Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
400D är ju bara kameran. Sedan hänger det mesta pâ objektivet. 18-55/3,5-5,6 som oftast följer med är inte superbra. Ska du fotografera macro behövs mellanring, försättslins, eller ett speciellt objektiv som kostar ca 3000kr+. Dessutom är objektivet inte särskilt ljusstarkt, (inte bra för foto med lite ljus).
Ska du ha ett annat objektiv kostar det 3000kr+ extra.
Jag tycker inte man skall underskatta en bra kompaktkamer som klarar stort zoomomfang, macro och dessutom har ljusstarkt objektiv. Kanske en begagnad Canon G6 eller Canon Pro1 för ca 2600kr+ en liten slant om det följer med tillbehör som väska eller minneskort eller kanske adapter.
Sedan bör du tänka pa att de flesta systemkameror inte kan använda LCD skärmen för fotografering, utan bara för att granska bilden i efterhand.
Har fö själv 350D och är i stort sett mycket nöjd. En begagnad i bra skick för ca 3900kr eller en 10D för 3500kr är visst bra köp. Men som sagt, pengarna springer snabbt iväg för objektiv och tillbehör.
 
Julia.R skrev:
Sen så sa det bara klick mellan 400D och den blivande ägaren i affären idag,
så frågan är om jag orkar vara förnuftig speciellt länge till. :)


Sluta kämpa och slå till! Budgetera en extra slant för ett bra Macro-ojbektiv också!

Lycka till!

Mvh
Anders
 
Det ser ut som om bilden på julgranskulan helt enkelt ligger ur fokus? Det går ju inte att fokusera hur nära som helst och kanske är det det som är problemet?
 
Möjligt, hennes målsättning är att fokusera närmast möjlist, det kanske är helt fel.
Skärpan slutar fungera där bild 1 är tagen ung.
 

Bilagor

  • pict3670.jpg
    pict3670.jpg
    16 KB · Visningar: 320
Nu är jag långt ifrån någon expert men alla kameror - eller rättare sagt objektiv - har väl en närgräns och möjligen har hon helt enketl försökt fota närmare än vad som är möjligt.

Det bör nog stå i bruksanvisningen vad kameran (objektivet) har för närgräns.

Mvh
Anders
 
Jag håller med Tibor!
Har du, Lars Borgkvist, inget annat för dig än att sitta och besvara frågor som du inte har nåt
intresse i att svara på?

Svara på frågan eller gå vidare till nästa tråd!
 
Systemkamera föder ett intresse

Hej, jag tror att ni har ett begynnande intresse av att fotografera. Med en bra systemkamera och separat blixt blir det så mycket roligare att fotografera. Inomhusbilder med dålig belysning blir finare än ni någonsin kommer att få med en kompaktkamera. Jag skulle satsa på en begagnad Nikon D70 eller en begagnad 350D. Det behöver inte kosta mer än 4-5 tkr. Ni märker snabbt att det här med att fotografera är inte bara att trycka och hoppas på det bästa. Fördelen med en digital systemkamera jämfört med äldre analoga dito för en nybörjare är att här kan du testa dig fram för att få bättre bilder och snyggare bildkompositioner. Har ni inte råd eller inte vill lägga för mycket pengar så här nu i början så köp en begagnad av någon som verkar seriös. Lycka till!
 
Hur mycket skiljer på en 400D i pris och en K10D Pentax? Den senare framstår som ett lysande köp med både vädertätning och antiskak i huset...
 
Albwah skrev:
Varför inte 400D med Sigma 17-70. Det är en bra och välbyggd zoom som får för ungefär 3000:-. Objektivet har en väldigt kort närgrans vilket gör att du kan fota macro med det + att du har en bra normal zoom.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=300626

Tycker jag låter som ett väldigt bra förslag. Jag köpte just Sigmas 17-70 till min 20D för att det är lite skarpare och ljusstarkare än Canons kitobjektiv. Närgränsen är väldigt bra. Fullt inzoomat är närgränsen 1 cm från frontlinsen. På med en försättslins där för någon hundralapp och man har ett perfekt börja-med-macro-system tycker jag. Känner man sen att man vill lägga mer pengar på det så kan man köpa till ett riktigt macroobjektiv och bara använda Sigmazoomen som normalzoom.

Om man tycker att 400D ligger bra i handen tycker jag det är onödigt att titta på större och klumpigare kameror.
 
HDFS) (KGS skrev:
Hur mycket skiljer på en 400D i pris och en K10D Pentax? Den senare framstår som ett lysande köp med både vädertätning och antiskak i huset...

Bara 1400 kr, värt att notera för de som kan tänka sig en måttlig merkostnad för en kamera i prosegmentet. Samtidigt kanske inte en kamera man först tänker på som nybörjare, men varför inte...
 
Senast ändrad:
papi skrev:
Bara 1400 kr, värt att notera för de som kan tänka sig en måttlig merkostnad för en kamera i prosegmentet. Samtidigt kanske inte en kamera man först tänker på som nybörjare, men varför inte...

Dåså... det spar man in på första objektivköpet om man överväger ett original IS-objektiv vill säga. Och att få stabiliserad kit-optik är få förunnat, lägg sen till vädertätningen och K10D är bästa köp idag. Vem erbjuder nåt i närheten ens för 10 lax? Sony A100, men utan vädertätning då...
 
Tror inte att jag vågar köpa en begagnad systemkamera, eftersom jag inte är tillräckligt kompetent själv för att kunna avgöra om allting står rätt till. Så det får bli en ny EOS 400D med standartobjektiv till henne, resten får hon bekosta själv. :)

Tack en gång till för all hjälp!
/Julia
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.