Annons

Köp av Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
optik

Finns det någon optik att rekommendera för standard - tele som producerar bra kvalitet(prisklass max 8000)
 
Har själv precis beställt ett Tamron 70-200mm 2,8 (7000kr)

Enligt de flesta så verkar denna optik helt okej så jag oroar mig inte.
Kanske kan vara nått ?
 
Beg D200 + nytt 16-85VR + beg 80-200/2,8 tvåringszoom + SB600. Borde gå att hitta för 18000. Byt zoomen mot annat objektiv beroende på intresse, tex macro Sigma 70 eller 150 mm, ultravidvinkel Sigma 10-20 eller acceptera lite sämre bilder och köp en Nikon 18-200 som enda objektiv. Du kommer definitivt inte att bli besviken!
 
Jag har också tänkt på en Canon 40D, hur är den jämfört med D80, fördelar, nackdelar och bra optik?
 
Tiagubben skrev:
Jag har också tänkt på en Canon 40D, hur är den jämfört med D80, fördelar, nackdelar och bra optik?
Hade Canon till för några veckor sedan. Bytte till Nikon.
Canon har en mycket större beg. marknad.
Billigare objektiv och större utbud. (Subjektivt.) Fotosidan är väl inget undantag på den fronten. Kolla hur mycket Canon och Nikonprylar det finns. Tycker nog att Canon är övervägande...

Tycker själv att Nikon är mer genomtänkt i ergonomin. Canon gör dock lika bra saker, och man måste börja någonstans.

Nikon har en RAW-programvara som jag gillar bäst av alla. Capture NX. Man landar alltid vid datorn till sist hur man än bär sig åt.

Av de kameror jag kört med tycker jag Nikon D300 gjort bäst ifrån sig med automatisk vitbalans liksom ISO som fungerar. Dessutom är de otroligt genomtänkta. Gäller de flesta Nikon kameror.

Canon har för mycket Lull lull enl. min mening. För mycket pillande i menyn för att ställa in saker. Dessutom är sökarna ofta väldigt små och ger inte 100% i sökarbild.

En systemkamera är ingen titta och tryck kamera och så har vi en JPG... Det är nog detta man måste förstå och det är då allt blir roligt.

Ut på en välsorterad fotobutik och känn och klämm. Kolla genom sökaren för att få en uppfattning hur de ser ut. Kolla reglagen och så vidare.

En av alla kameror blir säkert din första och jag tror nog inte att det blir den sista...

40D:n är ganska ny medans D80 har funnits med ett tag. Jag skulle valt Canon 40D i det läget. Dock är bilderna i JPG väldigt softade där D80 är bättre. (JPG från kameran.) När man väl pillat till allt i RAW och fått ut en JPG är det nog inte så mycket som skiljer...
 
Hej,
jag stämmer in vad någon sagt tidigare redan...
Nikon (m.fl.) bygger sina system enligt principen att de har instegskamera + utvecklingsmodeller...
I Nikons fall så börjar sortimentet med D40/D60 därefter kommer D80 för att avsluta hobbysegmentet med D200/D300.
Många (med mig) anser att D200/D300 är instegs proffskamera med allt vad det innebär.
Min glasklara rekomendation till dig är D80 som finns i ett schysst "nybörjarpaket" på Scandinavian photo just nu.


http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=8108362

Den har ett mer avancerat sätt att mäta både ljus och fokus jämfört med den äldre D200, så den kommer att ge en högre bildkvalitet om man använder den rätt men D200 tål mer ovarsam behandling.

Jag har svårt att förstå varför alla strävar efter mer eller mindre proffsprylar direkt, det är inte kameran som gör en bra bild - det är fotografen, eller för att uttrycka det på ett mer spetsigt sätt - "Skit in skit ut - oavsett utrustning..".
Självklart ökar möjligheterna till en tekniskt perfekt bild med fin utrustning, men kan man inte se utsnittet etc. så finns det ingen utrustning i världen som "räddar" bilden...

M.v.h.

/ Magnus
 
Kan bara hålla med Magnus. Det är inte skrivmaskinen som gör författaren, eller hur man nu utrycker sig...

D80 är ett bra val. OCH så är man på rätt planhalva. ;o)

Dessutom är paketet på Scndinavian Photo en bra start med de objektiv man använder först.
 
Senast ändrad:
Tiagubben skrev:
ok, och lite kortfattat, vad finns det för fördelar med D200 jämfört med D80??

Förutom vad somredan sagts så:
Ljusmätning med äldre manuella objektiv är ett plus som många missar (jag t.ex. som köpte en D80)

Vädertätning är nog bra men inte så kritisk för normalfotografen. Har själv fått ett glas vatten över D80:n utan problem. Hade den hängande över axeln i en skaplig regnskur senast idag.

( Det är klart att med d200 hade jag sluppit att ens reagera på att det regnade )
 
Senast ändrad:
Tiagubben skrev:
Hej, jag undrar om det finns någon bra hemsida för begade fotoprylar t ex optik.
Hallåååå... Vakna... ;o)
(Kunde inte låta bli... ;o)
Du är på fotosidan. Kolla under "Produkter" -> "Annonsmarknad".

"Fotosidan" är den bästa, utan tvekan, annonsmarknaden och den bästa supportsidan för oss fotografer. Är man pro så kanske det finns andra siter... Vad vet jag.
 
Tiagubben skrev:
Hej, jag undrar om det finns någon bra hemsida för begade fotoprylar t ex optik.

Jag antar att du menar för att få fakta, tre sajter som ger dig allt du kantänkas vilja veta om Nikon:
http://mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/htmls/models/index.htm
&
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/
&
http://www.kenrockwell.com/nikon/

Köpa begagnat funkar väl på fotosidan, blocket eller Tradera.

Där bäst fynd förmodligen görs på Blocket.
 
objektiv

Kan ni ge några förslag på bra allroundobjektiv för 8000 max, som ska passa till Nikon D80.
 
Tiagubben skrev:
Jag har hört att man förlorar bildkvalitet med
18-200 VR, är det sant??

Alla objektiv "förlorar bildkvalitet" i en eller annan form. Fast brännvidd är oftast bättre än zoom. Kort zoomomfång är oftast bättre än långt. Välj din egen idealpunkt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.