Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Och det tror jag att du gör helt rätt i Julia. Har faktiskt läst alla inlägg i den här tråden.

Går något fel så har du garantin/kvittot att falla tillbaks på och få hjälp.

Sedan var det lite tjafsigt med de raljanta tonerna just i den här tråden. Visserligen har din typ av fråga förekommit många gånger. MEN...

...tiden står inte still! Och nya kameror och lösningar dyker upp med korta mellanrum. Så jag tycker du var rätt ute med din fråga ändå.

Rannsakar jag mig själv brukar jag skriva rätt raljerande ibland, men då är det i inlägg mot folk jag känner eller som jag vet har stora kunskaper och som man kivas med på ett lite rått men vänskapligt sätt.

Lycka till!

Tror du gör halvt fel tyvärr :/
Köp inte 400d just nu och köp inte med standardlinsen. Jag höll på i månader och leta 400d är helt enkelt inget prisvärt alternativ.

Mitt absoluta och perfekta [;)] råd är:
Pentax K100d, (bättre än 400d på nästan allt, aningen billigare, inbyggd bildstabilisator)

sigma 17-70, klart skarpare bilder, större omfång, ruggigt mycket bättre byggkvalitet än canon-kit och mycket kortare närgräns (macrofunktion).

Ge det iallafall en chans innan du springer o köper canon för att den fanns att klämma på i affären ;)

Något som nya systemkamera-användare oftast missat innan de gått över från kompakten, är att du inte kan se det du fotar på displayen innan du tagigt bilden, du kan alltså inte använda displayen som sökare. Kan vara en otrevlig överraskning, speciellt då med trådskaoarens dotters närbilder då det inte är så bekvämt att kräla på marken.

En sak som jag tror inte framkommit i diskussionen 400D vs 350D är att 400D har en funktion som reducerar/eliminerar problemet med damm på bildsensorn. Som nybörjare kan det vara trevligt att slippa pilla med spatlar och rengöringsvätskor inne i kamerahuset. Jag tycker fortfarande, efter 2 år med 20D, det är otrevligt men framförallt ganska drygt då det ganska snabbt kommer in nytt damm som syns tydligt på bilder med långt skärpedjup.

Midhrafn skrev:
En sak som jag tror inte framkommit i diskussionen 400D vs 350D är att 400D har en funktion som reducerar/eliminerar problemet med damm på bildsensorn. Som nybörjare kan det vara trevligt att slippa pilla med spatlar och rengöringsvätskor inne i kamerahuset. Jag tycker fortfarande, efter 2 år med 20D, det är otrevligt men framförallt ganska drygt då det ganska snabbt kommer in nytt damm som syns tydligt på bilder med långt skärpedjup.

Vad jag iof läst och förstått så fungerar den här dammborttagningsfunktionen sådär. Personligen tror jag inte heller den helt eliminerar pillande och blåsande för att göra rent sensorn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar