Det här blev mest juristernas lekstuga, men för att för ett ögonblick återgå till det tekniska:
Laddarna som levereras i USA har ingen sladd. De har istället amerikanernas 110 V stift direkt på laddaren. Adapter krävs,och det måste vara en som är platt på ovansidan. Ingen brunn, för då går det inte.
Men lösningen på detta är enkel: B&H säljer nämligen den andra modellen på laddare också. Du får den visserligen med amerikansk sladd, men den är bra att ha när man är i USA, till annat. Jag har den till datorns laddare, exempelvis. Väl hemkommen snor man sladden från en radioapparat eller nåt, och så har man ändå en laddare som ser ut som den gör här. USA-laddaren kan man ju ta med sig när man ska till USA nästa gång.
Kamerorna är billigare i USA, objektiven ännu billigare och tillbehör (blixtar, fjärrkontroller och den där laddaren) ÄNNU billigare än här hemma. Min första 580 EX II gav jag 2240 kronor för i USA, för att ta ett exempel som jag kommer ihåg.
B&H är jättestora och har därför bra priser. Inbilla inte dig att om du går in på Bromfield Camera i Boston är priset detsamma. Men det är bra att ha lite koll på vad det kostar på B&H, så kan man själv avgöra om man tycker att det är värt det eller ej. Om man nu inte är i NY, förstås. Om du är där kan du också kolla 42nd Street Camera (som förstås inte alls ligger på 42nd Street, utan på 5th Avenue) och J&R. J&R ligger på Park Row, nära City Hall och Ground Zero, om man nu vill vara "normal" turist också.
Tänk på att B&H är stängt på fredagarna och diverse andra (för oss) obskyra helger. De här judarna är mer religösa än affärsmän. Men även om man råkar komma fel dag är ju ett skyltfönster långt som ett helt kvarter en upplevelse. För att vara en fotoaffär, alltså.