Annons

Köpa 40D, men är inte Canon helt akterseglade av Nikon? Byta system?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Köpa 40D, men är inte Canon helt akterseglade av Nikon? Byta system?

cheste skrev:
I amatørsegment ær det canon 5D som ær kungen.
Om det gæller profs canon ds mark 3 mot nikon 3D, samt canon 1D mark 3 mot nikon XD2 ær ganska øverlægsna..
Samma sytuation råder inom optik med hænsyn till priset och prestanda.
Lite kul att notera att när det gäller kameror så är det absolut prestanda som gäller och när det gäller objektiv är det pris/prestanda :)
 
Jag gjorde bytet från 20D till 40D och jag ångrar det inte alls, men kände som du innan. En sak som hindrade att jag väntade på Nikon att släppa sin var (förutom otålighet :) att jag hade lagt en del på objektiv. Och nu när jag har kameran så funderar jag inte det minsta på hur fantastisk d300 antagligen är. Egentligen var det så redan innan, men blir ännu mer tydligt nu, kameran är milsvid bättre än vad jag är, har långt kvar innan (om någonsin egentligen) kameran hämmar bilderna.

En sak till som jag undrar lite över med Nikon är om den följade AF verkligen orkar hålla den höga bildhastigheten som den har. Annars faller ju lite antalet bilder per sekund, vet inte hur det är med 40D heller men den är bättre än 20D i alla fall.

Men nästa kamerasläpp kanske jag också hoppar på man är ju lite störd. Som en kompis sa idag. Finns ingen som är så bra på att lura mig som jag själv :) (han talade om sig själv, men jag känner helt igen mig)
 
Re: Re: Re: Köpa 40D, men är inte Canon helt akterseglade av Nikon? Byta system?

Jim Heikkinen (jimh) skrev:

Lite kul att notera att när det gäller kameror så är det absolut prestanda som gäller och när det gäller objektiv är det pris/prestanda :)
______________________________________________

Det är ingenting som är lustigt.
Optik är redan färdigt utvecklad produkt, då bara pris/prestanda är avgjorande för vilket val man gör.
När det gäller kameror är situationen anorlunda. För att svara på inläggets motto, vem har akterseglat vem. tog jag bara prestandan som argument. Dessutom de fördelar som canon kameror (i högre segment) har mot nikons kameror gör dem utan tvekan mer prisvärda.
 
Gött att höra Torbjörn.

Skönt att höra att ett byte från 20D till 40D inte känns kass. Någonstans har man ju varit lite rädd att man bara är en idiot som vill byta :)
Att man byter bara för att det skall så vara (det är ju så, men det är skönt att lura sig själv).

Med 20D är långsam, 40D är lite bättre, det räcker för mig.
Att den har spott är inte heller fel.
Synd att den har så stor skärm, den gör ju ingen glad.


/Magnus
 
Du har väl drösar med Canonobjektiv Magnus? Inte så smart att tänka på ett byte då kanske. Nikons gluggar i de bättre klasserna är dessutom rätt mycket dyrare än Canons. Nån motsvarighet till 70-200/4 finns inte ens, men du hade kanske Sigma om jag minns rätt?

Om 40D inte känns tillräcklig så är det kanske smartare att köpa en begagnad 1D MkII eller så istället. Då har du snabbhet till tusen, men i och för sig ett mycket klumpigare hus.
 
Ibanez Magnus skrev:
Gött att höra Torbjörn.

Skönt att höra att ett byte från 20D till 40D inte känns kass. Någonstans har man ju varit lite rädd att man bara är en idiot som vill byta :)
Att man byter bara för att det skall så vara (det är ju så, men det är skönt att lura sig själv).

Med 20D är långsam, 40D är lite bättre, det räcker för mig.
Att den har spott är inte heller fel.
Synd att den har så stor skärm, den gör ju ingen glad.


/Magnus

(lustigt att jag inte fick mail om detta svaret, forumbevakningen verkar inte alltid fungera)

Vet inte om du är ironisk med skärmen, men om inte så kände jag också som du, den ser nästan perverst stor ut, men nu när man använder den så är även den saken ett enormt lyft i mina ögon.
 
Makten skrev:
Du har väl drösar med Canonobjektiv Magnus? Inte så smart att tänka på ett byte då kanske. Nikons gluggar i de bättre klasserna är dessutom rätt mycket dyrare än Canons. Nån motsvarighet till 70-200/4 finns inte ens, men du hade kanske Sigma om jag minns rätt?

Om 40D inte känns tillräcklig så är det kanske smartare att köpa en begagnad 1D MkII eller så istället. Då har du snabbhet till tusen, men i och för sig ett mycket klumpigare hus.

Hej, Makten.

Jo, du har givetvis helt rätt, det är korkat att byta.
Hade man bara ett hus hade det ju inte varit någon fara, men jag har massor av objektiv, och då är det dumt, riktigt dumt, rent av. Jag har både Canon och Sigma 70-200.

40D känns mer än tillräcklig (lite snabbare har jag gärna haft dock), så det var inte att den inte är nog som fick mig att tänka så, men att man fick ännu mer för pengarna om man köpte Nikon. Först tänkte jag 5D, men den är för långsam, sen MkIII som verkligen är snabb nog, men några tior för dyr (jag tycker det blir fånigt eftersom det bara är en hobby, för det mesta i alla fall, en kompis köpte en sån, den är fin).
En 40D får det bli, men nu när jag bestämt mig för att köpa hittar jag ingen butik som har en inne. Måste ha nått nytt nu, prylgalningen måste stillas :)

Det blir en runda till frankrike i alla fall (fick ett väldigt bra deal förslag), om du vill komma ner och fota och åka lite?

/Magnus
 
t_sjostrom skrev:
(lustigt att jag inte fick mail om detta svaret, forumbevakningen verkar inte alltid fungera)

Vet inte om du är ironisk med skärmen, men om inte så kände jag också som du, den ser nästan perverst stor ut, men nu när man använder den så är även den saken ett enormt lyft i mina ögon.

Nej, jag är inte direkt ironisk om skärmen, jag vill faktiskt inte att den skall vara så stor.
Jag använder inte skärmen till annat än att titta på historygram, så en lite funkar kanon.
En stor dricker med batteri, är en mycket större ytan som hamnar mot ansiktet när man fotar och är man då svettig eller nått så blir den helt kletig och fläckig.
Det finns liksom inget sätt att hålla den utan att smeta ner skärmen.
Jag tyckte skärmen på 30D också var för stor när jag jobbade med den kameran.

Jag kan givetvis leva med den, men det är inget jag önskar och det är inget som gör mig glad.

/Magnus
 
P.R. skrev:
Några saker som jag tycker är betydligt viktigare än vilket namn som råkar stå på huset:
* Vilka objektiv (nytt/beg) finns det i systemet som passar mitt fotograferande?
* Hur känns utrustningen i handen och att jobba med?
* Totalpris inkl. tillbehör.
* Vilket system har eventuella fotokompisar?
* Har någon specifika finesser/funktioner/karakteristik som passar mitt fotograferande bättre? (t.ex. val av bildstabilisering i hus eller optik)
* Systemets framtida överlevnad? Det handlar visserligen om att värdera fabrikatet men vilken kompaktkamera man själv hade senast spelar knappast någon roll.
Jo, visst har du rätt. Och jag har också pendlat en del mellan Canon och Nikon i valet av kamera, inte låst mig helt vid Canon från början. Det är som framgår av exempelvis din lista många faktorer att väga in och det är svårt att få en bra överblick. I synnerhet eftersom jag inte har någon egen erfarenhet av systemkameror.
Ett moment 22. Man kan inte skaffa sig den erfarenhet som skulle behövas för att välja kamera utan att först köpa en kamera och använda den, så i viss mån måste man köpa "i blindo", som jag ser det.
Skulle jag läsa en Canon vs Nikon-tråd är det inte omöjligt att jag skulle ändra uppfattning efter vart och vartannat inlägg. Det klokaste är nog att i största möjliga mån bortse från eventuella förutfattade uppfattningar, och välja med ett öppet sinne. Jag får se vad det blir.

Mvh.
Lasse C
 
Jag har köpt en 40D nu och är på det stora hela väldigt nöjd.
Den första jag fick var paj direkt ur lådan (fokus systemet var helt ute och cyklade) men bytes utan problem, så det är lugnt. Den nya funkar kanon, även om jag än så länge upplever att jag missar fler bilder med denna än med 20D (ur fokus, alltså), men det är nog bara vana.

Förutom den stora skärmen, som verkligen är irriterande stor (och den placering det gjort av knappar), så är allt ett byte upp från 20D, tycker jag. Varför vill man ha en TV på sin kamera, som bara blir full av hand och ansiktsavtryck hur man än gör (för den är överallt).
Tveklöst är det inte värt pengarna för ett byte, det är verkligen att kasta pengar i sjön, men det kan man ju skita i, nytt är kul

/Magnus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.