ANNONS
Annons

Köpa 60d i New York

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det inte jobbigt att vara så rättrådig?

Extremt svårt för tullen att bevisa brott då du inte behöver vis bevis på att prylarna är köpta i Sverige
Jag tror inte jag är speciellt rättrådig. Däremot tycker jag det är märkligt att så många tycker det är helt okej att begå allvarliga brott för att tjäna några tusenlappar genom att smuggla in en kamera. Tycker ni det är lika okej att bluffa sig in i gamla damers lägenheter och sno några tusenlappar ur deras handväska?

När det gäller bevisläget har du faktiskt fel, vilket diskuterats i flera trådar tidigare här på FS.

Canon & garantier.

Mitt tips är att du köper kameran inom EU, helst i Sverige.
Detta med tanke på garantier.
Canon har nämligen inte internationell garanti på hus.

Däremot så har Canon internationell garanti på objektiv.
Oavsett var de är köpta.
Dock med ett undantag. Sk gråimport.

Så mitt tips är att satsa på att köpa "vit-importerade" objektiv på B&H och strunta i huset.

Jag tror inte jag är speciellt rättrådig. Däremot tycker jag det är märkligt att så många tycker det är helt okej att begå allvarliga brott för att tjäna några tusenlappar genom att smuggla in en kamera. Tycker ni det är lika okej att bluffa sig in i gamla damers lägenheter och sno några tusenlappar ur deras handväska?

När det gäller bevisläget har du faktiskt fel, vilket diskuterats i flera trådar tidigare här på FS.

Jag tänker inte gå in i en diskussion med dig om rätt och fel, du har väl aldrig kört snabbare än 110 på motorvägen.

jag bara påpekade det mest vanliga sättet att köpa utrustning utomlands (inte för dig verkar det som)

Bevisläge eller inte, berätta gärna för mig hur många % som åkt fast i tullen med en kamera eller objektiv som är köpt i USA.

Om det är rätt eller ej är oväsentligt, jag bara förmedlar vad jag tror är ett ganska normalt beteende.

Sen är det löjligt att skriva att "brottet" innebär fängelse, det ska vara en ordentlig smuggling för att detta ska ske.

Jag tänker inte gå in i en diskussion med dig om rätt och fel, du har väl aldrig kört snabbare än 110 på motorvägen.
...
Om det är rätt eller ej är oväsentligt, jag bara förmedlar vad jag tror är ett ganska normalt beteende.
1. Jodå, det finns flera motorvägssträckor där det är tillåtet att köra i 120. ;-P
2. Men det är ju det jag inte förstår -- hur kan "rätt eller ej" vara oväsentligt? Och är det lika "oväsentligt" när den gäller tusenlapparna i den gamla damens handväska? Om inte, var går gränsen? Jobba svart? Smuggla knark? Försäkringsbedrägeri? Snatta på konsum?

Sen är det löjligt att skriva att "brottet" innebär fängelse, det ska vara en ordentlig smuggling för att detta ska ske.
För att undvika missförstånd vill jag bara påpeka att ingen i den här tråden har hävdat att man får fängelse för att man smugglat in en kamera värd 8000 kr.

1.
2. Men det är ju det jag inte förstår -- hur kan "rätt eller ej" vara oväsentligt? Och är det lika "oväsentligt" när den gäller tusenlapparna i den gamla damens handväska? Om inte, var går gränsen? Jobba svart? Smuggla knark? Försäkringsbedrägeri? Snatta på konsum?

Så du jämställer att lura staten på 1500SEK+ genom att inte betala moms och tull med att bryta sig in hos en gammal tant och sno några tusenlappar. Realitycheck Mr Hule

PS, har du kört 126km/h på en 120väg förresten?

Att stjäla pengar av en annan person i personens hem är ett brott mot moral och integritet. Det har med största sannolikhet varit ett brott i varje land och kultur, under alla tider.

Att föra in en kamera man köpt utomlands, är bara olagligt om kamerans värde är högre än ett godtyckligt belopp, och man köpt den i ett godtyckligt land som bestämts av politiker. Ingen enskild individ drabbas.

Att jämföra dessa handlingar tycker jag är löjligt.

Ojoj... det var mycket nono.gif , doh.gif och jail.gif nu...

Naturligtvis är det inte OK att bryta mot lagen . (punkt)
Vad sen varje individ har för moral och var man drar "sin" gräns är ju upp till den enskilde. Det här kan man hålla på att älta i oändlighet.
Var och en ansvarar för sina egna handlingar.

Tillbaka till ämnet!

Sammanfattat kan man säga att
Kamerahus - nja, tveksamt med tanke på garantin
Objektiv - går alldeles utmärkt, lägre pris+världsgaranti

Glöm sen inte att det finns en massa andra tillbehör som också har fördelaktigt pris i USA... minneskort, batterier, blixt, väskor, m.m. m.m.
Att traska runt på B&H kan göra plånboken akut sjuk!!

Så du jämställer att lura staten på 1500SEK+ genom att inte betala moms och tull med att bryta sig in hos en gammal tant och sno några tusenlappar. Realitycheck Mr Hule

PS, har du kört 126km/h på en 120väg förresten?
1. Nej, det gör jag inte.
2. Ja.

Att stjäla pengar av en annan person i personens hem är ett brott mot moral och integritet. Det har med största sannolikhet varit ett brott i varje land och kultur, under alla tider.

Att föra in en kamera man köpt utomlands, är bara olagligt om kamerans värde är högre än ett godtyckligt belopp, och man köpt den i ett godtyckligt land som bestämts av politiker. Ingen enskild individ drabbas.

Att jämföra dessa handlingar tycker jag är löjligt.
Att det är politiker som bestämmer vad som är olagligt är inte unikt för smugglingsbrottet, det gäller ju stöld också. Och till skillnad från dig tycker de folkvalda lagstiftarna att man mycket väl kan jämföra de båda handlingarna. Både brottet varusmuggling och brottet stöld har fängelse i upp till två år som maxstraff.

Så fort du köpt kameran och ser att den fungerar, kasta kartongen.
Annars åker du på tull i sverige.

Att det är politiker som bestämmer vad som är olagligt är inte unikt för smugglingsbrottet, det gäller ju stöld också. Och till skillnad från dig tycker de folkvalda lagstiftarna att man mycket väl kan jämföra de båda handlingarna. Både brottet varusmuggling och brottet stöld har fängelse i upp till två år som maxstraff.
Jag håller helt med dig Erland. Lite skrämmande är det allt med alla kortsynta kommentarer från personer som tydligen anser att man bara bör följa de lagar som passar en för tillfället. Gäller det också upphovsrätten kanhända?

Gäller det också upphovsrätten kanhända?
Funderade faktiskt på just det, när jag via en länk i en forumtråd kom in på en FS-medlems aktuella galleri -- och bildspelet var ljudsatt med musik som är upphovsrättsskyddad. Jag kan ju inte veta om fotografen betalar ersättning till upphovsmannen, men har lite svårt att tänka mig det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar