Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa 60d i New York

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade tänkt att inte följa upp den här tråden för jag tycker den har gått över styr. Men jag vill bara påpeka att det var Erland som drog in inbrottet hos den gamla tanten i den här debatten. Jag står definitivt för att det inte är ett jämförbart brott (det är mycket grövre).

Är det verkligen det? Stöld eller skattebrott är väl i princip lika illa ?

Jag vill påpeka att jag har rest till många länder min utrustning och den ser fräsch ut (jag tar väl hand om den) och trots detta har ingen någonsin i tullen ens frågat om den eller tittat på den. Hade jag alltså köpt den utomlands skulle jag alltså det inte ha upptäckts. Hur man än resonerar är risken, om man väljer att importera utan att deklarera, att åka fast minimal.

Hur man än resonerar är risken, om man väljer att importera utan att deklarera, att åka fast minimal.
Jovisst, det är ingen i den här tråden som tror att risken att åka fast för den här typen av brott är speciellt stor. Men personligen tycker jag det är lite dystert om det bara är risken för upptäckt som avhåller folk från att begå brott.

Är det verkligen det? Stöld eller skattebrott är väl i princip lika illa ?

Ja vad tycker du själv? Det är den frågan som ursprungligen ställdes. Lura dig in hos en pensionär och stjäla hennes kontanter eller smuggla en kamera värd 10-15000 kr från en utlandsresa. För mig är det milsvid skillnad.

Jovisst, det är ingen i den här tråden som tror att risken att åka fast för den här typen av brott är speciellt stor. Men personligen tycker jag det är lite dystert om det bara är risken för upptäckt som avhåller folk från att begå brott.

Japp! Håller med, men så blir det i länder där det allmänna konfiskerar det mesta av vad vi medborgare arbetar ihop, tyvärr. Det är precis det samhälle vi demoktratiskt röstat oss till i decennier.

Det är andra gången du frågar hur jag tänker och det har jag redan förklarat.
Okej, jag ber om ursäkt för att jag inte alltid håller i minnet vem som sagt vad. Fast din förklaring känns inte helt genomtänkt.

Att det ena skulle vara "ett brott mot moral och integritet" och det andra ett brott "som bestämts av politiker" är ju nonsens. Vad som är ett brott bestäms alltid av politiker, det är de som stiftar lagarna.

Givetvis kan folk ha olika uppfattning om moral. Om det skulle vara så att du inte tycker att det strider mot "moral och integritet" att t ex smuggla och smita från skatt så är det en sak, men du ska inte tro att det är någon allmän uppfattning.

Att "ingen enskild individ drabbas", som du också påstår, är en märklig missuppfattning. Tvärtom är det flera miljoner enskilda individer som drabbas. Och att ett brott skulle bli mindre allvarligt ju fler brottsoffer det finns är nog en ganska ovanlig uppfattning.

Det här blev mest juristernas lekstuga, men för att för ett ögonblick återgå till det tekniska:

Laddarna som levereras i USA har ingen sladd. De har istället amerikanernas 110 V stift direkt på laddaren. Adapter krävs,och det måste vara en som är platt på ovansidan. Ingen brunn, för då går det inte.

Men lösningen på detta är enkel: B&H säljer nämligen den andra modellen på laddare också. Du får den visserligen med amerikansk sladd, men den är bra att ha när man är i USA, till annat. Jag har den till datorns laddare, exempelvis. Väl hemkommen snor man sladden från en radioapparat eller nåt, och så har man ändå en laddare som ser ut som den gör här. USA-laddaren kan man ju ta med sig när man ska till USA nästa gång.

Kamerorna är billigare i USA, objektiven ännu billigare och tillbehör (blixtar, fjärrkontroller och den där laddaren) ÄNNU billigare än här hemma. Min första 580 EX II gav jag 2240 kronor för i USA, för att ta ett exempel som jag kommer ihåg.

B&H är jättestora och har därför bra priser. Inbilla inte dig att om du går in på Bromfield Camera i Boston är priset detsamma. Men det är bra att ha lite koll på vad det kostar på B&H, så kan man själv avgöra om man tycker att det är värt det eller ej. Om man nu inte är i NY, förstås. Om du är där kan du också kolla 42nd Street Camera (som förstås inte alls ligger på 42nd Street, utan på 5th Avenue) och J&R. J&R ligger på Park Row, nära City Hall och Ground Zero, om man nu vill vara "normal" turist också.
Tänk på att B&H är stängt på fredagarna och diverse andra (för oss) obskyra helger. De här judarna är mer religösa än affärsmän. Men även om man råkar komma fel dag är ju ett skyltfönster långt som ett helt kvarter en upplevelse. För att vara en fotoaffär, alltså.

Så, vad blev tullen för din 7D då? :eek:)

F.ö. kan jag nämna att smuggling av Sigma knappast lönar sig då just Sigma av någon anledning har en helt annan prisprofil i USA (än tex Canon).

Ja vad tycker du själv? Det är den frågan som ursprungligen ställdes. Lura dig in hos en pensionär och stjäla hennes kontanter eller smuggla en kamera värd 10-15000 kr från en utlandsresa. För mig är det milsvid skillnad.

Stöld är stöld - skattemedel eller personliga medel spelar egentligen inte så stor roll i min värld och det stämmer också rätt väl med lagstiftarnas bedömning av straffvärdet hos gärningen. Rån är givetvis värre då det inbegriper hot och skapar rädsla hos den drabbade och är därmed en annan sak.

Att säga att det är skillnad att stjäla ifrån staten gentemot att stjäla ifrån företag eller privatpersoner är att göra det bekvämt för sig och intala sig att det är oki, alla andra gör det, det drabbar ingen och staten är ändå elak... Varianter av alla dessa tanker förekommer i tråden och även i varenda grundläggande psykologibok under kapitlen rörande försvarsmekanismer...

Givetvis har alla rätt att bryta emot lagen, och i vissa fall kan det finnas argument som är godtagbara för att bryta emot en lag, men att göra det regelmässigt med de argumenten som framförts här har jag mycket svårt att se som moraliskt riktigt.

Javisst!

Ska till NY om några veckor, och såg att B&H har 60d hus för motsv. 8000kr. Det är nästan 4000kr billigare. Vad skulle ni göra? Jag vet att man inte får garanti, men är det värt det ändå? Några andra nackdelar?

Du får world-wide garanti. Det viktiga är kvittot. Sales tax på ca 8% tillkommer, men inte ska du betala moms i Sverige. Ta med den som din personliga kamera. Att bära hem kartongerna kan ju vara tveksamt..
B&H är bra att göra med, Best Buy funkar också.

Hur menar du att man inte skulle få betala svensk moms?

Betänk också att "New York Sales Tax" INTE är samma som VAT (moms), man kan alltså inte avräkna denna skatt vid införsel av objektet till sverige.

Å andra sidan så subventionerar skattebetalare företagare som inte betalar moms och inte betalar inkomstskatt på sina grejer köpte åt företaget - subvention eftersom momsen skulle bli lägre för alla andra om alla betalade moms. Tänk på konkurslagstiftningen. Om ett företag går bra stoppas vinsterna undan (finns många sätt att minska skattebördan) men om det blir konkurs då är man skyddad från förlusterna (fordringsägarna). Man måste inte betala av dessa förluster resten av livet.

JAg vet att eget företagande eller företagande i sig inte är en dans på roser, men betänk detta: Ett objektiv för 100.000 inkl moms kostar utan 80.000 om det sedan dras av från vinsten och inte är lön med 50% utebliven inkomstskatt blir kostnaden 40.000:- i riktiga pengar för företaget om jag räknat rätt.

Dessutom i internationell lag kan man förbise andra länders lagar och döma på annat sätt.

Du får world-wide garanti. Det viktiga är kvittot. Sales tax på ca 8% tillkommer, men inte ska du betala moms i Sverige. Ta med den som din personliga kamera. Att bära hem kartongerna kan ju vara tveksamt..
Att man skulle på WW-garanti på Canons kamerahus måste i så fall vara något nytt. Så har det inte fungerat hittills.

Och att kameran är "personlig" befriar den inte från momsplikt.

Om kameran kan fånga rörliga bilder så räknas den dock som "Videokamera".

Sist jag hörde något så diskuterades det dock (på EU-nivå...) att ändra på den saken, ELLER att basera klassifikationen på hur LÅNGA sekevenser som kan spelas in. Men, enligt senaste informationsträffen med tullverket så är en digital systemkamera med videofuntkion att klassificeras som "videokamera".

Det är därför som systemkamerorna brukar vara begränsade till mindre än 30 minuter långa sekvenser.
Att sen FAT32 brukar sätta stopp tidigare än så är en annan sak. I VGA-läge kan man köra upp till 30 minuter.
Detta är kanske redan infört i en del EU-länder?

ANNONS