Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa 20-35 2,8L

Produkter
(logga in för att koppla)
Svårt att säga, men inte många tusenlappar.
Egna erfarenheter från analogtiden (FF naturligtvis):

+ Riktigt gedigen och tung
+ Skön manuell fokusering
+ Bra färger

- Ganska klent omfång
- Inte speciellt skarp
- Riktigt suddig i kanterna

Men lite av en joker. Skulle gissa att den ändå går för mellan 1000-4000:- beroende på vilken köpare man hittar.

Ska du sälja eller köpa?

Jag ska kanske sälja. Jag måste säga att den kår då min 17-55 2,8 med hästlängder. 20-35an är snabbare och skarpare.

Jag vet inte vad den är värd i pengar men vad jag vet så är det den skarpaste vidvinkelzoomen som Canon lyckats få fram. Den största nakdelen anser jag vara närgränsen som endast är på 0,5m.

Jag hade en sån men bytte till en Tamron 17-50 och det var ett stort steg uppåt i skärpa och användbarhet.
Iofs ett steg ner i byggkvalitet men det ver inget större problem för mig.
OBS, jag använde den med en 30D, kan tänka mig att den fungerar bättre på FF.
/Peter

Jag ska kanske sälja. Jag måste säga att den kår då min 17-55 2,8 med hästlängder. 20-35an är snabbare och skarpare.

Var som sagt när jag fortfarande körde analogt (1999), så minnet kan svikta. Men vad jag kom ihåg var den rejält oskarp i kanterna på 24x36 formatet.
Tar man däremot och kör den på crop-kamera är det mycket möjligt att den är skarp ända ut i kanterna och fullt jämförbar med skarpa 17-55/2.8.

Nåväl, oavsett så låg dom väl på 4000-4500:- när jag såg den ute sist för något år sedan.

Så börja där och se om det finns något intresse.

PS! Tittade lite på recensionerna här på Fotosidan, och dom flesta verkar ha kört den på en crop-kamera. Dock inte senaste recensionen som är från i år, då personen i fråga hade testat mot 16-35/2.8L och funnit 20-35:an skarpare.

I de digitala systemkamerors barndom (Canon EOS D60/10D med 6 megapixel) var 20-35/2.8L känd för att prestera väldigt dåligt jämfört med film, vilket antogs bero på att infallsvinkeln blev för flack. Det vill säga ljuset nådde inte ned till sensorpunkterna (som låg i en grop på chippet), det är möjligt att objektivet med dagens sensorer (som skall vara mindre känsliga för flack infallsvinkel) presterar bättre resultat. 16-35/2.8L och 17-40/4L ansågs i vilket fall som mycket bättre.

/Sara

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar