Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Tiagubben

Aktiv medlem
Hej(igen),

Jag ska köpa en systemkamera och har nu bestämt mig för en Nikon.

Jag har inte haft en systemkamera förut, utan bara några kompaktakameror. Jag skulle kunna tänka mig att köpa 2st objektiv, ntresserad av både mackro och tele.

Jag behöver alltså hjälp med vilken kamera och vilka objektiv som rekomderas för max 17 000kr

Tack på förhand

// Mathias
 
Hmm.. jag skulle föreslå att du kikar lite på cyberphoto.se och tittar lite vad du har råd med. Jag kan tänka mig att D60 kanske skulle passa det beror lite på hur du själv känner. Dyrare kamera eller gluggar osv?
 
Nikons (och alla andra märkens) instegssegment är anpassat för folk som inte har provat systemkameror förut och som kommer köpa 1-2 objektiv.

Det verkar som det är du. Den senaste är D60, men D40x är en i princip lika bra kamera.
Den är billigare än din budget, även med ett extraobjektiv, men maxbudget betyder väl inte att du måste spendera så mycket pengar?

Dyrare kamera kan vänta tills du vet vad du använder din SLR till och du upptäcker att något viktigt saknas.
Instegsmodellerna är dessutom klart minst och lättast, vilket ökar få-med-sig-faktorn - något som inte bör underskattas.
Den bästa kameran är ju alltid den man har med sig.
 
Varför inte en begagnad Nikon D200 och två nya sigmagluggar.
18-50/2.8 och 50-150/2.8?
 
säger så här iaf ..

D60 räknar jag bort helt då man snabbt växer ur den samt att den saknar AF motor i huset vilket begränsar val av optik.
dock bra som backup eller resekamera men inte att utvecklas i.

1.d80/ och ändå ha pengar över till hyffsade optik
som t.ex 60mm af-s micro från nikon för makrofotografering.

2.D300 vilket är en superb kamera man lätt imponeras av och som kommer kunna hänga med dig länge , dock spränger den budgeten för vettig optik.

personligen lutar det åt att rekommendera d80 + optik som start då vettig optik hänger med till nästa kameraköp ändå.
 
importering

Om man skulle köpa en D300 med optik, hur mycket billigare skulle det bli om man köpte den från Korea eller USA
 
Min rekomendation är att du köper dig en ny D80. Köp därefter din optik begagnat. Det finns massor av bra optik till nikon på begagnatmarknaden. Många ggr är denna optik också i absolut nyskick då man köper den. Skillnaden mot att köpa optiken ny, är att någon annan redan fått ta prisraset. Kameror i aktuellt modellsegment skulle jag dock inte köpa begagnat, satsa i stället på en ny och få med garanti i köpet. När det gäller ditt optikval.....generellt säger jag så här...satsa på orginaloptik (nikon) då får du vad du betalar för. Men....som vanligt finns det undantag. Titta på Sigma:s 18-50 samt Sigma:s fasta 150mm mackro. Med den macro-optiken får du också ett bra tele i samma glugg. Dessa två gluggar ryms inom din budget och blir i mitt tycke det bästa valet för dig. Båda gluggarna har fått riktigt bra betyg i olika tester och kan rekomenderas varmt.

Edit: Ett tips...undvik att skapa nya trådar för "fortsättningsfrågor" använd i stället, den tidigare, ursprungstråden och bygg vidare på den.
 
-CL- skrev:
Varför inte en begagnad Nikon D200 och två nya sigmagluggar.
18-50/2.8 och 50-150/2.8?

Ett mkt smart alternativ skulle ja säga.
Blixt skulle jag oxo försöka få med (Nikon SB-600) som fjärde pryl att köpa.
 
D300 är en bra kamera men den kräver också sin optik för att leverera det som önskas i bildkvalite´. Du lär inte klara din budget och uppnå dina önskemål om du köper ett sådant dyrt kamerahus. Satsa i stället på bättre gluggar det kommer du inte att ångra. Däremot kommer du att ångra ditt köp av D300:an om du sedan inte har råd med bra optik.
 
Du kommer riktigt långt med ett D80 hus kombinerat med riktigt vettig optik, vilket du får med tanke på priset på huset.

D300 är mer om du har riktigt höga krav på byggkvalitet, brusprestanda samt serietagning. Men med det som D80 har tsm med fin optik kommer du långt med som ny systemkameraägare, förmodligen längre än med en D300 med halvdana glas.

D80 blir mitt råd!

Ps: D200 rådet tidigare i tråden e inte helt fel de hellr!
 
Tja....varför inte en ny D200 (ca:9000kr). Att köpa begagnat i detta kamerasegment gör tyvärr inte så mkt på priset, att det blir värt att avstå garantin från butik.
 
Bättre byggkvalitet, snäpper bättre grepp, fler snabbknappar, enstaka fler funktioner, större monokrom skärm, snabbare serietagning..*någon fyll vidare*

Dock sämre bilder än D80 i Jpeg, samt något mer brus, men man kör väl nästan häldre i Raw med en sån här kamera?

En del säger även att D200 ska ha säkrar exponeringen, men vet fakstiskt knappt hur någon kan va bättre än D80 på den punkten(tas med en nypa salt, ingen e fullkomlig)^^
 
Til 17000,- får du en hel del fint utstyr. Personlig hadde jeg spart sammen 1000,- til og kjøpt denne pakken hvor prisene (inkl.moms) er hentet fra fotovideo.se.Her kan man utfolde seg med tele, macro, landskap og portrett.

-Nikon D80 Digitalt kamerahus til 6490,-
-Nikon 18-200mm f3,5-5,6 G VR II til 6490,-
-Nikon 50mm f1.8 AF-D til 1295,-
-Sigma 105mm f2.8 EX DG Macro 1:1 Nikon til 3750,-

Sum 18025,-

D80 er et meget godt kamera, og lett å lære. D80 og 18-200 arbeider godt i sammen og gir skarpe og fine bilder.

Husk bare på at D80 er snarligen på veg ut.Det kommer snart en erstatter, mulig en D90? Prisene på D80 vil nok gå ned i overgangsfasen.
 
Nikon D300 + Nikon 16-85 + Nikon SB800 från HKSupplies (http://www.hksupplies.com/index.php) blir drygt 16 000 kr.

Jag har köpt en 17-55 2,8 + en SB 800 från HKSupplies och åkte på 700 kr i tull och moms så det får du kanske räkna med. Jag fick varorna 5 dagar efter beställning och det gick jättebra.
 
Mitt argument för en D200 framför D80 har ingenting med finesser eller bildkvalitet att göra, utan VÄDERTÄTNINGEN.

Tycker det känns tryggt att man kan stå ute i regnet om det behövs. Ser att de säljs för 7000+ på prylmarknaderna.

Tror han blir nöjd med bildkvaliten med vilken modell han än väljer från D40 och uppåt.
Kom bara ihåg att bilderna inte ser så livfulla ut ur kameran om man inte krämar på lite kontrast och skärpa. Men jag föredrar att göra det senare i datorn.
 
-CL- skrev:
Kom bara ihåg att bilderna inte ser så livfulla ut ur kameran om man inte krämar på lite kontrast och skärpa. Men jag föredrar att göra det senare i datorn.
Där finns en poäng... Halva jobbet görs vid datorn. JPG från kameran i all ära, men bilderna blir rätt dåliga. Även en blind höna hittar ett korn ibland.... om ni förstår.

Att göra JPG från NEF-filer blir kalas. Nikon Capture NX är i mitt tycke det enklaste att komma igång med.
Bok att läsa i ämnet för 1.3 varianten av NX.
ISBN: 0321489993
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.