats

Det sunda är väll att köpa från nått stammisställe, men man blir bra sugen när diffen motsvsrar en metabonesadapter, ett nytt godox ttl-sändarkit och ett fast 50mm.
Det kan vara sunt om stammisstället ger bra mervärde när det kostar mer att handla där. (Så gör jag ganska ofta eftersom jag har goda erfarenheter av vissa säljare som brukar vara måna om att vara hjälpsamma inför och efter köpet).

Annars tycker jag nog att det sundaste är att köpa från den säljare som är billigast och har bra renommé.

Vad man köper och vilken prisnivå det handlar om spelar förstås också ganska stor roll. Ju dyrare desto försiktigare är jag.

Jag får suga lite på't...gambla och kanske vinna...eller förlora via garantin och ev strul :)
Att chansa kan löna sig, men man bör förstås vara beredd på att eventuellt förlora en hel del.

Det stämmer ganska bra med Mats beskrivning.
Nej
Det står uttryckligen att det är upp till säljaren att stå för garanti, inte tillverkaren.
Dessutom är det inte alls ngt som EU bestämmer det är upp till säljaren. I singular form.

Det finns däremot en lag, i alla fall minst i Sverige om 3 års skydd för köparen, kommer inte på vad det heter just nu.
Men det är inte garanti.

Sen finns distansköplagen. Men den gäller bara i Sverige.
Alltså du måste köpa av ett svenskt bolag för att den skall gälla.
Så den gäller inte för denna tråden.

Nej
Det står uttryckligen att det är upp till säljaren att stå för garanti, inte tillverkaren.
Dessutom är det inte alls ngt som EU bestämmer det är upp till säljaren. I singular form.

Det finns däremot en lag, i alla fall minst i Sverige om 3 års skydd för köparen, kommer inte på vad det heter just nu.
Men det är inte garanti.

"Säljaren" ska nog tolkas som tillverkaren när det gäller formuleringar på den sidan. Detaljisten är ombud för tillverkaren (säljaren) via generalagenten (i förekommande fall).

Titta på garantilapparna som följde med prylar du har köpt så ser du att dessa handlar om vad tillverkaren garanterar.

Sen kan det förstås också förekomma att butiken (eller butikskedjan) som man köper prylen av också ställer ut en garanti.

Huvudpoängen är att garantier inte är speciellt reglerade. Det är upp till tillverkare och säljare att välja om och hur de vill ställa ut garantier.

För varor sålda till konsumenter i Sverige är dock konsumentköplagens villkor för reklamation oftast betydligt intressantare.

Senast ändrad:

Det där är regler i Sverige för handlare och har inte med tilverkargaranti att göra. Om du läser i det så står det t.ex.

Det är upp till säljaren om de vill erbjuda garanti eller inte.
och
Säljaren ska ge dig skriftlig information om vad garantin innebär. En garanti gäller även om någon annan än säljaren, till exempel tillverkaren, har gett garanti.

Tillverkargaranti är en helt annan sak.
Sony erbjuder ett års garanti. Det gäller inom respektive garantiområde och då kan man lämna in till vilken representant som helst inom det området. Vårt garantiområde är EU. Köper man kameran utanför EU så gäller garanti också, men då måste man kontakta Sony inom det garantiområdet.

Här är garantidokumentet som följer med i kartongen
http://services.sony.se/support/files/warranty/pdf/eguarantee_info.pdf

Här är Sonys garantivillkor.
http://services.sony.se/support/sv/warranty/general

Den viktigaste delen när det gäller var man köpt varan är de här styckena.

Om produkten av någon anledning skulle behöva garantiservice ber vi dig kontakta din återförsäljare eller något av våra auktoriserade serviceställen (ASN) inom Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet (EES), eller andra länder som anges i denna garanti eller medföljande broschyrer (Garantiområde).
och
Villkor
  1. Garantiservice tillhandahålls endast då ursprunglig faktura eller inköpskvitto (med uppgift om inköpsdatum, modellnamn och återförsäljarens namn) inlämnas tillsammans med den defekta produkten inom garantiperioden. Sony och ASN- medlemmar kan vägra kostnadsfri garantiservice om ovanstående dokument inte inlämnas eller om de är ofullständiga eller oläsliga. Denna garanti gäller inte om produktens modellnamn eller serienummer har ändrats, raderats, avlägsnats eller blivit oläsligt.

Glasklart!

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar