ANNONS
Annons

Köp av Nikon D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

Gorolainen

Medlem
Hej!

Detta är mitt första inlägg på fotosidan, så låt oss se hur det går!
Jag är amatör och har låg kunskap när det gäller fotografier men är väldigt ivrig att lära mig.
Tror jag kommer utvecklas snabbt och alltid vilja mer och fundera över hur man kan göra allt så mycket bättre.

Jag har tänkt att köpa en Nikon D7000 för att få en framtidssäker kamera med bra utvecklingsmöjligheter. Hellre kvalité än kvantitet.

Tänkte att jag börjar med ett "lågpris-objektiv" för att lära mig mer och se vad jag saknar i objektivet. Har dock lärt mig att objektivet är nästan allt, men måste börja någonstans.

Objektiven jag tittar på just nu är: Nikon Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR .
Jag funderar dock på att skaffa: Nikon Nikkor AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR
Båda dessa som jag förstått är standard objektiv till kameror, men 55-200 har fått bättre betyg än 18-105.

Men jag vill jättegärna få tips om objektiv och vad man ska tänka på mer än bara priset.
Men de är väl som mycket annat, " du får vad du betalar för ".

Skulle ni rekommendera något annat eller känns det som ett stabilt köp?
Har jag glömt något eller vill ni tipsa om något för en nybörjare, så gör det!
Älskar kritik och frågor om allt möjligt, men håll gärna er till ämnet!

Med vänliga hälsningar
Nybörjaren

. Skulle ni rekommendera något annat eller känns det som ett stabilt köp?
Det jag direkt konstaterar är att du valt ljussvaga zoomar, jag rekommenderar ljusstarka zoomar, då det ger helt andra möjligheter för snabba slutartider och korta skärpedjup.

Men det är ju som oftast en fråga om budget. Med "pirater" går det dock oftast att få till en bra kompromiss.

Detta är mitt första inlägg på fotosidan, så låt oss se hur det går!

Välkommen :)

Jag är amatör och har låg kunskap när det gäller fotografier men är väldigt ivrig att lära mig.
Tror jag kommer utvecklas snabbt och alltid vilja mer och fundera över hur man kan göra allt så mycket bättre.

Tips: Låna eller köp fotoböcker. Gå fotokurs(er). Läs bildkommentarer här på Fotosidan. Skriv egna bildkommentarer - ja, jag vet, det är läskigt när man är nybörjare. Men det är enormt lärorikt att betrakta en bild och försöka sätt ord på vad man gillar/ogillar i den.

Jag har tänkt att köpa en Nikon D7000 för att få en framtidssäker kamera med bra utvecklingsmöjligheter. Hellre kvalité än kvantitet.

Tänkte att jag börjar med ett "lågpris-objektiv" för att lära mig mer och se vad jag saknar i objektivet. Har dock lärt mig att objektivet är nästan allt, men måste börja någonstans.

Hm, jag gillar övergången mellan styckena där - från "hellre kvalitet" till "lågprisobjektiv" Blir ju faktiskt lite av en självmotsägelse ... :)

Men, det är en självmotsägelse som är svårt att undvika om man vill börja utan att ta ett banklån. Som du själv konstaterar - objektiv är viktiga. problemet i början är ju att man inte vet vilka objektiv man kommer att föredra: Vidvinklar? Tele? Närbildsobjektiv?

Objektiven jag tittar på just nu är: Nikon Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR .
Jag funderar dock på att skaffa: Nikon Nikkor AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR
Båda dessa som jag förstått är standard objektiv till kameror, men 55-200 har fått bättre betyg än 18-105.

Det är ju två lite olika objektiv, 55-200 är en telezoom, alltså variabelt från kort tele till långt tele. 18-105 är en normalzoom - den går från vidvinkel till kort tele. 18-105 är enkelt uttryckt det mest generella av de två, 55-200 kan vara lite begränsande i vissa sammanhang.

Men bägge hör till kategorin "mycket för pengarna". Inget av dem är direkt dåliga, bara lite begränsade av att de skall vara små, lätta och billiga.

Men jag vill jättegärna få tips om objektiv och vad man ska tänka på mer än bara priset.

Bägge objektiven du har kikat på är zoomar, de är flexibla i och med att du kan variera bildvinkeln. Ett alternativ är att också kika på ett fast objektiv (ingen zoom) där du offrar flexibiliteten, men istället får ljusstyrka (förmåga att släppa in mer ljus) och ofta en allmänt bättre bildkvalitet. Ett mycket vanligt tips till en Nikon-kamera är Nikon AF-S 35/1,8. På D7000 blir det ett "normalobjektiv" (varken vidvinkel eller tele) som då kan släppa in mer ljus vilket dels gör det lättare att ta bra bilder i svagt ljus, dels gör det lättare att få snyggt oskarpa bakgrunder (en av fotovärldens stora paradoxer - fotografer ägnar ofta mer energi åt att försöka styra hur de oskarpa delarna av en bild ser ut, än de delar som är skarpa :)

Men de är väl som mycket annat, " du får vad du betalar för ".

Jo, i det stora hela fungerar det så.

Skulle ni rekommendera något annat eller känns det som ett stabilt köp?

Fundera över vad du har mest nytta och glädje av:

Normalzoom - ger dig vidvinkel till kort tele
Telezoom - ger dig olika mycket teleobjektiv
Vidvinkel(zoom) - ger dig mer vidvinkel än en normalzoom
Ljusstarka fasta objektiv - ger dig bättre förmåga att ta bilder i svagt ljus och med snyggare bakgrund
Närbildsobjektiv - ger dig bra bilder på blommor, insekter osv

Det jag direkt konstaterar är att du valt ljussvaga zoomar, jag rekommenderar ljusstarka zoomar, då det ger helt andra möjligheter för snabba slutartider och korta skärpedjup.

Men det är ju som oftast en fråga om budget. Med "pirater" går det dock oftast att få till en bra kompromiss.

Det blir ändå en fråga om pris och finesser.

Nikon 18-105/3.5-5.6 VR kostar 1900:- i paket med en D7000 (*)
Sigma 18-50/2.8 kostar 4000:-
Tamron 17-50/2.8 kostar 3500:-

Nikon-gluggen ger dubbla brännvidden, bildstabilisering och 2000:- besparing till priset av 0,5 - 1,5 bländarsteg sämre ljusstyrka.

Per.

*) Priser från Cyberphoto

Japp, det är inget enkelt val. Det är val varje fotograf själv måste ta. Iaf så länge budgeten är begränsad.

Jag har en D90 och en D7000. 18-105 objektivet var kitobjektiv med D90 men jag använder det givetvis till min D7000 också. Helt ok glugg för dom pengarna och ett mycket användbart brännviddsomfång. Jämför jag skärpa med ex mitt fasta 60mm macro så tecknar zoomen inte lika skarpt...men som sagt. Helt ok. Riktigt bra objektiv (om man nu vill ha det bästa) är dyyyyyyyra...

Lycka till! :)

Köp din D7000 med 16-85.... Okej, kostar lite mer men en glugg som är förvånansvärt bra! Klart skarpare än både 18-105 och 55-200.
55-200 tror jag dessutom är lite för lång brännvidd att börja med om du inte har någon annan glugg. Lycka till med ditt fotograferande!!

Köp kameran med 16-85 alternativt 18-105 beroende på budget. Prioriterar du ljusstarkare objektiv så kan du köpa bara kamerahuset och exempelvis sigma 18-50 2.8. Blir ungefär samma pris som med 16-85. Köp inte 55-200 till en början, utan börja med något av ovanstående objektiv och känn sen efter vad du saknar, teleobjektiv, vidvinkel, ljusstarka fasta gluggar osv. Även om du köper på dig fler objektiv så småningom så är det alltid bra att ha ett "allround objektiv" såsom 16-85 / 18-105 för resor och dyl.

Bra val av kamera! Den kan du växa i, köpte en alldeles nyss och det är jordens skillnad mot min förra D60!

Lycka till!

Varför inte en kombination av Nikons 35/1.8 och 55-200.
Om du inte riktigt vet vad du ska plåta och vill vara beredd på det mesta så är Nikons 18-200 också ett alternativ. Fast jag skulle även då rekommendera ett köp av 35/1.8.

Vilken respons!!!!
Trodde ej att folk skulle orka engagera sig så här mycket för en nybörjare!

Grevture
Att du orkade skriva allt det där! Stort plus till dig, du blev som ett uppslagsverk!
Uppskattar djupt att du har lagt ner kraften på mig.
Läste om objektivet du rekommenderade, AF-S 35/1,8, och blev intresserad av den.
Enda nackdelen är väl att man inte kan zooma något, men för 1700:- är det ingenting jämfört med många andra objektiv.

Wildboar
Eftersom jag är amatör så vill jag gärna vänja mig med kameran först innan jag köper ytterligare ett objektiv. Det handlar om väldigt mycket pengar för ett intresse som precis har börjat komma igång.

Sammanfattning: Säg att man skulle ha max 12'000 för att lägga på en D7000 + objektiv + Minne så blir 18-105 en bra start. Som många säger att man kanske för ha ett "allround objektiv" och sen visar det sig vad man vill börja med mer!
Samtidigt verkar det som att jag har valt en bra kamera, väldigt positiva vibbar från alla!
Men nu ska jag nog till en butik och pilla och känna lite mer på D7000.

För övrigt så fick jag Rob Bourdon trumpinne igår, 14 Juni 2011, på Linkin Park konserten:)

Vilken respons!!!!
Trodde ej att folk skulle orka engagera sig så här mycket för en nybörjare!

Grevture
Att du orkade skriva allt det där! Stort plus till dig, du blev som ett uppslagsverk!
Uppskattar djupt att du har lagt ner kraften på mig.
Läste om objektivet du rekommenderade, AF-S 35/1,8, och blev intresserad av den.
Enda nackdelen är väl att man inte kan zooma något, men för 1700:- är det ingenting jämfört med många andra objektiv.

Wildboar
Eftersom jag är amatör så vill jag gärna vänja mig med kameran först innan jag köper ytterligare ett objektiv. Det handlar om väldigt mycket pengar för ett intresse som precis har börjat komma igång.

Sammanfattning: Säg att man skulle ha max 12'000 för att lägga på en D7000 + objektiv + Minne så blir 18-105 en bra start. Som många säger att man kanske för ha ett "allround objektiv" och sen visar det sig vad man vill börja med mer!
Samtidigt verkar det som att jag har valt en bra kamera, väldigt positiva vibbar från alla!
Men nu ska jag nog till en butik och pilla och känna lite mer på D7000.

För övrigt så fick jag Rob Bourdon trumpinne igår, 14 Juni 2011, på Linkin Park konserten:)

Du har valt en mycket bra kamera och 18-105 räcker alldeles utmärkt att komma igång med.

35/1.8 kan nog f.ö. bara göra gott för ett gryende fotointresse och jag vet inte om det går att hitta ett bättre objektiv för dom ca 1800 det kostar. Jag fattar inte varför jag dröjde så länge med att skaffa mitt ex. :)

Lycka till och ha det så kul.

Du har valt en mycket bra kamera och 18-105 räcker alldeles utmärkt att komma igång med.

35/1.8 kan nog f.ö. bara göra gott för ett gryende fotointresse och jag vet inte om det går att hitta ett bättre objektiv för dom ca 1800 det kostar. Jag fattar inte varför jag dröjde så länge med att skaffa mitt ex. :)

Lycka till och ha det så kul.

Wildboar eller någon annan med kunskap om detta :)
Några tips på filter man ska slänga med i beställningen som skydd för objektivet?
Tack i förhand

Senast ändrad:
Wildboar eller någon annan med kunskap om detta :)
Några tips på filter man ska slänga med i beställningen som skydd för objektivet?
Tack i förhand

Jag är ingen konnässör men ett UV-filter från Hoya eller Kenko funkar väl. Typ 300-350 spänn för ett 67 mm. Om du väljer 18-105 blir det en försäkringspremie på i runda slängar 15% av nypriset på det objektivet. Det är upp till dig om du tycker det är värt det. Det går ju också att köra utan UV filter och låta motjusskyddet agera krockkudde när objektivlocket är av eller att bara vara försiktig.

Hej allihopa!

Tänkte fråga nu när man ändå är i gång om någon köper kameror från Expertbutikerna?
Bör man ta någon "Svensson butik" som Expert / Elgiganten etc eller ska man kanske fokusera på Scandinavian-Cyberphoto?
Någon som har upplevt någon skillnad än priset kanske?
Ös på med svar och tankar!

Hej allihopa!

Tänkte fråga nu när man ändå är i gång om någon köper kameror från Expertbutikerna?
Bör man ta någon "Svensson butik" som Expert / Elgiganten etc eller ska man kanske fokusera på Scandinavian-Cyberphoto?
Någon som har upplevt någon skillnad än priset kanske?
Ös på med svar och tankar!

Jag har handlat mycke på nätet från både Cyberphoto & Dustin och båda är riktigt bra. Därimot köpte jag faktiskt min senaste kamera D7000 och senaste objektiv Tamron 17-50 2.8 av en lokal fotobutik. Kameran blev lite dyrare än på nätet men jag ångrar inte en sekund att jag köpte den där, har efter köpet varit inne och fått hjälp med lite inställningar som jag inte löste själv. Jag skulle rekommendera dig att köpa av en duktig lokal handlare så du kan få hjälp om du behöver. Jag är dock väldigt tveksam till Expert/Elgigantens kunande och skulle själv aldrig handla där..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar