Annons

Köp av Nikon D7000

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle rekommendera dig att köpa av en duktig lokal handlare så du kan få hjälp om du behöver. Jag är dock väldigt tveksam till Expert/Elgigantens kunande och skulle själv aldrig handla där..

Ungefär så jag tänkte också, ville ha en andra åsikt.

Ny fråga som dyker upp i mitt huvud är följande. Sökt på nätet ett tag nu, men hittar inte denna fråga någonstans.

-Eftersom Nikon D7000 har AF-motor inbyggt i huset, behöver objektivet vara AF också?
-Kan man bara köpa objektiv utan AF (Det verkar vara billigare)?
-Fungerar Kamera + objektiv bättre om båda har AF?

Ny fråga som dyker upp i mitt huvud är följande. Sökt på nätet ett tag nu, men hittar inte denna fråga någonstans.

-Eftersom Nikon D7000 har AF-motor inbyggt i huset, behöver objektivet vara AF också?

Förstår inte riktigt din fråga men ska svara ändå: eftersom huset har AFmotor så kan du få AF på objektiv utan AFmotor. Det var det du menade va ? exempelvis får du AF på detta http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni50/1,8D objektiv med en D7000 men inte med en D3100 som exempel..

Nu är du eventuellt lite ute på den berömda cykeln.

Du kan köpa objektiv som inte är AF alls, men då får du fokusera manuellt. Dessa heter AI, AI-S och AI-P om Nikon själva tillverkat dem.

Du kan också köpa objektiv som är AF, men inte har inbyggd motor. Dessa heter AF, eventuellt med tillägget D och G, beroende på objektiv.

Du kan också skaffa sådana med inbyggd motor. Dessa heter AF-S och AF-I om Nikon tillverkat dem (AF-I är mycket ovanligt). Även här kan de ha ett D (fokusavstånd meddelas kamerahuset) eller G (ingen bländarring och i övrigt som D) i modellbeteckningen.

Det ena eller andra fungerar inte bättre utan det är olika funktionsätt som används som alternativ till varandra beroende på vilket objektiv det är frågan om.

Förstår inte riktigt din fråga men ska svara ändå: eftersom huset har AFmotor så kan du få AF på objektiv utan AFmotor. Det var det du menade va ? exempelvis får du AF på detta http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni50/1,8D objektiv med en D7000 men inte med en D3100 som exempel..

Du förstod mig rätt. Just de objektivet du visade tänkte jag nämligen införskaffa inom snar framtid.
Men de va just den frågan jag lurade på i huvudet om det skulle funka.
Så helt enkelt funkar detta på följande sätt:

-Kamera med AF-motor funkar med alla objektiv med eller utan AF/AF-motor inbyggt i objektivet?
-Så exempelvis en Nikon AF-S 50/1,8 G är helt onödig för min del när jag kan skaffa den som du beskrev Nikon 50/1,8D?

Måste sägas, FOTOSIDAN är gudomlig för nybörjare som mig!

-Kamera med AF-motor funkar med alla objektiv med eller utan AF/AF-motor inbyggt i objektivet?

Ja, om vi pratar om autofokusobjektiv. Eftersom manuella objektiv också passar är det viktigt att poängtera det så att ingen tror att man kan köpa ett MF-objektiv och magiskt få autofokus. (Dessutom får man bara mätning med manuella objektiv på vissa kameror, varav D7000 är en.)

-Så exempelvis en Nikon AF-S 50/1,8 G är helt onödig för min del när jag kan skaffa den som du beskrev Nikon 50/1,8D?

Jag skulle inte kalla den onödig eftersom det inte är samma optik i dem. G-versionen är en annan (ny) optisk konstruktion och har därmed något annorlunda egenskaper. Båda fungerar dock lika bra. Om man tycker att det är värt extrakronorna för att få tystare fokus och lite annorlunda egenskaper är upp till var och en att bedöma. Själv är jag mer sugen på G än D då jag tycker att D bl a har fulare bakgrundsoskärpa att döma av de bilder jag sett.

Du förstod mig rätt. Just de objektivet du visade tänkte jag nämligen införskaffa inom snar framtid.
Men de va just den frågan jag lurade på i huvudet om det skulle funka.
Så helt enkelt funkar detta på följande sätt:

Måste sägas, FOTOSIDAN är gudomlig för nybörjare som mig!

Jag har både 35 mm och 50 mm, jag skulle rekommendera dig att lägga några hundra till och köpa: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=AFS35 istället. Då kan du även använda den inomhus där jag tycker ett 50 mm blir för "mycke zoom" om du förstår vad jag menar. På våra D7000 blir ett 35 mm igentligen 52 mm eftersom det är DXformat och inte fullformat på kamerorna. Hoppas jag säger rätt nu, men annars kommer säkert någon att rätta mig :)

Jag skulle inte kalla den onödig eftersom det inte är samma optik i dem. G-versionen är en annan (ny) optisk konstruktion och har därmed något annorlunda egenskaper. Båda fungerar dock lika bra. Om man tycker att det är värt extrakronorna för att få tystare fokus och lite annorlunda egenskaper är upp till var och en att bedöma. Själv är jag mer sugen på G än D då jag tycker att D bl a har fulare bakgrundsoskärpa att döma av de bilder jag sett.

Tystare fokus är ett stort plus från min sida. Allt som går att få tystare är bättre!
Känns som att grunden börjar bli stabilare.
Tack för hjälpen åter igen!

Beslutet

Det blir en D7000 med ett 18-105mm objektiv samt ett UV filter.

Men, vill ha en andra åsikt vilken butik man ska ta ifrån =/

-Expert: 11990 (11228 i butik med väska och putsduk)
-cyberphoto: 11590 + frakt
-Fotokungen: 10840 + frakt
-DustinHome: 11577 (4 gig+väska) frakt
-NetonNet: 11518 + frakt
-hegethorn: 11435 + frakt
-Japanphoto: 10845 + frakt

Eftersom jag bor i Stockholm så skulle det vara trevligt med att ha en butik i närheten.
I fall att kameran felar eller de blir problem.
Tycken och funderingar, släng upp dem. Finns säkert en tråd om butikerna, men tänkte att man sammanfattar allt. Från idé till beslut/köp.

FotoKungen kanske? Ligger på Söder och det har alltid förefallit seriösa. Det är en ren fotobutik och inte någon elektroniklada som säljer allt möjligt.

Annars har ju JapanPhoto flera butiker i Sthlm. Någon erfarenhet av dem har jag inte.

Kolla var Nikon reparationsställen ligger. Är det i trakten är det lika enkelt att handla på nätet och ta den dit. Jag kör Canon och har RCC "runt hörnet" så det är aldrig problem.

Kolla var Nikon reparationsställen ligger. Är det i trakten är det lika enkelt att handla på nätet och ta den dit. Jag kör Canon och har RCC "runt hörnet" så det är aldrig problem.

Det kan jag svara på direkt. Det är i Solna (Nikon Nordic) och Björknäs/Nacka (Lasses Kameraservice). Sett ur det perspektivet är det inga problem att handla på nätet. Man kan ju vilja handla i fysisk butik för det. Jag har köpt lite varstans som det passat; både fysiskt, svensk nätbutik och i från Nederländerna.

Det kan jag svara på direkt. Det är i Solna (Nikon Nordic) och Björknäs/Nacka (Lasses Kameraservice). Sett ur det perspektivet är det inga problem att handla på nätet. Man kan ju vilja handla i fysisk butik för det. Jag har köpt lite varstans som det passat; både fysiskt, svensk nätbutik och i från Nederländerna.

Jag får tacka för alla underbara seriösa svar som man har fått här på sidan!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar