Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa 28-70/2.8 eller 17-55/2.8 (D300)

Produkter
(logga in för att koppla)
elrohir skrev:
Jag funderar på vilket av dessa objektiv som är bäst, någon som har provat båda??

vad skulle ni köpt?

28-70 2.8 skulle jag över huvud taget inte funderat över som nytt i och med att 24-70 2.8 släpps inom kort.

Har du planer på att gå över till fullframe så bör du nog köra på 24-70 men då får du nog köpa dig något lite vidvinkligare också.

Är du nöjd med DX formatet så är 17-55 2.8 en kalasglugg...

Mitt tips är att köpa nya 24-70 2,8 som kommer i Nov/Dec.

Komplettera med nån beg. vidvinkel (12-24) om du känner behovet av den brännvidden.

*17-55 är en DX glugg och i min värld går den bort pga det, har lånat den i perioder av en kompis och den presterar otroligt bra.

Jag sitter redan på en nikkor 12-24/f4. Så man kanske skall satsa på den nya 24-70 istället...

Hmm... mer ideer?

Så nu var det bestämt.... Phu...

det blev

D300 + batterigrepp
14-24 f/2.8
24-70 f/2.8
105 micro vr f/2.8 + HB-38
C1R1 SB-200

:D

Jonas Valtersson (elrohir) skrev:
Så nu var det bestämt.... Phu...

det blev

D300 + batterigrepp
14-24 f/2.8
24-70 f/2.8
105 micro vr f/2.8 + HB-38
C1R1 SB-200

:D
--------------------------------------------------

Ja du Jonas det var ett paket som heter duga....du lär inte blir missnöjd med det och efter en titt på dina bilder så tror jag det kommer passa dig perfekt.

tja,17-55mm tvivla inte en minut ,eftersom du vill köpa en D300 som har en mindre sensor "DX" måste du ha 17-55DX för att kunna utnyttja den riktiga 17mm och 50 normala zoom .

Japp... det var lite så jag tänkte... lägger lite mer pengar på optiken denna gång och så är man redo för FX kameran sen..

Dajo skrev:
Då är det solklart nya 24-70 du ska ha....
För mig är det inte så solklart. Allt beror ju på hur man fotograferar. Att täcka alla brännvidder räcker inte. Man ska titta på vilka brännvidder man använder mest. Jobbar du mest i normalspann (från lätt vidvinkel till lätt tele) lär du nog få byta objektiven rätt ofta.

Uppsättningen Jonas valt skulle exempelvis passa mig mindre bra då 24 mm skulle begränsa mig uppåt. 50 mm behöver jag rätt ofta. 17-55 är ju perfekt på det avseende. Å andra sidan är det härligt att ha 14 mm som nedre gräns då jag gillar vidvinkel.

Det är naturligtvis ointressant i sammanhanget vad jag tycker om. Min poäng är att man borde känna efter själv vilka brännvidsspann man ska ha för att byta objektiv så lite som möjligt.

Och sedan det där med uppgradering till D3. Den dag den sorg skulle jag säga. Du behåller D300 kanske ett tag (säg 3 år minst). Försök att uppskatta i pengar alla missade bilder och irritation för att du fick byta optik i tid och otid? Är det inte värt mellanskillnaden i pris mellan begagnat 17-55 och nytt 24-70 om du uppgraderar dig till FX om några år?

Förstå mig rätt. Jonas uppsättning är kanon men bara så länge det passar hans behov.

*tillägg* Har märkt nu att du satsat på makroblixt. Det tyder på att du är seriös gällande makro. Då behöver du kanske inte snabba objektivbyten. Glöm det jag skrev ovan då. ;-)

Senast ändrad:
Jag förstår precis vad du menar Timour, men jag kommer använda mina objektiv mycket till Modellfotografering och vill komma ifrån modellen en del för att få rätt proportioner. Jag fotograferar väldigt sällan med vidvinkel när jag fotograferar modellfoto, jag har mestadels använt fast 50mm tidigare men nu kommer jag att ha 24-70 för att slippa ta dom där extra stegen fram å bak.
14-24 kommer mest att användas till naturfoto.
För mig kommer det inte att dröja 3 år innan en uppgradering till D3.. ;)

timofej skrev:
För mig är det inte så solklart. Allt beror ju på hur man fotograferar. Att täcka alla brännvidder räcker inte. Man ska titta på vilka brännvidder man använder mest. Jobbar du mest i normalspann (från lätt vidvinkel till lätt tele) lär du nog få byta objektiven rätt ofta.

Uppsättningen Jonas valt skulle exempelvis passa mig mindre bra då 24 mm skulle begränsa mig uppåt. 50 mm behöver jag rätt ofta. 17-55 är ju perfekt på det avseende. Å andra sidan är det härligt att ha 14 mm som nedre gräns då jag gillar vidvinkel.

Det är naturligtvis ointressant i sammanhanget vad jag tycker om. Min poäng är att man borde känna efter själv vilka brännvidsspann man ska ha för att byta objektiv så lite som möjligt.

Och sedan det där med uppgradering till D3. Den dag den sorg skulle jag säga. Du behåller D300 kanske ett tag (säg 3 år minst). Försök att uppskatta i pengar alla missade bilder och irritation för att du fick byta optik i tid och otid? Är det inte värt mellanskillnaden i pris mellan begagnat 17-55 och nytt 24-70 om du uppgraderar dig till FX om några år?

Förstå mig rätt. Jonas uppsättning är kanon men bara så länge det passar hans behov.

Angående macroblixtarna och 105mm så kommer jag att använda macroblixtarna till lite exprimenterande, mer en rolig sak att ha än att jag har ett verkligt behov.

105:an är ju underbar till porträtt också..

Tokfint paket.. De nya gluggarna verkar vara riktigt fina, 12-24/2.8 går inte av för hackor.. Dock är de ju också tokdyra. Hur de kan ligga på samma pris som 70-200 VR är för mig en gåta.. Hoppas de är lika bra också...

Var har du hittat priserna på dom?? jag är nyfiken på vad dom kostar...

j3n5 skrev:
Tokfint paket.. De nya gluggarna verkar vara riktigt fina, 12-24/2.8 går inte av för hackor.. Dock är de ju också tokdyra. Hur de kan ligga på samma pris som 70-200 VR är för mig en gåta.. Hoppas de är lika bra också...

Chroma Project skrev:
tja,17-55mm tvivla inte en minut ,eftersom du vill köpa en D300 som har en mindre sensor "DX" måste du ha 17-55DX för att kunna utnyttja den riktiga 17mm och 50 normala zoom .

17mm är 17mm oavset om det är ett DX eller inte. Du har nog fått begreppen lite om bakfoten.

M

Jonas, verkligen ett fint paket du pulat ihop. Är det människor och modeller som är prio funderar jag lite om du verkligen behöver en 14-24mm. Kanske vore det bättre att satsa på Nikon 85mm/1.4 som är helt underbar för att rendera hudtoner och med en ruskigt skön och mjuk oskärpa. Personligen skulle jag valt 17-55mm, 85mm/1.4 samt 105VR, åtminstone för D300. Har testat ett Sigma 10-20 under en period och använde sällan den extrema bildvinkeln så 17mm räcker gott för mig.
Tror inte att du kommer att bli besviken på kittet, vad du än väljer.

Cyberphoto har priser på objektiven
14-24 18600:-
24-70 17600:-
Dyrt, men förhoppningsvis riktigt bra
Mvh
V

17-55an är en bra glugg, ingen tvekan om det, men jag går aldrig ner så långt när jag fotograferar modeller. Jag kommer uteslutande att använda min 24-70 till modellfoto. 14-24 kommer jag ha till repotage och naturfoto, 105 till macro och porträtt... tror det blir det bästa för mig. dessutom är allt FX kompatibelt.
jag äger en Nikkor 12-24 idag men jag skall göra mig av med den.

johan.morck skrev:
Jonas, verkligen ett fint paket du pulat ihop. Är det människor och modeller som är prio funderar jag lite om du verkligen behöver en 14-24mm. Kanske vore det bättre att satsa på Nikon 85mm/1.4 som är helt underbar för att rendera hudtoner och med en ruskigt skön och mjuk oskärpa. Personligen skulle jag valt 17-55mm, 85mm/1.4 samt 105VR, åtminstone för D300. Har testat ett Sigma 10-20 under en period och använde sällan den extrema bildvinkeln så 17mm räcker gott för mig.
Tror inte att du kommer att bli besviken på kittet, vad du än väljer.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar