Svensson87
Medlem
Jag har nu funderat ett tag på att införskaffa mig en digital systemkamera. Och en sak jag undrar över är hur stor roll spelar pixel antalet på kameran?? kan man förstora bilderna även om det inte är så högt pixel antal??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
AFJ skrev:
Pixelantalet har väldigt liten betydelse.
Det går att förstora bilder mycket mer än vad man tror och ändå få bra resultat.
Låt inte pixelantalet väga speciellt tungt i ditt köpbeslut.
Lycka till!
Anders
D80 har en upplösning som är 70 procent högre än D50, inte 40 procent.Rickard.v skrev:
Jag har precis köpt en nikon D80 10,2Mp och det är knapp någon skillnad mot min gamla D50 med 6Mp.
Skillnad är det men inte som motsvarar 40% bättre.
ErlandH skrev:
D80 har en upplösning som är 70 procent högre än D50, inte 40 procent.
Hur tänker du då?AFJ skrev:
Ser man det praktiskt tycker jag man skall räkna i en dimension
ErlandH skrev:
Hur tänker du då?
Hmmm... Om du bor i en lägenhet som är 60 kvm men vill byta till en som är 29 procent större -- ska den nya bostaden då vara 100 kvm? Eller 77 kvm?AFJ skrev:
Jag menar något i stil med när man tittar på en karta. Om en karta är i skalan 1:100 000 och så vill du se en karta som är 100% "större". Vilken skala vill du då att den skall ha? Nåväl, även detta är säkert också luddigt!
ErlandH skrev:
Hmmm... Om du bor i en lägenhet som är 60 kvm men vill byta till en som är 29 procent större -- ska den nya bostaden då vara 100 kvm? Eller 77 kvm?
"Stor" är ju ett relativt begrepp. Min poäng är att skillnaden är såpass stor att man inte (som det ibland görs i diskussionen) ska bagatellisera den och påstå att "6 eller 10 spelar ingen roll".AFJ skrev:
Du tycker skillnaden är stor, jag tycker den är liten.
AFJ skrev:
Pixelantalet har väldigt liten betydelse.
Det går att förstora bilder mycket mer än vad man tror och ändå få bra resultat.
Låt inte pixelantalet väga speciellt tungt i ditt köpbeslut.
Lycka till!
Anders
Calliii skrev:
Ta ett chillpill mannen. Tänk om grabben vill skriva ut sina bilder? Visst på en dator behöver du bara en kamera med 1 megapixel men så fort vi snackar utskrifter och du dessutom vill kunna misshandla den lite med beskärning osv i PS så bör man nog inte döma ut antalet megapixlar på en gång.